خبرگزاری کار ایران

نشست سخنگوی وزارت ارشاد با خبرنگاران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران؛

باید برای افت تیراژ کتاب فکر کرد/ هر سال میلیاردها تومان صرف هزینه خرید از ناشران می‌شود

نوش آبادی گفت: کتاب‌هایی که افراطی‌گری مذهبی و قومی را ترویج کنند؛ جایی برای حضور در نمایشگاه ندارند/ راهکارهای حمایتی متنوعی از ناشر، نویسنده و مولف را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) عصر امروز (15 اردیبهشت ماه) در سالن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. این نشست به دلیل حجم صدای اضافی که غرفه‌های جانبی برای محل نشست بوجود آمده بود؛ نارضایتی جمعی از خبرنگاران و ترک نشست را ازسوی آنها همراه داشت.

نوش‌آبادی در این نشست با ابراز خوشحالی از اینکه بعد از مدت‌ها نمایشگاه کتاب صاحب‌خانه شده و بیست و نهمین نمایشگاه کتاب؛ امسال در جوار مرقد امام(ره) برگزار می‌شود؛ گفت: این دوره از نمایشگاه در یک فضای جدید و با امکانات و تجهیزات جدید آغاز شده و بسیاری از دغدغه‌های قبلی که شاهد آن بودیم را نداریم. البته شکی نیست که مشکلاتی هنوز وجود دارد که آن هم به دلیل اسباب‌کشی و جابه‌جایی یک رویداد فرهنگی بزرگ در حد و اندازه‌های نمایشگاه کتاب است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مشکلات مذکور به سرعت و به صورت ضربتی درحال پیگیری هستند تا در اولین فرصت حل شوند. امیدواریم در سال‌های آینده که حداقل 5 سال رایگان قرار است نمایشگاه کتاب در  اختیار ما قرار بگیرد، امکانات بهتر و کامل‌تری در اختیار بازدیدکنندگان قرار بدهیم.

وی همچنین توجه به مقولات فرهنگی را وظیفه تمام مسئولان کشور خواند و گفت: کار فرهنگی فقط برعهده وزارت فرهنگ نیست و باید بتوانیم شرایط و امکاناتی فراهم کنیم که دسترسی به کتاب برای مردم آسانتر شود. باید کتاب و کتابخوانی در کشور ما نهادینه شده و به نام یک ارزش شناخته شود. کتاب فقط نباید در کتابخانه‌ها وجود داشته باشد بلکه در محیط‌های مختلف عمومی و وسایل نقلیه مثل مترو نیز باید کتاب و کتابخوان در معرض دید مردم باشد. ما به دنبال نهضت کتابخوانی هستیم. برگزاری نمایشگاه اگرچه یک رخداد عظیم است؛ حرکتی سمبلیک در حوزه کتابخوانی به‌شمار می‌آید.

نوش‌آبادی همچنین با ویژه خواندن نمایشگاه بیست و نهم گفت: بیش از 2 هزار ناشر داخلی و 6 هزار ناشر خارجی که در 300 غرفه کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند؛ نمایشگاه امسال را نمایشگاه پربار کرده است.

او درباره نظارت محتوایی بر نمایشگاه امسال نیز گفت: در نمایشگاه امسال کمیته نظارت محتوایی فعال شده و کتاب‌های عربی و لاتینی که به نمایشگاه وارد می‌شوند نیز با دقت تحت نظارت قرار می‌گیرند. براساس این نظارت‌ها کتاب‌هایی که افراطی‌گری مذهبی و قومی را ترویج کنند؛ جایی برای حضور در نمایشگاه ندارند البته به تعداد کافی کتاب‌های متنوع، جدید و با کیفیت در نمایشگاه عرضه می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سیاست‌های واگذاری امور و تشکل‌های نشر گریز زد و گفت: سیاست دولت و سیاست وزارت ارشاد واسپاری امور کتاب به اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشر است. همانطور که چند سال از این حرکت شروع شده تمامی فعالیت‌هایی که یک نهاد صنفی بتواند در چارچوب کاری خود قرار دهند از دید ما می‌توانند به این تشکل محول شود.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد البته به برخی نابسامانی‌ها که در روز اول نمایشگاه دیده می‌شود نیز گریزی زد و گفت: حضور این حجم از بازدیدکننده در روز اول برای ما دور از ذهن بود. خود این حضور نشان داد نگرانی افت بازدیدکننده حداقل در روز اول جایی ندارد و این طلیعه خوبی است که شهر آفتاب خودش را به عنوان محل دایمی کتاب معرفی کند. همانطور که اشاره شد نابسامانی‌های مذکور که تعداد محدودی هم هستند به طور ضربتی و به سرعت درحال پیگیری هستند.

او در پاسخ به انتقادهایی که از روند اطلاع‌رسانی و مشکلاتی که نبود نقشه و راهنما برای بازدیدکنندگان بوجود آورده؛ گفت: احتمالا اطلاع‌رسانی در روز اول و شناخت محل غرفه‌ها خیلی کار راحتی نبوده و عده‌ای را به دردسر انداخته است اما مهم است که اطلاع‌رسانی برای نمایشگاه کتاب آنهم در شهر آفتاب در سطح ملی و بین‌المللی صورت گرفته است و مردم ما می‌دانند که بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار می‌شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به نگرانی‌های همیشگی درباره کاهش تیراژ کتاب‌ها نیز گفت: طی این سال‌ها به دلایل مختلفی مثل گرانی اقلام فرهنگی، بالا بودن هزینه‌های چاپ و نشر و غیره تیراژ کتاب‌ها کاهش چشمگیری داشته اما خوشبختانه در مقابل تعداد عناوین و موضوعات گسترده‌تر و متنوع‌تری را منتشر کرده‌ایم. هر چند کاهش و افت تیراژ یکی از مسائلی است که باید برای حل آن فکری کرد. در همین راستا راهکارهای حمایتی متنوعی از ناشر، نویسنده و مولف در دستور کار داریم که بسیاری از آنها در حال حاضر هم اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال هر سال میلیاردها تومان صرف هزینه خرید از ناشران می‌شود که خود می‌تواند انگیزه‌ای برای چاپ و انتشار کتاب‌های فاخر باشد. همچنین درصدد هستیم تا با جلوگیری از چاپ و انتشار غیرمجاز تالیفات و کتاب‌های دیگران از متضرر شدن ناشر و مولف جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند واسپاری ممیزی و صدور مجوز کتاب به استان‌های مختلف گفت: در حال حاضر تعدادی از استان‌های کشور چنین امکانی را دارند و روند واسپاری در سال جاری نیز ادامه پیدا می‌کند تا براساس معیارهای مشخص شده استان‌های دیگری حق صدور مجوز دریافت کنند.

نوش‌آبادی سپس درباره نگرانی‌هایی که از اصرار عربستان و برخی کشورهای دیگر برای چاپ و توزیع کتاب‌های مروج افراطی‌گری در کشور وجود دارد؛ گفت: همانطور که اشاره شد وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی به شدت در توزیع و  چاپ کتاب‌هایی که مروج افراطی‌گری چه مذهبی و چه قومی باشند؛ باید به دقت عمل کند و تا به حال هم اجازه نداده‌ایم کتابی با نگاه مذکور به کشور وارد شود.

او درباره سرانجام حج تمتع و عدم همکاری عربستان برای حل این مسئله گفت: سیاست‌های حج تمتع در سطح کلان مدیریت و با همکاری شورای عالی حج و زیارت نهایی می‌شود. متاسفانه مواضع نادرست و نامناسب سعودی‌ها باعث شده در تصمیم‌گیری حج امسال تعلل به وجود بیاید و مسئولان عربستان همکاری لازم برای حل این مسئله را ندارند البته رایزنی‌ها و تلاش ما همچنان ادامه دارد و می‌خواهیم با حفظ عزت ملت ایران این مسئله را هم حل کنیم.

کد خبر : ۳۶۷۸۹۴