خبرگزاری کار ایران

بررسی جای خالی‌ مصدق در آثار مستند؛ روی کیوسک روزنامه فروشی‌ها

ماهنامه "هنر سیاه سفید" در اولین شماره خود پرونده‌ای را درباره دکتر مصدق و جای خالی‌اش در آثار مستند تدارک دیده که از پانزدهم بهمن ماه روی کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین شماره ماهنامه فرهنگی "هنر سیاه سفید"  از پانزدهم بهمن ماه امسال روی گیشه روزنامه فروشی‌ها قرار گرفت. این نشریه که خود را ماهنامه ‌مستقل فرهنگی معرفی می‌کند؛ به مدیرمسئولی و سردبیری امیر فرض‌اللهی اداره می‌شود و وی صاحب امتیاز آن است. علیرضا زرین دست از مدیران فیلمبرداری قدیمی در سینما ریاست شورای سیاست گذاری عهده‌دار است. هومن ظریف به عنوان معاون سردبیر و  علی افشار نیز دبیری تحریریه را برعهده دارد.

سخن نخست سردبیر درباره موضوعات و اهداف‌ تعریف شده برای ماهنامه است که بی‌ارتباط با نام آن نیست و قرار بر این است که بیشتر به صورت تحلیل و توصیفی به موضوعات پرداخته شود. فرض‌اللهی در این ستون آورده: "سیاه سفیدیم اما دنیا را سفید و سیاه نمی‌پنداریم و در حقیقت سیاهی، سپیدی می‌جوییم و در ذات سفیدی، عدم مطلق انگاری ؛ از همین روست که به موضوعات  و عرصه‌هایی سرک می‌کشیم که نفس حقیقت در آن موشکافانه‌تر جست‌وجو می‌شود."  

پرونده ویژه‌ای که برای این شماره ماهنامه بسته شده به موضوع 28 مرداد و جفایی ست که مستند بر دکتر مصدق روا داشته است. این پرونده ویژه؛ رابطه بین واقعه 28 مرداد و مستند را با تیتر "جفای مستند بر بزرگمرد تاریخ معاصر" مورد بررسی قرار داده است . آن‌گونه که در این مطلب از زبان صادق زیبا کلام آمده است: "سرانجام روزی مجبور هستیم به کودتای 28 مرداد آن‌گونه بپردازیم که بوده و نه آن‌گونه که دوست داریم فکر کنیم. از نظر من مصدق یکی از شریف ترین، ملی‌ترین و متدین ترین رجال سیاسی دویست سال اخیر در ایران است."

گفت‌وگو با مهرداد اسکویی از مستندسازان برجسته کشور و ایرج از خواننده‌های پیش از انقلاب؛ همچنین گزارشی از چرایی لغو کنسرت‌ها و نوشتاری از سیدمحمد بهشتی  به همراه مطالبی دیگر؛ موضوعاتی هستند که این ماهنامه در شماره نخست خود به آن‌ها پرداخته است.

کد خبر : ۳۴۷۲۹۶