خبرگزاری کار ایران

علی اصغر مونسان:

بخواهیم یا نخواهیم گردشگری موضوع مهم کشور خواهد شد/افزایش قیمت در هیچ حوزه‌ای نداریم/به دنبال احیای اقتصاد شب در شهرها هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۹۹۰

مونسان در نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: در سال‌های گذشته همیشه افزایش قیمتی را در ایام نوروز داشتیم؛ امسال دستگاه‌ها همراهی کردند و افزایش قیمت را در هیچ حوزه‌ای حداقل تا پایان ایام نوروز نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و یکمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور علی اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی) و استانداران سراسر کشور ظهر یکشنبه (20 اسفندماه) برگزار شد.

مونسان در این نشست با اشاره به توجهِ لاجرمِ تمامیِ دستگاه‌های کشوری به حوزه‌ی گردشگری گفت:‌ گردشگری اقتصاد سوم جهان است و به‌رغم تمام بی‌اعتنایی‌هایی که به این حوزه می‌شود ما باز شاهد این هستیم که همه دستگاه‌ها لاجرم به سمت گردشگری گام برمی‌دارند. گردشگری هم می‌تواند برای کشور هم ایجاد درآمد کند و هم می‌تواند به راحتی ایجاد شغل کند. ایجاد شغل در گردشگری مهم است چراکه با سرمایه‌گذاری اندکی که در این حوزه صورت می‌گیرد، دو و نیم برابر سایر حوزه‌ها می‌تواند در ایجاد شغل نقش مؤثری ایفا کند. همه این‌ها نشان از این دارد که چه بخواهیم چه نخواهیم حوزه‌ی گردشگری موضوع مهم کشور خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مبحث اشتغال فراگیر افزود: در جلسه رأیِ تأییدِ استانداران در هیئت دولت، تقریباً هیچ استانداری نبود که حوزه گردشگری جزو برنامه‌هایش نباشد؛ چون دوستان تشخیص داده‌اند که این حوزه می‌تواند به نشاط و درآمد و ایجاد شغل کمک کند. بحث اشتغال فراگیر یکی از مهمترین موضوعات بودجه‌ای سال آینده دولت است. در بحث اشتغال فراگیر، دو بخش از سایر بخش‌ها جدی‌تر است؛ یکی بخش مسکن و بافت‌های فرسوده است که حدود 200 هزار شغل مأموریت آنهاست و بلافاصله بخش دوم با 473 هزار شغل برای حوزه گردشگری پیش‌بینی شده است.

وی ضمن اشاره به همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه از الان جلساتش را با ما شروع کرده و برنامه این سازمان این است که قبل از سال جدید بحث اشتغال فراگیر را با سازمان میراث فرهنگی ببندد. اعتبارات مناسبی را دولت برای این بخش پیش‌بینی کرده است. در بحث اشتغال روستایی دو تا 10 درصد یعنی 20 درصدِ سهمیه از 12 هزار میلیارد تومان به حوزه گردشگری و صنایع دستی برمی‌گردد.

رئیس سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در واکنش به مقطعی بودنِ ستاد‌های سفر اظهار داشت: ستادهای سفر دائمی هستند و اگر ما به آن توجه نکرده‌ایم مشکلی است که در این زمینه وجود دارد. این ستادها نباید تنها به ایام عید محدود شوند و طبق قانون دائمی هستند. ما بحث ستادهای سفر را به‌صورت دائمی پیگیری خواهیم کرد.

وی درخصوص تعطیلاتِ تابستانی-زمستانی و پیوندِ آن با حوزه‌ی گردشگری گفت: بعد از عید بلافاصله تعطیلات مدارس را خواهیم داشت و مبحث تعطیلات تابستانی پیش می‌آید. همچنین داریم پیگیری می‌کنیم تا تعطیلات زمستانی را هم فعال کنیم تا تعطیلات زمستانی بیش از نیمی از ظرفیت گردشگری کشور باشد.

وی گفت: برای سال آینده هزار میلیارد تومان با صندوق توسعه ملی توافق کرده‌ایم که از پروژه‌های بخش‌های غیردولتی پشتیبانی کنیم تا در آن سرمایه‌گذاری کنند. امسال برای نخستین‌بار، به‌رغم کمبود اعتبارات و نقدینگی‌هایی که وجود داشت، بدهی‌مان را در بخش هتل‌سازی صفر خواهیم کرد. این فکر با همکاری سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و به زودی پول آ‌ن توزیع خواهد شد و دو سالی که بابت یارانه بدهکار بودیم به‌زودی پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر لزومِ توجه به تمامِ ظرفیت‌های گردشگری کشور، خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌ی یکنواختِ سفر داریم تلاش می‌کنیم تا گردشگری در همه جای کشور فعال شود؛ چراکه همه جای کشور ظرفیت‌های دیدنی خاص خودش را دارد. سعی داریم سرمایه‌گذاران را به سمت جاهایی که محروم‌تر بودند سوق دهیم و سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کنیم تا وارد استان‌هایی شوند که قبلاً کمتر به آ‌ن توجه می‌شده است.

مونسان ادامه داد: سامانه جامع پرتال گردشگری به نتیجه رسیده است. هدف این پرتال این بوده که تمام جاذبه‌های کشور را معرفی کند. یکی از بزرگترین ضعف‌هایی که ما داشتیم این بوده که داشته‌های کشورمان را معرفی نکردیم. در خارج از کشور که اصلاً معرفی نکرده‌ایم و در داخل هم خیلی به آن توجه نداشته‌ایم. شاید مردم چند تا استان را بیشتر نمی‌شناختند و این ترافیک‌های سنگین که در ایام عید ایجاد می‌شود به واسطه همین است که این جاذبه‌ها را معرفی نکرده‌ایم.

وی درخصوص این پرتال توضیح داد و افزود: مردم می‌توانند با رجوع به سایت visitiran.ir از این پورتابل بهره‌مند شوند. این پرتال می‌تواند به درآمد ملی و جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک کند. سامانه 09629 را به صورت اپلیکیشن درآورده‌ایم که قبلاً به‌صورت تلفنی بود و شاید گردشگران بازخوردی در لحظه از آن نمی‌گرفتند. اما اپلیکیشن شدن این سامانه کمک می‌کند که به محض اینکه شکایتی در اپلیکیشن ثبت شد، بلافاصله به‌صورت پیامک در کارتابل‌های رؤسای ستادهای نوروزی قرار گیرد و آنها می‌توانند آن را پایش کنند.

وی درخصوص ثابت‌ ماندنِ قیمت‌ها گفت: در سال‌های گذشته همیشه افزایش قیمتی را در ایام نوروز داشتیم؛ امسال دستگاه‌ها همراهی کردند و افزایش قیمت را در هیچ حوزه‌ای حداقل تا پایان ایام نوروز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به گردشگری شب بیان کرد: شهرهای گردشگری‌ ما باید این گونه باشند که ظرفیت‌های موجود را به صورت 24 ساعته در اختیار مردم قرار دهند. این روزها اقتصاد شب در شهرهای گردشگری دنیا مهم شده و دارد این اتفاق می‌افتد. در تمام شهرهای گردشگری دنیا، گردشگری شب و روز ندارد و حتی در برخی مواقع جاذبه‌های گردشگری شب حتی بیشتر از روز است. بنابراین حتماً باید به موضوع اقتصاد شب و گردشگری شب توجه ویژه‌ای داشته‌ باشیم.

مونسان گفت: برندی را با عنوان شهر-گردشگر طراحی کرده‌ایم و مختصات آن را حدود یک ماه پیش برای استانداران فرستاده‌ایم و امیدواریم همه به این سمت حرکت کنند. ما با این طرح سعی کرده‌ایم ظرفیت تمام استان‌ها را به کمک بیاوریم. شهر-گردشگر فقط مختصات زیرساختی ندارد؛ بلکه موضوعات فرهنگی، نحوه برخورد با گردشگر و نحوه خدمات به گردشگران نیز در آن موضوع مهمی است.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر دو برنامه‌ی تبریز 2018 و همدان 2018 گفت: دو موضوع در سال 2018 میلادی داریم. یکی تبریز 2018 که مربوط به کشورهای اسلامی است و همچنین همدان 2018 که پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی است. سال آینده در همدان اجلاس سرانِ وابسته UNWTO را داریم. من توجه استانداران را به این برنامه جلب می‌کنم. فرصت بی‌نظیری است تا بتوانند گردشگری بین‌المللی‌شان را رونق دهند و بتواند جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشند.

وی درخوص اعتبارات این سازمان گفت: به‌رغم تمام کمبود نقدینگی که وجود دارد، در حوزه اعتبارات ما از درون اعتبارات خود سازمان تا یکی دو روز آینده 50 درصد در اختیار ادارات کل‌مان برای اجرای برنامه‌های نوروزگاه قرار می‌دهیم و مابقی‌اش را هم به زودی ابلاغ خواهیم کرد.

 وی در پایان درخصوص انتشارِ بروشورهای گردشگری بی‌کیفیت و غیرهدفمند گفت: متاسفانه هر دستگاه و اداره‌ای برای خودش بروشور جداگانه‌ای طراحی می‌کند که این بروشورها واقعاً بی‌کیفیت است. حتی در اداره خودمان نیز برخی بروشورها بی‌کیفیت و غیرهدفمند طراحی می‌شود. باید بین ستادها هماهنگی ایجاد شود و یک بروشور واحد برای همه ستادها طراحی شود تا مردم هم سردرگم نشوند. حتما ادارات ما در انتشار بروشور وظیفه دارند و اعتبارات لازم در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز