خبرگزاری کار ایران

جعفر صانعی مقدم در گفتگو با ایلنا:

اکران مستند در شهرستان‌ها به اقتصاد سینما کمک می‌کند

جعفر صانعی مقدم معتقد است؛ طرح دیده شدن فیلم مستند در شهرستان‌ها، امکانی را فراهم می‌کند که در آینده نه چندان دور به بازگشت سرمایه و اقتصاد سینمای مستند در استان‌ها نیز بیاندیشیم.

 به گزارش ایلنا، جعفر صانعی مقدم (رییس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند) که مسئولیت برگزاری ویژه‌برنامه‌های بازنمایش مستندهای برگزیده نهمین جشنواره «سینما حقیقت» را در پنج شهر ایلام، اهواز، زاهدان، رشت و اصفهان به عهده دارد؛ با بیان این مطلب درباره دیده شدن فیلم مستند در شهرستان‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: بازنمایش مستندهای برگزیده نهمین جشنواره «سینما حقیقت» زمینه‌ساز فراهم کردن شرایط مناسب فرهنگی برای دیده شدن فیلم مستند در میان عامه مردم است و همین زمینه‌سازی رفته رفته شرایطی را ایجاد کند تا بتوانیم به بازگشت سرمایه و اقتصاد سینمای مستند در استان‌ها نیز بیاندیشیم.

وی در ادامه افزود: برگزاری نخستین دوره از برگزاری ویژه‌برنامه بازنمایش مستندهای برگزیده نهمین جشنواره «سینما حقیقت» قطعا مابه‌ازای اقتصادی نخواهد داشت و حاصل برگزاری این رویداد سینمایی ما به ازای فرهنگی و معنوی دارد.

نایب رییس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بالا رفتن ذائقه مخاطب در مواجه با فیلم مستند در شهرستان‌ها گفت: تعریف سینمای مستند نزد عامه مردم، مجموع فیلم‌هایی است که در تلویزیون می‌بینند و اغلب مردم به خصوص مخاطبان جدی سینمای مستند در شهرستان‌ها امکان دیدن فیلم روی پرده را ندارند و بازنمایش مستندهای برگزیده نهمین جشنواره «سینما حقیقت» این امکان را فراهم می‌کند.

این تهیه‌کننده سینمای مستند تاکید کرد: بازنمایش مستندهای برگزیده جشنواره «سینما حقیقت» علاوه بر جلب نظر مخاطب به سینمای مستند، فضایی فراهم می‌کند تا دستگاه‌های مختلف فرهنگی پای کارآیند و به شکل مستقیم و غیرمستقیم یاری‌رسان سینمای مستند باشند. بخشی از این یاری‌رسانی ارائه سفارش‌های فرهنگی به مستندسازان برای ساخت مستندهای سینمایی با موضوعات مختلف است.

صانعی مقدم با اشاره به این مطلب که نمایش سینمای مستند روی پرده نقره‌ای در شهرستان‌ها اتفاق ارزنده‌ای است گفت: نمایش بهترین مستندهای نمایش داده شده در تهران برای مخاطب عام در شهرستان‌ها در درجه نخست باعث تمرکززادیی در تهران و احترام به مخاطب می‌شود و در درجه دوم می‌توان به اقتصاد سینمای مستند و بلیت‌فروشی در شهرستان‌ها نیز فکر کرد و رفته رفته به سمت درآمدزایی در سینمای مستند پیش رفت.

 دبیر بازنمایش مستندهای برگزیده نهمین جشنواره «سینما حقیقت» تصریح کرد: بازتاب نمایش بهترین فیلم‌های مستند سال در شهرستان‌ها در تداوم این حرکت مهم است و در این راستا انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند قدم اول را برداشت که کار سختی بود. اما نکته مهم این است مستندسازانی که مسئولیت برگزاری این برنامه در شهرستان‌ها را داشتند بدون انتفاع شخصی و اقتصادی وارد میدان شدند.

وی یادآور شد: تداوم این جریان به کمک سازمان‌های و نهادهای دولتی امکان پذیر است چراکه از دست یک صنف به تنهایی کاری برنمی‌آید و باید کمک‌های اقتصادی وجود داشته باشد تا روند نمایش فیلم در شهرستان‌ها نیز تداوم داشته باشد. ولی این تجربه برای اعضای انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ارزشمند بود.

صانعی مقدم با اشاره به افرادی که برای بازنمایش مستندهای برگزیده نهمین جشنواره «سینما حقیقت» در شهرستان‌ها تلاش کردند؛ گفت: برگزاری برنامه بازنمایش مستندهای برگزیده جشنواره «سینما حقیقت» در پنج شهر ایلام، اهواز، زاهدان، رشت و اصفهان کار ساده‌ای نبود و جا دارد از مهدی نورمحمدی در ایلام، مازیارمشتاق گوهری در زاهدان، محمدرضا جامعی در اهواز، رضا خوشدل راد به همراه علی ارکیان در رشت و محسن طباطبایی‌پور به همراه سید هاشم مرتضویان در اصفهان و همراهان آن‌ها که مسئولیت نمایش فیلم‌ها را به عهده داشتند مراتب تشکر را به جا آورم.

نایب رییس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند در ادامه گفت: البته به ثمر رساندن این مهم در صنف انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند منحصربفرد بود و امیدورام شرایطی فراهم شود که انجمن در شهرستان‌ها نمایندگانی داشته باشد تا بتواند در جهت تداوم این جریان کمک کنند. ضمن اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزش سینمای مستند به‌طور مستقل در شهرستان‌ها می‌تواند در تداوم نمایش فیلم مستند موثر واقع شود.

صانعی مقدم در پایان گفت: ازهمین جا می‌خواهم از زحمات ویدا یزدیان مسئول دبیرخانه انجمن تهیه‌کنندگان و همچنین همکاران صنفی؛ کتایون جهانگیری و مژگان صیادی، آقایان پدرام اکبری، محمدرضا باقری و فخرالدین سیدی که مرا در انجام این کار کمک کردند، تشکر کنم.

کد خبر : ۳۵۳۱۱۰