خبرگزاری کار ایران

عضو هیات‌مدیره انجمن عکاسان:

اگر موزه عکس ایجاد نشود درباره تاریخ ایران سهل‌انگاری کرده‌ایم

افشین شاهرودی در مراسم بزرگداشت اصغر بیچاره گفت: امیدوارم دولت نگذارد آرشیوهای مرحوم بیچاره از بین برود.

به گزارش ایلنا،در مراسم بزرگداشت اصغر بیچاره که عصر دیروز ۲۷ خرداد در خانقاه صفی‌علیشاه برگزار شد، سیف‌الله صمدیان در جمع خبرنگاران درباره این هنرمند فقید اظهار کرد: اصغر بیچاره زمانی که وارد کار سینما شد، دیگر آن را‌‌ رها نکرد. سینما نیز او را‌‌ رها نکرد. من پیش از این نیز گفته‌ام که اصغر، بیچاره سینما بود. او در زمینه‌های متفاوت سینمایی و در نقاطی که از یکدیگر بسیار دور هستند، کار کرد.

او با بیان اینکه تا آخرین روزهایی که او را دیدم، همیشه می‌گفت: «من زیرخاکی هستم»، ادامه داد: من مطمئن‌ام او تمام روی خاکی‌ها را نیز دوست داشت. خاطره عجیبی که از او دارم به مراسم خاکسپاری پرویز فنی‌زاده برمی‌گردد. بیچاره از این مراسم یک فیلم «سوپر هشت» تهیه کرد و آن را در تالار وحدت به نمایش گذاشت. در آن دوره کسی به فکر این‌ حرف‌ها نبود و مانند الان همه با گوشی موبایل خود فیلم نمی‌گرفتند.

این عکاس سینما همچنین با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ایران این است که با وجود تمام دارایی‌های استثنایی عکس خود، موزه عکس ندارد، افزود: تمام آرشیوهای ما باید در دل موزه عکس جمع‌آوری شود. من امیدوارم با رسمی‌تر شدن انجمن عکاسان و جدی‌تر کار کردن هیات‌ مدیره آن، این موضوع پیگیری شود چراکه تا زمانی که این موزه نباشد، همه آثار پراکنده هستند و امیدوارم با کمک خانواده بیچاره، آرشیو او در دل این موزه بروند.

صمدیان به راه‌اندازی موزه عکس اشاره کرد و گفت: زمانی که این موزه راه‌اندازی شود، همه مجموعه‌ها کنار یکدیگر جمع‌آوری می‌شوند و بازدیدکنندگان چه توریست باشند، چه پژوهشگر به آرشیوی دسترسی پیدا می‌کنند که 7-8 سال بعد از اختراع دوربین عکاسی در ایران جمع‌آوری شده است.

افشین شاهرودی با اشاره به شخصیت بیچاره نیز در جمع خبرنگاران گفت: اصغر بیچاره در گفت‌وگویی گفته بود: «من عاشق آسمان، سبزه، پرنده و کلاغم؛ کلاغی که هر روز من را بیدار می‌کند.» این جملات معرف شخصیت او هستند. من او را از دهه ۶۰ می‌شناسم و تمام این سال‌ها ندیده بودم، برنجد یا کسی را از خود برنجاند.

این عکاس و عضو هیات‌مدیره انجمن عکاسان با بیان اینکه‌ موزه، تاریخ یک کشور است و اگر موزه عکس ایجاد نشود، درباره تاریخ ایران سهل‌انگاری کرده‌ایم، اظهارکرد: امیدوارم دولت در زمینه آرشیوهای مرحوم اصغر بیچاره فکری کند و با ایجاد یک موزه نگذارد این‌ها از بین بروند. انجمن عکاسان، پشتوانه مالی زیادی برای انجام این‌گونه کار‌ها ندارد اما به عنوان نماینده جامعه عکاسی از این کار حمایت معنوی می‌کند. من به اعضای هیات‌مدیره این موضوع را منتقل می‌کنم تا پیگیری‌های لازم را برای این موضوع انجام بدهند.

در این مراسم؛ مسعود جعفری‌جوزانی، فرهاد فخرالدینی، اکبر عالمی، مهدی منعم، محسن شاندیز، محمدعلی سجادی، سیف‌الله صمدیان، هارون یاشایی، مسعود زنده‌روح، افشین شاهرودی، مهران عفت‌رخ و ... حضور داشتند.

کد خبر : ۳۸۱۷۵۸