خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی در غرفه ایلنا؛

برنامه سینماگران برای پنج سال آینده چیست؟

اگر سینماگران ما ندانند در پنج سال آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد و افق و چشم‌اندازی نداشته باشند و خود را برای آن شرایط آماده نکنند؛ نمی‌توانند پنج سال دیگر همین جایگاه را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رمضانعلی حیدری خلیلی (معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی) با حضور در غرفه ایلنا؛ با اشاره به نقش پروهش در سینمای ایران گفت: هر کار بنیادینی اگر بخواهد صورت بگیرد قطعا نیازمند پژوهش است و با پشتوانه پژوهش؛ حرکت‌های بعدی یا مبتنی بر آن مطالعات می‌تواند درخشان‌تر باشد.

او ادامه داد: تلاش ما در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی؛ زمینه‌سازی برای تامین پژوهش در سینماست چراکه سینما نه تنها هنر است بلکه یک رسانه چندوجهی‌ست و در سطح بین‌المللی و ملی دارای خاستگاه ویژه و مشخص است.

او با بیان اینکه سینما باید خود را به پژوهش مجهز کند، گفت: بدیهی است که سینمای ما برای ادامه حیات خود نیازمند پروهش است و ما پل ارتباطی مراکز پژوهشی با سینمای ایران هستیم در حال حاضر نیز 16 پژوهشگاه در حوزه سینما و هنر مشغول فعالیت هستند. اگر این عرضه و تقاضا همسو و منطبق شوند طبیعی است که سینمای ایران با هزینه کمتر به نیازهایش می‌رسند.

حیدری خلیلی با تاکید بر اینکه سینمای ایران باید سرپابماند، گفت: سینما با کارهای پژوهشی و مطالعاتی قطعا می‌تواند گام‌های به جلو بردارد. البته ما لزوما به دنبال این نیستیم تا سینماگرانمان کارهای پژوهشی انجام دهند بلکه می‌گوییم سینمای ایران بخش‌های مختلفی ازجمله اقتصاد سینما، توسعه منابع انسانی و ... دارد و از آنجا که علم پیشرفت کرده اگر سینماگران ما ندانند که در پنج سال آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد و افق و چشم‌اندازی نداشته باشند و خود را برای آن شرایط آماده نکنند طبیعی است که نمی‌توانند پنج سال دیگر همین جایگاه را داشته باشند.

او با بیان اینکه می‌خواهیم جایگاه سینمای ایران را حفظ و آن را ارتقا دهیم؛ گفت: اگر قرار است این مسیر را طی کنیم باید براساس پژوهش و مطالعات باشد.

او درباره استقبال مخاطبان از آثاری که براساس پژوهش تولید شده‌اند، گفت: در حال حاضر کارهای پژوهشی در این حوزه به صورت پراکنده در حال انجام است و نزدیک به 618 هزار پژوهشگر شناسایی شده در مراکز علمی مشغول فعالیت هستند و بالغ بر 90 درصد پایان‌نامه‌های مطالعات اجتماعی با موضوع سینما انجام شده است. با توجه به آنچه در حال شکل‌گیری است؛ طبیعی‌ست که سینما می‌تواند کاربرد بیشتری داشته باشد و از یافته‌های آن استفاده کند.

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه سینما به واسطه ذاتش نیازمند پژوهش است، گفت: اگر سینما خود را مجهز نکند قطعا عقب می‌ماند و اینها دلایلی است که ما نباید خود را به آنچه داریم، محدود کنیم.

حیدری خلیلی ادامه داد: باتوجه به آنچه بیان شد مخاطب ما در این بخش مخاطبان عمومی نیستند بلکه مخاطبان خاص هستند. ما سرمایه درخشانی در این بخش داریم و قرار است مبتنی بر سند چشم‌انداز بیست ساله در همه موارد در منطقه حرف اول رابزنیم.

او درباره اختصاص بودجه برای جشنواره  پروهش سینمایی نیز توضیح داد: در پایه‌ریزی این رویداد و جشنواره یکی از برنامه‌های ما این بود که این جایزه متکی بر سرمایه خود یعنی پژوهش باشد و کمتر بر منابع مالی متکی باشد بنابراین نگران نیستیم بلکه معتقدیم براساس مبتنی این حرکت سرمایه‌های جدیدی برای سینمای ایران کسب می‌کنیم و سینمای ایران در آینده بر کانون پژوهشگران سینمایی استوار خواهد شد. رفت و آمد این قشر متفکر با اهالی سینما می‌تواند این عرصه را فعال و زنده نگه دارد.

او با بیان اینکه براساس قانون کشور همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند یک درصد از بودجه خود را به آثار پروهشی اختصاص دهند، گفت: ما نیز در سازمان سینمایی این بودجه را اختصاص داده‌ایم و به تناسب اعتباری که در اختیار داریم اولویت‌بندی کردیم تا به نیازهای بیشتری پاسخ داده شود.

او با اعلام تشکیل شورای راهبری حقوق مالکیت فکری سینمای ایران برای اولین بار گفت: این شورا متشکل از نمایندگان دولت، افرادی از دفتر حقوقی وزارت ارشاد، سه حقوقدان در حوزه مالکیت فکری، اقتصاد جهانی و اقتصاد مالکیت فکری و کپی رایت و سه نفر از نمایندگان خانه سینما در حوزه تهیه‌کنندگی، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی است و جلساتی با این اعضا برگزار شده. مقر دبیرخانه این شورا نیز در خانه سینماست و پیش‌نویس آیین‌نامه آن آماده شده و در دستور کار شورا قراردارد.

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی درباره عملکرد این شورا توضیح داد: شورای راهبری حقوق مالکیت فکری در سینما در حقیقت یک اتاق فکر است که وظیفه رصد و شناسایی مسیر سینمای ایران را دارد تا براساس این نقشه راه ایران بتواند آماده ورود به سازمان تجارت جهانی شود چراکه برای این عضویت نیازمند امضای توافق‌نامه‌های مختلف در عرصه بین‌المللی است. در حال حاضر ایران عضو ناضر سازمان تجارت جهانی است و اینکه این اتفاق یعنی عضویت در این سازمان در چه زمانی صورت می‌گیرد مشخص نیست اما ما نمی‌توانیم اقدامی در این باره انجام ندهیم و هدف شورا این است که با بررسی سینمای کشورهای عضو این سازمان؛ تجربیات آنها را جمع آوری کند و در اختیار اهالی سینما قراردهد و سعی داریم در گام نخست از قواعدی که می‌تواند در داخل کشور مالکیت فکری در سینمای ایران را قاعده‌مند کند؛ استفاده کنیم.

کد خبر : ۴۲۶۵۲۰