خبرگزاری کار ایران

به کار گردانی محسن عبدالوهاب

مستند سعیده قدس و موسسه محک ساخته می شود

کارگردان فیلم «سعیده قدس و موسسه محک» می‌گوید، تجربه ساخت فیلم کوتاهی درباره این موسسه مهم‌ترین دلیلی بود که او این سوژه را برای ساخت سومین فیلم مجموعه کارستان انتخاب کند.

به گزارش ایلنا، محسن عبدالوهاب که درحال فیلمبرداری دومین فیلم این مجموعه درباره زندگی و کارهای غلامرضا رسولیان و فولاد طبرستان است، به‌زودی ساخت سومین فیلم را درباره سعید قدس و موسسه محک آغاز خواهد کرد.

«سری فیلم‌های مستند کارستان» دربارهٔ کارآفرین‌های ایرانی است که با طراحی و سرپرستی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب و مشارکت «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» با همکاری فیلمسازان مستند در قالب ۲۶ فیلم مستقل از زندگی و حرفهٔ کارآفرینان موفق ایرانی تهیه می‌شود.

هدف کارستان، روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالش‌های بسیار، توانسته‌اند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربه‌هایشان می‌تواند الگوهای باارزشی برای کل جامعه به‌خصوص جوانان باشد. تولید این مجموعه که بودجهٔ آن از طریق جذب حمایت‌های بخش خصوصی درحال تأمین است؛ در سه فاز تعریف شده. نخستین فاز آن نیز با ساخت ۵ فیلم در جریان است که محسن عبدالوهاب دو فیلم از این مجموعه را کارگردانی می‌کند.

عبدالوهاب می‌گوید؛ تا پیش از حضورش در میان گروه کارگردانی کارستان، آشنایی‌اش با موضوع کارآفرینی کلی بود و این مجموعه و گفت‌وگو با پژوهشگران بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان باعث آشنایی بهتری نسبت به این موضوع شد: گفت‌وگو با کار‌شناسان و به خصوص خانم فیروزه صابر مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان ذهن من را در رابطه با مفهوم کارآفرینی مرتب و منظم کرد. تحقیقی که خانم زهرا عمرانی پژوهشگر این بنیاد انجام دادند باعث شد تا هنگام پژوهش روی موضوعات مرتبط با کارآفرینی تمرکز و توجه بیشتری داشته باشم.

او که یکی از نخستین کارگردانانی بود که برای همکاری با این پروژه انتخاب شد؛ پیش از حضورش در مجموعه کارستان یک مستند کوتاه را به‌صورت گروهی به همراه رخشان بنی‌اعتماد، مجتبی میرتهماسب و امیر اثباتی درباره موسسه محک ساخته است و آشنایی خوبی با فعالیت‌های این موسسهٔ خیریه معتبر دارد. فیلم سعیده قدس و موسسه محک در مرحله تحقیق و نگارش فیلم‌نامه است. فیلمی که با توجه به فعالیت‌های خانم قدس در زمینه کارآفرینی اجتماعی با سایر فیلم‌های ساخته شده در نخستین فاز کارستان تفاوت دارد. سعیده قدس که بعد از پشت سر گذاشتن بیماری دخترش موسسه محک را برای حمایت از کودکان سرطانی با همراهی گروهی از خیرین راه‌اندازی کرد، توانسته در کنار این موسسه بزرگ‌ترین مرکز و بیمارستان اختصاصی درمان سرطان کودکان را در خاورمیانه دایر کند که تا کنون زمینه بهبود کودکان بیمار زیادی را فراهم آورده است.

عبدالوهاب همچنین، ساخت و تکمیل دومین فیلم مجموعه کارستان که به زندگی و فعالیت‌های غلامرضا رسولیان، بنیان‌گذار و مدیر‌عامل شرکت فولاد طبرستان می‌پردازد را بعداز درگذشت محمدرضا مقدسیان ادامه داده است. این فیلم به گفته او در مراحل پایانی فیلم‌برداری است: «بخش‌هایی از فیلم در چند ماه گذشته به-صورت موردی فیلم‌برداری شد. کمی هم کار تدوین پیش رفته ‌است. فیلم‌برداری اصلی به‌زودی تمام می‌شود و ادامهٔ کار تدوین پیش خواهد رفت.»

محسن عبدالوهاب که در حال حاضر فیلم «به‌دنیا آمدن» را در بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر دارد، یکی از فیلمسازان شناخته شدهٔ عرصه مستند است و مهم‌ترین جایزه‌های بین‌المللی سینمای مستند ایران دستاورد اوست و ساخت بیش از ۲۳ فیلم مستند که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها «لاخ‌مزار» و «همسران حاج عباس» هستند را در کارنامهٔ کاری خود دارد.

کد خبر : ۳۴۰۴۹۵