خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در مراسم معرفی برگزیدگان نخستین سوگواره عبرات:

امنیت راهپیمایی اربعین با وزارت کشور بود

اختتامیه نخستین سوگواره عبرات امروز چهارم بهمن ماه در سالن همایش الغدیر وزارت کشور با حضور حجت الاسلام قاضی عسگر و رحمانی فضلی (وزیر کشور) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اختتامیه نخستین سوگواره عبرات از برگزیدگان سوگواره و فعالان حوزه فرهنگی اربعین تقدیر شد.

حجت الاسلام قاضی‌عسگر (نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت) در اختتامیه نخستین سوگواره عبرات گفت: مساله زیارت در تشیع یک مساله بسیار مهم سازنده و ارزشمند است و دارای اهداف بسیار بالای است که متاسفانه در طول سال‌های گذشته از هدف اصلی‌اش انحراف پیدا کرده و فاصله گرفته است. هدف کربلا این بود که مسلمان با اهداف خود آشنا شوند از آن‌ها الگو بگیرند و پیروی کند.

قاضی عسگر با بیان این مطلب که بحث اربعین جایگاه خودش را پیدا می‌کند، گفت: صدام قاطع جلوی پیاده‌روی اربعین و عزاداری را می‌گرفت. هشت سال با عراق جنگیدیم ولی دیدید چندین سال بعد مردمان حماسه‌ای آفریدند که بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ را رقم زد. ما نتوانستیم جلوه اربعین را آنگونه که هست نشان دهیم و از صداوسیما خواستیم که این زیبایی‌ها رابه تصویر بکشد و دیدید که واقعا همه آمدند و با جان و دل کار کردند و همه از این هماهنگی‌ها راضی بودند.

قاضی عسگر در ادامه گفت: بین ما یک جنگ هشت ساله بوده ولی می‌بینید امروز پای زائر ایرانی را ماساژ می‌دهند و بوسه می‌زنند و راهپیمایی اربعین به یک حرکت بین المللی تبدیل شده است و همه از کشورهای مختلف می‌آیند. همه با هم مهربان و در کنار هم هستند. اصلا کسی به فکر خودش نیست و این مساله فرا‌تر از مذهب دیده می‌شود و می‌طلبد در طول سال برای این مراسم برنامه‌ریزی‌هایی کنیم.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین باید ثبت بشود آنهم به عنوان افتخارات اهل بیت، گفت: یک بحث در حوزه فرهنگ است و باید فرهنگسازی را انجام دهیم. قبلا اینگونه بود که زائران فکر می‌کردند همه باید تا آخر اربعین بمانند ولی با فرهنگسازی‌های صورت گرفته دیدید امسال بعضی‌ها قبل از اربعین می‌آمدند و بعضی‌ها بعد از اربعین می‌رفتند.

وی با اشاره به این مطلب که سفرنامه‌ها، شعر، ادبیات، عکس و فیلم که در حوزه هنری و ادبیات دینی معرفی می‌شوند باید جدی گرفته شود، گفت: من امیدوارم اقدامات امسال روز به روز افزایش پیدا کند و رادیو اربعین، کانال‌های تلگرامی که در خصوص اربعین ایجاد شده؛ از کارهای خوب است.

قضی عسگر با بیان اینکه نباید بگذاریم حاشیه‌سازی صورت بگیرد، گفت: فرهنگسازی را باید ادامه داد و در این زمینه همه تلاش می‌کنند، ولی زیرساختار‌هایمان مشکل دارد. در حمل ونقل مشکل داریم. از نظر سیاسی باید با مقامات عراقی در مورد ویزا صحبت شود.

او در پایان از تک تک افرادی که ماه‌ها در برگزاری با شکوه اربعین امسال تلاش کردندِ؛ تشکر کرد.

رحمانی فضلی (وزیر کشور) نیز با بیان این مطلب که؛ امسال همه در ایام اربعین همکاری کردند و یاری دادند تا ما بتوانیم یک اربعین با شکوه و عظیم را توام با معنویت برگزار کنیم، یادآور شد: در موضوع اربعین وزارت کشور در بحث امنیت وارد عمل شد. البته برگزاری ایام اربعین در گذشته برعهده حجت الاسلام قاضی عسگر و دوستانشان بود ولی به خاطر حادثه منا و زحمات زیادی که قاضی عسگر برعهده داشت و از نظرروحی شرایط ایشان خوب نبود، بخشی از مسوولیت را ما برعهده گرفتیم.

رحمانی فضلی با بیان این مطلب که معاون فرهنگی زحمات زیادی را برعهده دارد، گفت: فضای فرهنگی و بخصوص در حوزه فرهنگ ما سال‌ها قبل مشکلات زیادی داشتیم ولی امسال حجت الاسلام قاضی عسگر و صداوسیما برنامه‌های خوبی تدارک دیدند و یکی از این کارهای قشنگ این بود که عکس و فیلم‌ها را دراین همایش جمع کردند تا از آن‌ها تقدیر شود و من تشکر می‌کنم از مسولان که کاری دلی انجام دادند و امیوارم خدا از همه شما قبول کند.

در ادامه این مراسم برگزیدگان عکس سوگواره عبرات معرفی شدند. اسامی برگزیدگان این مراسم عبارتند از: عطار برنجبر زیدانلو – امیر قیومی – علی کرمی.

۶ برگزیده قابل تقدیر نیز به این شرح معرفی شدند: محمد حسین ملک‌زاده – مهدی قاسمی – محمد امینی – سید محسن سجادی – مجید پناهی – حسین حاجیلری.

هیات داوران این سوگواره در بخش شعر؛ پس از بررسی آثار؛ جوایز این بخش را به شرح زیر اعلام کرد: رتبه اول مشترک به سه نفر تعلق گرفت اقای مجتبی صفدری – آقای سید مهدی موسوی و سرکارخانم فاطمه سلیمانی و ۷ برگزیده قابل تقدیر محسن کاویانی – قاسم بای – علی اصغر شیری – پیام جهانگیری – ارش‌پور علیزاده – محمد جماد الهی و سرکارخانم نازنین مریم عمارلو.

در بخش نثر ادبی شامل دلنوشته، خاطره، قطعه ادبی و سفرنامه نیز رتبه اول به نیروه قاسمی زادیان و رتبه دوم به محمد جواد الهی‌پور تعلق داشت.

رتبه برگزیده در بخش سفرنامه به یعقوب توکل تعلق داشت.

هیات داوران در بخش فیلم و نماهنگ نیز علیرضا سالامی؛ میثم روشنی و هادی نادری را رتبه‌های برتر اعلام کرد. در این بخش از فیلم مصیب کوهی مشایخی و اثر برگزیده علیرضا سبحانی و محمد پیروزرام تقدیر شد.

هیات داوران در بخش رادیو رتبه‌های برتر را به شرح زیر اعلام کردند: رضا داداشی و روح الله اسماعیلی؛ فاطمه الیاسی و  مهدی کاظمی.

این سوگواره در پایان نیز از برخی سازمان‌ها و نهادها تقدیر کرد:

احسان محمد حسنی مدیرعامل موسسه هنری رسانه‌ای اوج

محسن پیرهادی مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران

سردار محمد حسین نجات معاون فرهنگی – اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

حجت اسلامی داود صالحی دبیر ستاد اربعین بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیائ

رحیم آبفروش معاون جامعه ایمانی مشعر

مهدی آبنیکی به پاس تولید و طراحی نرم افزار جامع اربعین

علیرضا تقی‌پور مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مشعر

حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حجت الاسلام می‌ناوی نماینده ستاد اربعین در استان خوزستان

محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل شرکت آپارات

علیرضا قلمبردزفولی مدیرعامل شرکت ایرانسل

مجید صدری مدیرعامل شرکت رایتل

حجت الاسلام مجتبی نجفی روحانی

حسن‌زاده مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای خونه به خونه

جواد تاجیک مسئول ستاد دانشجویی اربعین سازمان بسیج دانشجویی کشور

حجت اسلام محمدلطفی نیاسر مدیر صداوسیمای مرکز قم و رادیو سراسر معارف

رضا کوچک‌زاده مدیر شبکه رادیویی اربعین

هویزاوی نماینده سازمان حج و زیارت در استان خوزستان و هیئت خدام الحسین (ع).

کد خبر : ۳۴۱۳۸۱