خبرگزاری کار ایران

فرهاد توحیدی:

شبکه‌های اجتماعی با جذب خلاقیت‌ها؛ محتوا را به حاشیه رانده‌اند

توحیدی می‌گوید: دوره وبلاگ‌نویسی به‌سر آمده است. در کنار این‌ها، شبکه‌های اجتماعی تولیدات را به شدت تقلیل داده و در واقع سطح نوشته‌ها را پایین آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس سینمای ایران) این روزها به عنوان عضو هیات انتخاب با جایزه فرشته همکاری می‌کند. جایزه‌ای که دومین دوره‌ی خودش را آغاز کرده و این‌بار به سراغ«محله کودکی» رفته است. توحیدی روزهای شلوغی را می‌گذارند، از تدریس در دانشگاه تا دبیری پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم سبز به همین دلیل به قول خودش از خواندن آثار شرکت‌کننده در جایزه فرشته کمی عقب افتاده، با این حال همچنان به حمایت از جایزه فرشته علاقمند است و می‌گوید جایزه فرشته می‌تواند به تولد نویسندگان آینده کمک کند.

وی درخصوص بررسی آثار رسیده به بخش مسابقه گفت: درحال خواندن هستم و تا دور چهارم همه را خوانده‌ام. تعداد آثار رسیده به این جایزه بالاست و با توجه به مشغله‌هایی که من دارم، به کندی پیش می‌روم و عقب افتاده‌ام. چون اطلاع دارم که آثار رسیده به دور هفتم را پشت سر گذاشته است.

وی درباره نوع مظامین آثار و و کیفیت آن گفت: به لحاظ موضوعی و پرداخت آثاری بودند که مرا غافلگیر کردند. البته به نظرم حالا برای قضاوت کردن خیلی زود است. هنوز نمی‌توانم جمع‌بندی کنم، ‌چون اصلا نمی‌دانم چقدر دیگر کار در راه است. فقط باید بگویم که تا همین حالا هم نوشته‌ها غافلگیر کننده بودند و امیدوار هستم که بعد از این بیشتر غافلگیر شوم.

وی درباره‌ی سطح آثار رسیده نیز افزود: تعداد داستان‌هایی که غافلگیرکننده هستند، زیاد نیست و هنوز جوانی و خامی در بسیاری از آثار به چشم می‌خورد. اما با توجه به آن چیزی که از اولین دوره‌ی جایزه فرشته من شاهدش بودم، به‌نظر می‌آید پیشرفت محسوسی وجود دارد.

وی درباره‌ی تاثیر جایزه فرشته بیان کرد: همین که این جایزه افراد را تشویق به نوشتن و خلق یک اثر ادبی می‌کند، خودش یک گام بزرگ است. امروز متاسفانه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، همه‌ی خلاقیت نوشتاری نسل جوان را به خودش جذب کرده، درحالیکه قبلاً وبلاگ‌ها وجود داشتند. وبلاگ‌ها با تامل و گذاشتن زمان، محتوایی تولید می‌کردند که یا روزنوشت بود و یا تاملات خودشان. به هر حال تولید داشتند، اما متاسفانه حالا دوره وبلاگ‌نویسی هم به‌سر آمده است. در کنار این‌ها، شبکه‌های اجتماعی تولیدات را به شدت تقلیل داده و در واقع سطح نوشته‌ها را پایین آورده است. از آن تاملات عمیق در فضای شبکه‌های اجتماعی کمتر خبری هست،‌ چون شتاب در تولید، خاصیت این شبکه‌هاست. مطلب در شبکه‌های اجتماعی نیامده، کهنه است.

این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی نوظهور، فرصت تامل را در اختیار مخاطبانش قرار نمی‌دهد. به هر حال خلق ادبی، آن هم‌خلقی که پشت آن اندیشه‌ای باشد و مضمون و پرداخت مناسبی، زمان بسیاری می‌طلبد. خلق چنین اثری مستلزم این است که تامل بیشتری صورت بگیرد. در همچین فضایی که خصوصا جوان‌ها در آن بیشتر حضور دارند.

توحیدی درپایان ضمن اشاره به موضوع این جایزه (محله کودکی) دیدگاه خود را اینچنین مطرح کرد: به نظر من «محله کودکی» بسیار مهم است و اساسا شخصیت اجتماعی همه انسان‌ها تا پنج شش سالگی شکل می‌گیرد. بنابراین هر چیزی که باید در پسا پیشانی آدمی شکل بگیرد تا پنج شش سالگی بیش از 80 درصد ماجرا تمام شده است. به همین دلیل ما بیشترین تاثیراتمان را برای زندگی آینده از دوران کودکی می‌گیریم. شما پیشنویس زندگی‌تان را در کودکی می‌نویسید. بر همین اساس نوشتن پیشنویس زندگی بسیار مهم است. همینطور که پیش‌نویس زندگی مهم است، مهارهایی هم که در زندگی‌تان با آن رو به رو می‌شوید، مهم هستند. این مهارها از محیط زندگی شما می‌آیند. از والدین شما و جانشینان آنها(مربیان کودک) نشات گرفته می‌شود. بنابراین کودکی است که تکلیف ما را برای همه زندگی تعیین می‌کند. از  این جهت رجوع کردن به محله کودکی و آن دوران به نظر من یکبار دیگر شما را وادار می‌کند که به آن چیزی که ازش آمدید و شما را شکل داده، نگاه کنید. این نگاه دوباره انداختن منشاء این است که شما به خودشناسی بیشتری برسید و کار ادبی بدون خودشناسی واقعا کار بیهوده‌ای خواهد بود. اساس نوشتن خودشناسی است. به همین دلیل به نظر من موضوع جایزه ادبی فرشته دقیق است و از سر هوشیاری و دقت آن را انتخاب کرده‌اند.

 مجموعه فرهنگی و هنری شهرکتاب فرشته به مدیریت سیدصالح بهشتی دومین دوره جایزه فرشته را در بخش عکس و داستان از پنجم دی ماه لغایت 15 فرودین ماه برگزار می‌کند.

کد خبر : ۳۵۲۹۶۸