خبرگزاری کار ایران

نمایش ماجراجویی‌های عکاس سوییسی از ایران بعد از ۴۰ سال

نمایشگاه «ایران از چشم‌های هما» با نمایش ۱۳۰ عکس از مناظر مناطق دیدنی ایران که ۴۰ سال پیش توسط «جورج گئورگ ژرستر» به ثبت رسیده است، گشایش یافت.

به گزارش ایلنا، جورج گئورگ ژرستر ۴۰ سال پیش در سفری پرمخاطره از آسمان، زیبایی‌های ایران را با دوربین عکاسی ثبت کرد و با گذشت پیش از چهار دهه، برای نخستین‌بار این تصاویر را در ایران به‌نمایش گذاشته است.

نمایشگاه عکس «ایران از چشم‌های هما» با حضور ژولیوهاز - سفیر سوییس در ایران -، علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد -، دکتر ایزدی - معاون وزیر راه و شهرسازی -، محمود دولت‌آبادی - نویسنده صاحب‌نام -، منوچهر ناصر الملکی - از اعضای هیات مدیره کانون اتومبیلرانی ایران - و سیدعباس سجادی - رییس فرهنگسرای نیاوران - افتتاح شد.

نگاه فلسفی در عکس‌های آسمانی

در این برنامه، ژولیوهاز (سفیر سوییس در تهران) اظهار کرد: من در این نمایشگاه نظاره‌گر تصاویر یکی از پیشگامان هنر عکاسی در سوییس هستم و مردم ایران هم تصاویر زیبایی از سرزمین خود را که ۴۰ سال پیش از آسمان گرفته شده، برای نخستین‌بار می‌بینند. زمانی که گوگل و مگ هنوز وجود نداشت، تهیه این نوع عکاس‌های هوایی اهمیت زیادی داشت. می‌توان گفت نگاه فلسفی در این آثار دیده می‌شود و این نوع تصاویر به‌عنوان پوستر به بیشتر نقاط جهان سفر می‌کند. وقتی به تصاویر نگاه می‌کنیم خودمان را غرق در رنگ‌ها و زمان می‌بینیم، این تصاویر به نسل جدید ایران، سرزمین‌شان را نشان می‌دهد و ژرستر با ثبت این تصاویر نشان داد که گذشت فاصله زمانی نگاه جدید و متفاوتی را ایجاد می‌کند.

در ادامه، سیدعباس سجادی (مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران) نیز گفت: حضور جورج گئورگ ژرستر در ایران را به فال نیک می‌گیریم. ما ایرانیان تلاش ایشان را برای ثبت این تصاویر از سرزمین ایران به‌عنوان یک  سند تاریخی ارزشمند، ارج می‌نهیم  و باعث افتخار ما است که در فرهنگسرای نیاوران میزبان چنین نمایشگاه کم‌نظیری هستیم. آن‌طور که ژرستر می‌گوید، ایشان تلاش و زحمت زیادی برای انجام این کار بزرگ صورت دادند و در آن زمان با امکانات متفاوت و البته با دقت و پیگیری مداوم، همچنین یک برنامه‌ریزی دقیق توانستند از مناطق مختلف ایران عکاسی کنند که به‌راستی کار ارزنده و دشواری بوده است. این زحمات ارزش تصاویر به ثبت رسیده از ایران عزیز را دوچندان کرده است.

تاثیر این آثار در تاریخ شهرسازی ایران

ایزدی (معاون وزیر راه و شهرسازی) هم اظهار کرد: ۱۵ سال پیش، عکس‌های آقای ژرستر سهم بزرگی در ثبت تاریخ شهرسازی ایران داشته است. این عکس‌ها علاوه بر مستند بودن به بازشناسی شهرهای ایران کمک بزرگی کرده و همچنین باعث شده است ویژگی خاصی برای نظام شهرسازی ایران به‌وجود بیاید. ترکیب محیط مصنوعی و طبیعی، تلفیق و گستردگی شهرها و ترکیب موزن را می‌توان در این تصاویر دید.

منوچهر ناصر الملکی (مدیر کانون اتومبیلرانی و یکی از حامیان برگزاری این نمایشگاه) نیز گفت: آثار هنری این هنرمند از زاویه زیباشناسی واجد ارزش‌های فراوانی است. همچنین از نظر شناخت کره زمین ممتاز است. این هنرمند مرزها را پشت سر گذاشته و به کره زمین نگاه ویژه داشته است و مجموعه آثای که درباره کشور ایران که فرهنگ و تمدنی کهن دارد، ممتاز و قابل توجه است.

خاطرات ژرستر از ماجراجویی‌های آسمانی

جورج گئورگ ژرستر (پدیدآورنده این تصاویر) نیز در این مراسم گفت: ارائه ۱۷۰ اثر در این نمایشگاه، نشانه احساس عمیق من به فرهنگ و تاریخ غنی، شهرها، مناظر طبیعی و قلمرو ایران است. در طول عکاسی سختی‌های بسیار کشیدم، ولی از آن لذت هم بردم. همان‌طور که می‌بینید ۱۳۰ عکس در دهه ۷۰ میلادی و قبل از انقلاب ایران گرفته شده است.

او ادامه داد: فضای نامحدود از شرق تا غرب، از خلیج فارس تا دریای خزر عکاسی شده است و این کار بزرگ برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواست. البته جا دارد از همه کسانی که در آن زمان با من همکاری داشتند و اجازه پرواز در آسمان ایران را با همکاری شرکت هواپیمایی در آن زمان پیدا کردم، تشکر کنم. ما با برنامه‌ریزی دقیق در زمان‌های خاص از مناطق مختلف ایران تصویربرداری کردیم و خاطرات شیرین آن روزها را هرگز فراموش نمی‌کنم.

وی افزود: ما با یک هواپیمای ساده کار را آغاز کردیم. من روی دم هواپیما قرار می‌گرفتم و عکس‌ها را ثبت می‌کردم. در طول عکاسی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودم، گاهی دوربین و گاهی لنز دوربین را از دست می‌دادم. همچنین در تمام مدت عکاسی نیز باید با خلبان هواپیما هماهنگی به‌وجود می آوردم و صحبت می‌کردم. صدای زیاد موتور این اجازه را به من نمی‌داد، به همین دلیل گاهی خلبان مجبور بود، موتور هواپیما را خاموش کند و با موتور خاموش برفراز آسمان پرواز می‌کردیم و این کار خطرات زیادی داشت.

گئورگ ژرستر اضافه کرد: من این آثار را به ملت ایران هدیه می‌دهم و در اختیار کانون اتومبیلرانی ایران قرار می‌گیرد تا در شهرهای دیگر ایران نیز برای مردم به‌نمایش گذاشته شود.

توسعه دیپلماسی فرهنگی

در ادامه، علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد) درباره ارتباط این نمایشگاه با دیپلماسی فرهنگی، گفت: حضور هنرمندان ایرانی خارج از کشور و هنرمندان کشورهای دیگر، به ایران کمک می‌کند، تا یک معرفت خاصی در حوزه فرهنگ ایجاد شود. در همین نمایشگاه شاهد این هستیم که یک هنرمند غیرایرانی زیبایی‌های ایران را به‌صورت خاصی به ما نشان می‌دهد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در راستای این هدف سعی کرده‌ایم، امکان حضور هنرمندان ایران را در جشنواره‌های بین‌المللی به‌صورت پر رنگ فراهم کنیم. بعد از جریان برجام از هنرمندان کشورهای دیگر پیشنهادهای خوبی در این زمینه شده‌ایم‌، بخصوص هنرمندانی از کشورهای اروپایی و هنرمندان ایرانی خارج از کشور که علاقه‌مند هستند در ایران نمایشگاه بگذارند. ما باید نگاه‌مان را به دیپلماسی فرهنگی به نحوی متمرکز کنیم که دایره وسیعی از آمدوشد هنرمندان، امکان تبادل نظرها و پژوهش‌ها را در فضای جدید به وجود آوریم.

مرادخانی با بیان این‌که فرهنگسرای نیاوران در این زمینه خیلی کار کرده و به‌زودی هم شاهد برنامه‌ها و کارهای جدیدی در این بخش خواهیم بود، بیان کرد: به‌زودی یک کارنامه کلی واساسی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری دولت یازدهم ارائه خواهیم داد تا ملت ایران بداند، دولت در زمینه دیپلماسی فرهنگی چه کارها و اقداماتی انجام داده است.

«گئورگ ژرستر» عکاس سوییسی پیش از این و در سال ٢٠١١ عکس‌هایش از ایران را در نمایشگاهی با نام «بهشت گمشده: ایران از آسمان» در لندن به‌نمایش گذاشته بود.

نمایشگاه عکس «ایران از چشم‌های هما» تا دهم مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و روزهای تعطیل ۱۴ تا ۲۰ در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر : ۴۱۱۴۹۲