خبرگزاری کار ایران

آرش معیریان:

هیچ اشکالی ندارد که در سینمای صنعتی نگاه سفارشی داشته باشیم

سینما در جهت رشد علم و صنعت موفقیت‌های زیادی داشته است، به عنوان نمونه می‌توان به دوربین‌های خاصی که در اندازه‌های کوچک هستند، اشاره کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توان دل یک سلول را شکافت و از درون آن باخبر شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آرش معیریان ضمن اشاره به وسعت حوزه فیلم‌های صنعتی در تعریف، درباره نسبت این گونه از فیلمسازی با سینما عنوان کرد: وقتی صحبت از داستان در سینما می‌شود، رویکرد سازنده یک اثر صرفا بیان روایت نمایشی از ماجراهای زمانه است؛ اما وقتی نگاه صنعتی به میان می‌آید، با حوزه وسیع‌تری از کارکرد و ساختار سینمایی مواجه می‌شویم که با ابزار و تکنیک جلوه‌ای از عرصه‌های صنعتی را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: از این رو که صنعت خودش هم به شاخه‌های متنوع و مختلفی تقسیم می‌شود، با این‌حال رویکرد داستانی را می‌توان یکی از شاخه‌های صنعتی نگرش به سینما است.

این کارگردان سینما با بیان اینکه حوزه فیلم‌های صنعتی گستردگی زیادی دارد، اظهار کرد: ما می‌توانیم به تعداد شاخه‌های صنعتی رویکرد سینمایی داشته باشیم، به عنوان مثال حوزه‌های پزشکی و فنی شاخه‌های بسیار گسترده‌ای هستند که می‌توانند فضای مناسبی برای فیلمسازی در این حوزه را به خود اختصاص دهند.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه سینما می‌تواند در خدمت صنعت باشد، گفت: سینما در جهت رشد علم و صنعت موفقیت‌های زیادی داشته است، به عنوان نمونه می‌توان به دوربین‌های خاصی که در اندازه‌های کوچک هستند، اشاره کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توان دل یک سلول را شکافت و از درون آن باخبر شد.

این فیلمساز همچنین با اشاره به اینکه هنوز توانمندی سینما در عرصه انتقال دانش و فنون بشری به اطلاع همگان نرسیده است؛ اظهار کرد: فکر می‌کنم در ابتدا لازم است میزان قدرت بیان سینما در عرصه‌های مختلف ازجمله عرصه صنعتی برای همگان شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

وی همچنین بیان کرد: باید برای صنعتگران و متولیان این حوزه شفاف‌سازی شود که سینما تا چه اندازه می‌تواند در بخش‌های مختلف به لحاظ مالی، صنعتی، تکنولوژی و علمی کمک کند و از طرفی دیگر در یک رابطه تعاملی سینما هم می‌تواند گونه‌ها و اندیشه‌های مختلفی را برای مخاطبان داشته باشد که این مهم نیازمند اطلاع رسانی است.

کارگردان فیلم سینمایی «کُما» همچنین درباره نگاه فیلمسازان در حوزه صنعتی گفت: دو نگاه می‌توان به فیلم‌های صنعتی داشت؛ نگاه اول نگاه سفارشی صنعتگر به فیلمساز است که طبیعتا در این نوع رویکرد سینماگر باید صرفا پیرو خواست و سفارش صنعتگر عمل کند. نگاه دوم به فیلم‌های صنعتی، نگاه مستقل به دنیای صنعت است که در اینجا فیلمساز با یک نگاه شخصی تلاش می‌کند جلوه‌های صنعتی یک تولید را به تصویر بکشد. بنابراین هیچ اشکالی ندارد که در حوزه سینمای صنعتی هم نگاه سفارشی داشته باشیم و هم نگاه مولف گرایانه؛ اما بسیار مهم است که سازنده از ابتدا بداند با چه نگاهی به سراغ ساخت اثر می‌رود.

کد خبر : ۴۴۵۹۱۳