خبرگزاری کار ایران

جانمایی ناشران عمومی در «شهر آفتاب» چگونه است؟

سالن‌های سه‌قلو با کمبود فضا مواجهند/ رایزنی برای جایگزینی سالن ملل

محمدرضا توکل‌صدیق از رایزنی‌های کمیته‌ی داخلی نمایشگاه کتاب برای اختصاص سالن ملل به جای سالن‌های سه‌قلو به بخش ناشران داخلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمتر از دو ماه دیگر مجموعه‌ی نمایشگاهی «شهر آفتاب» با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اولین میزبانی خود از نمایشگاه‌های تهران را تجربه می‌کند.

از همان ابتدای صحبت‌ها برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از «مصلی» به «شهر آفتاب» تذکراتی درباره‌ی کمبود فضای مسقف نمایشگاه (دست‌کم برای اردیبهشت 95) و نیاز مجدد به راه‌اندازی چادرهایی برای جانمایی ناشران تذکر داده شده بود. اما مسئله اینجاست که با این انتقال نه تنها فضای مسقف به اندازه‌ی کافی برای تمامی ناشران مهیا نشده بلکه به گفته‌ی علی‌اکبر اشعری (سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب) در وضعیت فعلی؛ ناشران داخلی نیز با کمبود تقریبا 7 الی 8 هزار متر مربعی مواجه‌اند.

سال‌های گذشته که نمایشگاه در «مصلی» برگزار می‌شد ناشران داخلی در شبستان مصلی که حدود 35 هزار متر مربع فضا برای غرفه‌بندی در اختیار مسئولان  قرار می‌داد، حضور داشتند. حالا گویا سالن‌های سه‌قلوی «شهر آفتاب» که برای غرفه‌ ناشران داخلی درنظر گرفته شده نمی‌تواند پاسخ‌گوی درخواست تمامی ناشران این بخش باشد و باید فکری جدی برای کمبود تقریبا 7 الی 8 هزار متر مربعی نسبت به مصلی کرد.

ناشران بخش‌های بین‌الملل، کودک و نوجوان، آموزشی و دانشگاهی تجربه‌ی حضور در فضای غیرمسقف را داشته‌اند و شرایط برای این ناشران تغییری نکرده است، با شرایط موجود در بخش ناشران داخلی هم باید تصمیم مشخصی درباره نحوه‌ی جانمایی آن‌ها اتخاذ شود. اینکه کدامیک از این ناشران نهایتا باید در سازه‌های احداثی موقت غرفه‌های خود را برپا کنند؛ یکی از موضوعاتی است که این روزها مورد بحث و بررسی مسئولان نمایشگاه و از جمله کمیته‌ی ناشران داخلی قرار دارد.

016

محمدرضا توکل صدیق (مدیر کمیته‌ی ناشران داخلی) در همین باره به خبرنگار ایلنا، گفت: فعلا براساس صحبت‌هایی که شده سالن‌های سه قلو را برای بخش ناشران داخلی درنظر گرفته‌اند، اما مسئله‌ی چگونگی تقسیم ناشران عمومی در بخش مسقف و سازه‌های موقت هنوز مشخص نیست. یکی از پیشنهادهایی که برای حل کمبود فضا در بخش ناشران داخلی مطرح شده؛ استفاده از سالن ملل «شهر آفتاب» برای ناشران  داخلی است. نتیجه‌ مشخصی در این مورد هنوز به دست نیامده ولی مشورت‌ها و پیگیری‌ها ادامه دارد.

سالن ملل که با نام سالن 100 ستون نیز خوانده می‌شود، بعد از میدان مرکزی «شهر آفتاب» واقع و ستون‌های 16 متری در داخل آن طراحی شده است. این سالن در بخش نمایشگاهی در شمال سایت قرار دارد و درواقع بازدیدکنندگان برای ورود به «شهرآفتاب» ابتدا وارد این سالن شده و سالن  ملل که به نوعی هال اصلی ورودی مجموعه نیز هست؛ نقطه ورود آن‌ها به نمایشگاه به حساب می‌آید.

09

سالن‌های سه‌‌قلو با طراحی U شکل که فعلا به عنوان محل جانمایی غرفه‌های ناشران داخلی معرفی می‌شود نیز پشت سالن ملل قرار دارند و مسیر اصلی بازدیدکنندگان از «شهر آفتاب» را شکل می‌دهند. سالن‌های سه‌قلو البته با وجود کمبود فضا در بخش ناشران داخلی دارای 30 متر ارتفاع و 80 متر دهنه هستند به همین دلیل می‌توان گفت که دست‌کم درمورد سیستم تهویه هوا مشکلی نخواهند داشت.

همچنین، سازه‌های موقت نیز که از چندی پیش احداث و نصب آن‌ها در «شهر آفتاب» آغاز شده ، در چهار قطعه زمینی که در اطراف ساختمان‌های اصلی قرار دارند برپا می‌شوند.

حسین صفری (مدیرکمیته اجرایی و رفاهی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران) نیز چندی پیش از نصب سازه‌های موقت در محل شهر آفتاب خبر داده و تاکید کرده‌ بود: سازه‌های موقت در حال نصب هستند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا حداکثر فضا به ناشران اختصاص داده شود.

حال که قرار است «شهر آفتاب» به عنوان محلی ثابت برای برگزاری نمایشگاه کتاب شناخته شود؛ انتظار می‌رود شهرداری برای رفع مشکلاتی مانند این؛ همت بیشتری نشان دهد، زیرا حفظ بعد فرهنگی نمایشگاه قطعا به حفظ اکثریت غرفه‌های ناشران عمومی و بهبود شرایط برای بازدیدکنندگان این بخش وابسته است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۵۴۵۴۴