خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ارکسترها از این پس با قدرت روی صحنه حاضر می‌شوند/دیگر مشکل بودجه نداریم

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۰۵۶

ارکسترهای سمفونیک و ملی ایران که سه سال و نیم قبل با دستور مستقیم رئیس جمهور مجددا راه‌اندازی شدند؛ همواره با مشکلات مدیریتی و مالی بسیاری که وجود داشته تا مرز تعطیلی دوباره پیش رفته‌اند؛ اما امروز علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) از رفع کامل تمام این مشکلات خبر می‌دهد.

علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که چه ضمانت اجرایی و عملی برای تحقق پرداخت بودجه‌های ارکسترها که خبر تحقق آن در نشست خبری پیش از عید عنوان شده بود در نظرگرفته شده است، گفت: با گذشته کاری ندارم؛ بنده نه ماه است که در بنیاد فرهنگی  رودکی هستم و الان وارد دهمین ماه شده‌ایم. در این نه ماه گذشته یکی از مهمترین برنامه‌ها که به آن پرداختیم رسیدگی به وضعیت ارکسترهای ملی و سمفونیک است. این دو ارکستر قبل از آمدن من به بیاد رودکی گرفتاری‌هایی داشت که همه می‌دانند و مطبوعات و رسانه‌های مختلف هم به آن پرداختند. خوشبختانه با همت ویژه‌ای که نه ماه گذشته داشتیم و برنامه‌ریزی‌هایی که اتفاق افتاد توانستیم از برج چهارم سال گذشته اتفاقی را برای ارکسترها رقم بزنیم که اگر خدا کمک کند و برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم عملیاتی شود و تا الان هم عملیاتی شده است؛ این امید را داریم که ارکسترهای کشورمان هیچگاه تعطیل نشوند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ادامه داد: ازجمله این برنامه‌ریزی‌ها و ریل‌گذاری‌ها برای ارکسترها پایدار کردن اعتبارات ارکستر بود. پیش‌تر اعتبارات ارکستر در قالب عنوانی در ردیف بوجه کشور با نام ردیف اعتباری اجرا‌های صحنه‌ای لحاظ می‌شد. همان‌طور هم که می‌دانید اجراهای صحنه‌ای هم انواع برنامه‌های هنری موسیقی و نمایشی را شامل می‌‌شود. یعنی این بودجه ممکن بود در ارکستر هزینه شود یا به برنامه‌های دیگر یا جشنواره‌های دیگر اختصاص داده شود. اما از سال گذشته ما تلاش کردیم از وزارتخانه اعتباری تحت عنوان بودجه ارکسترها دریافت کنیم و با اتکا به همین اعتبارهم بلافاصله تمام نوازندگان ارکستر را بیمه کردیم و با آن‌ها قرارداد بستیم و نوازندگان حقوق ثابت ماهانه دریافت دریافت می‌کنند.

او همچنین با تاکید بر اینکه با این اعتبارات امیدواریم که دیگر شاهد مشکلات ارکسترهای کشور نباشیم، اظهار داشت: تمام مشکلاتی که ارکسترهای ما سال‌های گذشته با آن ها دست به گریبان بودند دیگر بروز نخواهند کرد و حتی برای اینکه به اصطلاح کار را محکم‌تر هم بکنیم مذاکراتی با وزارتخانه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بودجه هم مصوب شد، دیگر در ردیف بودجه‌ای کشور یک ردیف اختصاصی به ارکستر‌ها تعلق دارد. یعنی هزینه و بودجه تحت همین عنوان وارد سیستم مالی می‌شود و وقتی این اتفاق بیفتد حالا ممکن است در سال‌هایی به تناسب بودجه کل کشور کم یا زیاد شود ولی تعطیل و قطع نخواهد شد و مادامی که کل اعتبارات کشور و بودجه سالیانه محقق شود قطعا این ردیف بودجه برای ارکستر‌ها هم هست. بنابراین من قطع به یقین می‌گویم که سال 96 با برنامه‌ریزی‌هایی حرفه‌ای که برای ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک صورت گرفته این دو ارکستر کشور با قدرت اجرا‌های خود را انجام می‌دهند.

صفی‌پور سپس از راه‌اندازی ارکستر سازهای ایرانی خبر داد و گفت: ما حتی قرار است ارکستر سازهای ایرانی را هم امسال راه بیندازیم و همچنین یک گروه کر فعال ‌کنیم تا در کنار ارکستر سمفونیک فعالیت داشته باشند و از همین ردیف برایشان هزینه می‌کنیم. شما اگر به برنامه‌های اجرا فروردین‌ماه نگاه کنید هر دو ارکستر ملی و سمفونیک روی صحنه حاضر می‌شوند.

او در مورد اینکه آیا این تخصیص اعتبار بودجه برای ارکستر‌ها یعنی دیگر شاهد تدوین برنامه یک‌ساله اجراها برای ارکستر‌ها هستیم نیز متذکر شد: بله. ولی خب این برنامه‌ریزی‌ها برای ارکستر سمفونیک راحت‌تر است. چون برای قطعاتی که این ارکستر می‌خواهد اجرا کند به تعداد کافی رپرتوار وجود دارد و تنها کافی است که برنامه‌ریزی و زمان‌بندی و رهبر میهمان مشخص شود تا اجراهای داخلی استانی و بین‌المللی زمان‌بندی شوند. منتها برنامه‌ریزی برای ارکستر ملی کمی سخت است. چون هم تعداد رپرتوارهای ما در این حوزه محدود است و هم معمولا همراه ارکستر ملی خواننده‌هایی هستند که به اجرا می‌پردازند پس برنامه‌ریزی و هماهنگی برای آن‌ها  سخت‌تر می‌شود. ولی امیدواریم این برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها کم‌کم روتین شود یا به اصطلاح روی غلتک بیفتد.

او اضافه کرد: شروع کار ارکستر ملی با اجرای ما با هنرمند خوب کشورمان آقای علیرضا افتخاری کلید خورد و در پایان فروردین‌ماه هم آقای محمد اصفهانی به همراه این ارکستر برنامه اجرا می‌کنند. در حال برنامه‌ریزی هم هستیم که ان‌شاءالله طبق قول‌هایی که پیش از عید داده‌ایم در ماه‌های مختلف و در شهرهای مختلف برنامه اجرای موسیقی داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی همچنین در توضیح چگونگی تخصیص بودجه و اعتبار ارکسترها گفت: پرداخت‌های بودجه کشور قاعده مشخصی دارد و براساس آن معمولا بودجه‌ را به صورت یک – دوازدهم پرداخت می‌کنند. یعنی وقتی میزان اعتباری مشخص می‌شود، تخصیص آن به صورت ماهانه اتفاق می‌افتد. البته برخی اوقات به دلیل محدودیت‌های مالی در شش ماه اول مقداری میزان این تخصیص‌ها کمتر است و در شش ماه دوم جبران می‌شود و تا پایان سال کل اعتبارات تخصیص پیدا می‌کند. بودجه ارکسترها هم مسئله مخفی نیست و اعداد و ارقام آن بارها در مطبوعات و رسانه‌ها عنوان شده است.

صفی‌پور در پایان درباره روند بررسی عملکرد مالی بنیاد رودکی اظهار داشت: هر دستگاهی برای نظارت بر مسائل مالی خود چارچوب مشخصی دارد. در قانون کشورها نظارت بر عملکرد مالی دستگاه‌های مختلف با دیوان محاسبات به صورت کامل یا سازمان بازرسی کل کشور به صورت موردی صورت می‌گیرد. بنیاد رودکی موسسه دولتی غیرعمومی است و به جز مواردی که بودجه مربوط به حوزه‌های عمرانی یا ساخت‌وساز می‌شود از شمول بررسی دیوان محاسبات خارج است. با این وجود با توجه به اساس‌نامه بنیاد رودکی که مصوب هیئت دولت در سال 81 است ناظر بر عملکرد مالی بنیاد رودکی سازمان حساب‌رسی است و همه‌ساله بنیاد رودکی با این سازمان قراردادی منعقد می‌کند تا بر عملکرد مالی آن نظارت کنند و در پایان سال با بررسی اسناد مالی گزارشی تهیه می‌کنند و به هیئت‌امنای بنیاد که رئیس آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و رئیس سازمان برنامه و بودجه (آقای نوبخت) و معاون هنری (دبیر) و دو نفر دیگر به انتخاب وزیر هم عضو آن هستند ارائه می‌شود.

او اضافه کرد: چنانچه مسئله‌ای در این گزارش باشد در این هیئت رسیدگی می‌شود. آخرین گزارش سازمان حساب‌رسی از عملکرد مالی بنیاد رودکی وضعیت گردش حساب و عملکرد دخل و خرج بنیاد را مطلوب ارزیابی کرده است. از ایننظر وقتی این گزارش در حضور آقای نوبخت ارائه شد او این شفافیت مالی را یک اتفاق خوب و یک ملاک و اعتبار برای بنیاد رودکی دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز