خبرگزاری کار ایران

گردهمایی یاران اینانلو در فرهنگ‌سرای فردوس؛

محمدعلی اینانلو تکرار نشدنی است

ویژه‌برنامه «طلوع ماندگار» با هدف نکوداشت زنده‌یاد محمدعلی اینالو (مرد طبیعت ایران) شامگاه روز گذشته 16 اسفندماه با حضور جمعی از فعالان عرصه ورزش، محیط‌زیست ، رسانه ، علاقه‌مندان و خانواده آن مرحوم در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در آغاز این مراسم که مسعود اسکویی گوینده پیشکسوت رادیو اجرای آن را برعهده داشت، اسماعیل میرفخرایی مجری و تهیه‌کننده تلویزیون با اشاره به دوستی 50 ساله‌ی خود با مرحوم اینانلو گفت: اساس کارمان در ساخت برنامه بر طنز استوار بود، طنزی که در پس آن حرف‌های جدی عنوان می‌شد و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم آخرین طنز این یار قدیمی رفتن او از این دنیا در سن 68 سالگی باشد؛ اینانلو زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت از این دنیا رفت و باری از غم در دل دوستان خود به جای گذاشت.

میرفخرایی درباره‌ی همکاری‌اش با محمدعلی اینانلو توضیح داد: 50 سال پیش در ساخت مستندهای محیط زیستی شریک بودیم از جمله برنامه «با طبیعت» که هر شب از شبکه دو سیما ساعت 22 پخش می‌شد.

این استاد حوزه رسانه در پایان خاطرنشان کرد: تضادها و توافق‌های بسیاری بین ما برقرار بود. تضادها در زمینه شکار و توافق‌ها زمانی که محمدعلی اینانلو تصمیم گرفت به جای تفنگ دوربین به دست گیرد. افرادی از جنس محمدعلی اینانلو را باید شناخت و حمایت کرد تا سرزمین و محیط‌زیست کشورمان را از خطراتی که همواره طبیعت ایران را تهدید می‌کند، نجات دهند.

در بخشی دیگر از این مراسم منوچهر زندی مدیرعامل و قائم‌مقام باشگاه پیشکسوتان، زنده‌یاد اینانلو را سمبل نشاط و سلامتی معرفی کرد و گفت: وی بسیار سخت‌کوش بود و علی‌رغم گرفتاری‌هایی که در هنگام ضبط و پخش برنامه پیش می‌آمد پیوسته مقاومت می‌کرد.

وی افزود: مرحوم اینانلو در زندگی شخصی فرد بی‌تابی بود اما در کار به دلیل علاقه‌‌ای که به سرزمین ایران داشت فشارها را به جان می‌خرید و شاید همین امر سبب مرگ زودرس او شد.

زندی با یادآوری راه‌اندازی باشگاهی با حضور جمعی از پیشکسوتان ورزش، خاطرنشان کرد: دو هفته پیش از درگذشت محمدعلی اینانلو با وی پیرامون تهیه برنامه‌ای برای پیشکسوتان در رادیو ورزش صحبت کردم که متاسفانه زودتر از انتظار ما از دنیا رفت و باری از غم در دل ما به جای گذاشت.

در ادامه؛ مجید نوائیان رئیس موزه حیات‌وحش دارآباد پیرامون فعالیت‌ها و ویژگی‌های این مرد دوست‌دار طبیعت ایران سخن گفت و اظهار داشت: مرحوم اینانلو از مبتکران کلاس‌های آموزشی اکوتوریسم بود و همواره دغدغه معرفی و حفظ طبیعت ایران را داشت و در برنامه‌های مختلف بر این مهم تاکید می‌کرد.

نام‌گذاری بوستانی به نام زنده‌یاد «محمدعلی اینانلو»

در ادامه مراسم فخر‌السادات غنی عضو و مدرس موسسه طبیعت و همراه 14 ساله مرحوم محمدعلی اینانلو از نام‌گذاری بوستانی به نام زنده‌یاد اینانلو در شهریار خبر داد و گفت: در این بوستان ۲۴ هزار و ۷۳۷ نهال به تعداد روزهای حیات وی با همکاری شهرداری صباشهر شهریار کاشته می‌شود.

وی در ادامه از تمامی دانش‌آموختگان موسسه طبیعت، طبیعت‌دوستان و عاشقان این مرز و بوم دعوت کرد تا جمعه 21 اسفندماه برای کاشت نهال گردهم آیند.

رونمایی از تندیس چهره‌ی مرد لانگ‌شات طبیعت ایران

در طول اجرای مراسم تندیس چهره‌ی مرحوم اینانلو، مرد لانگ‌شات طبیعت ایران توسط کبری حقایقی یکی از بانوان هنرمند و مجسمه‌ساز کشورمان ساخته و در پایان برنامه رونمایی شد.

برپایی نمایشگاه عکس از فعالیت‌های زیست‌محیطی و تلویزیونی زنده‌یاد اینانلو، پخش کلیپ‌هایی از سفرهای به یاد ماندنی وی به مقاصد گردشگری همچون توران، میانکاله، کویر و اجرای موسیقی سنتی توسط گروه مانا به سرپرستی هادی فدایی از دیگر بخش‌های برنامه بود.

کد خبر : ۳۵۳۶۶۳