خبرگزاری کار ایران

مدیر موسیقی و سرود شهرداری تهران عنوان کرد:

حذف تفکیک جنسیتی در فرهنگسراها / سالن‌های کنسرت کوچک مجوز اماکن نمی‌خواهند

نشست خبری بابک ربوخه (مدیر موسیقی و سرود شهرداری تهران ) صبح امروز - سه‌شنبه 14 مهر- در ساختمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بابک ربوخه (مدیر موسیقی و سرود شهرداری تهران) در ابتدای این نشست گفت: باغ موزه هنرهای ایرانی از پنجشنبه این هفته میزبان برنامه‌ای با عنوان مکتب‌خانه آواز ایران است. در این مکتب‌خانه استادان طراز اول آواز ایرانی به شیوه قدیمی و سینه به سینه تدریس می‌کنند که علاقمندان از کل کشور می‌توانند در این مکتب‌خانه حضور یابند.

او ادامه داد: در مراسم افتتاح مکتب‌خانه که فردا شب برگزار می‌شود؛ علاوه بر عنوان مسائل مربوط به مکتب‌خانه از حدود ۱۳ نفر از اساتید مکتب‌خانه تقدیر می‌شود. آقایان ناصح‌پور، سراج، جهان‌دار، نوربخش، صدیق تعریف و باجلان اساتید مکتب‌خانه ‌آواز ایران هستند.

تدریس موسیقی در 16 فرهنگسرا

ربوخه درباره تدریس موسیقی در فرهنگسرا‌ها نیز توضیح داد: یک سال پس از پذیرفتن مسئولیت در شهرداری کنکاش و تحقیق پیرامون تدریس موسیقی در فرهنگسرا‌ها را آغاز کردم. در این زمان متوجه شدم که بسیاری از اساتیدی که در فرهنگسرا‌ها تدریس می‌ کنند سطح عملی مناسبی ندارند در واقع از میان ۱۷۳ مدرس موسیقی تنها حدود ۵۱ نفر رزومه، رشته و سواد مرتبط و مناسب کار را داشتند. ما در این مدت به سرعت از حضور این ۵۱ مدرس استفاده کردیم و یکسری از فرهنگسرا‌ها تدریس موسیقی را آغاز کردند.

وی افزود: ما برای اینکه تدریس در فرهنگسراهای بیشتری انجام شود؛ فراخوانی داخلی به موزیسین‌ها دادیم و توانستیم از خیلی از اساتید استفاده کنیم. در ‌‌نهایت ۱۸۵ مربی وارد سازمان شدند و ۱۶ فرهنگسرا میزبان کلاس‌های موسیقی شد.

مدیر موسیقی و سرود شهرداری درباره علت تعطیلی موسیقی در برخی فرهنگسرا‌ها و همچنین تفکیک جنسیتی در کلاس موسیقی اظهار داشت: متاسفانه برخی فرهنگسرا‌ها امکانات مناسبی برای تدریس موسیقی ندارند که این مساله ناشی از فضای تدریس یا امکانات سازی است. همچنین درباره تفکیک جنسیتی صورت گرفته من مشغول رایزنی‌هایی هستم تا این مشکل به زودی رفع شود به هر حال یک سری تصمیمات در دوره قبلی گرفته شده که باید به تدریج آن‌ها را حل کنیم.

ربوخه ضمن عنوان نام فرهنگسراهایی که تدریس موسیقی در آن‌ها آغاز شده؛ عنوان کرد: پروسه بازگشایی تدریس موسیقی در فرهنگسرا‌ها در دو مرحله اجرا شد در مرحله اول فرهنگسرای خاوران، ابن‌سینا، ارسباران، اندیشه، اشراق، ملل و خانه فرهنگ نور تدریس موسیقی را آغاز کرده‌اند و در مرحله دوم فرهنگسراهای شفق، سرو، فردوس، آفتاب، بهمن، عطار نیشابوری، مهر، رازی و امید کار خود را آغاز کردند. همچنین نیمی از اساتیدی که در فرهنگسرا‌ها مشغول به کار شدند را خانه موسیقی به ما معرفی کرد.

معرفی نیمی از اساتید فرهنگسراها توسط خانه موسیقی

او همچنین درباره چگونگی برگزاری آزمون از اساتید فرهنگسرا‌ها بیان کرد: ما آزمونی که برگزار کردیم همراه با نمره‌دهی در سه سطح بود من کسانی که نمره سطح سه را گرفته بودند را نپذیرفتم البته آن‌ها کارت تدریس داشتند اما تدریس وابسته به خیلی مسائل دیگر است که به تشخیص من آن‌ها واجد شرایط نبودند فکر می‌کنم اگر قرار است تدریس در فرهنگسرا‌ها صورت بگیرد باید اساتیدی در آن تدریس کنند که رزومه خوبی دارند و در کار خود متخصص هستند و می‌توانند ارتباط خوبی با شاگردان برقرار کنند.

وی درباره برنامه شهرداری برای پرداختن به موسیقی نواحی گفت: با وجود اینکه من خیلی دغدغه موسیقی نواحی را دارم و با آقای درویشی هم همکاری‌ هم داشتم اما مشکلاتی وجود داشت که نقش موسیقی نواحی را در شهرداری کمرنگ کرد اما تلاش می‌کنم به تناسب بودجه‌ای که دارم برنامه‌ها را پیش ببرم.

بابک ربوخه با اشاره به افتتاح فرهنگسرای بهمن و برگزاری کنسرت صنعت‌گر در این فرهنگسرا عنوان کرد: فرهنگسرای بهمن امکان بسیار خوبی برای اجرای موسیقی دارد و سالن مناسبی برای برگزاری کنسرت است. اما اضافه کردن آن به چرخه سالن‌های کنسرت پروسه پیچیده‌ای دارد چراکه مخاطبان باید قانع شوند که برای حضور در یک کنسرت به جنوب شهر بیایند. اما مجوز دادن به کنسرت‌ها من چه به عنوان موسیقی باشم و چه با نام بابک ربوخه موزیسین شناخته شوم اصولی برای ارائه مجوز دارم که در این اصول موسیقی باید از هارمونی، کنترپوان و شعر خوبی بهره برده باشد. در نتیجه محدودیتی برای سبک خاصی نداریم اما موسیقی باید دقیق و درست باشد.

دریافت وجه توسط اداره اماکن و تعطیلی کنسرت در فرهنگسرا‌ها

 این مدیر در پایان ضمن انتقاد از هزینه‌ای که اداره اماکن از کنسرت‌گذاران برای مجوز دریافت می‌کند؛ گفت: ما جلسه‌های مکرری با وزارت ارشاد و خانه موسیقی داشتیم متاسفانه اداره اماکن مبلغی نزدیک به ۴ میلیون تومان از گروه‌ها برای کنسرت در فرهنگسرا‌ها دریافت می‌کند که با این مبلغ و هزینه‌های جانبی کنسرت دیگر هیچ درآمدی برای هنرمندان باقی نمی‌ماند. در نتیجه برگزاری کنسرت در فرهنگسرا‌ها کنسل می‌شود.

وی افزود: فکر می‌کنم برگزاری کنسرت در فرهنگسرا نیازی به حضور اماکن ندارد چراکه یک سالن ۳۰۰ نفری می‌تواند توسط حراست خود فرهنگسرا اداره شود. طبق صحبت‌هایی که ما کردیم و آقای قالیباف هم پیگیر آن شدند امیدواریم این مسائل با مقامات بالا حل شود و امکان برگزاری کنسرت در فرهنگسرا‌ها دوباره بازگردد.

کد خبر : ۳۱۱۰۴۲