خبرگزاری کار ایران

در آستانه خاکسپاری پدر نشر ایران؛

هیچ نویسنده و مترجمی قِرانی از امیرکبیر طلب ندارد

غلامحسین سالمی: اگر صنعت نشر ایران واقعاً ۱۰ تا بلکه هم ۵ تا آدم مثل جعفری به خود دیده بود؛ امروز حرف اول را در خاورمیانه و آسیا می‌زد.

غلامحسین سالمی درباره شادروان عبدالرحیم جعفری به خبرنگار ایلنا گفت: زنده‌یاد جعفری انسانی بسیار خودساخته بود. کسی که از صفر شروع کرد و به صد و بالا‌تر از صد رسید. شادروان جعفری از شاگردی کتابفروشی شروع کرد و هرگز از گفتن اینکه از پایین شروع کرده، ابایی نداشت. او همواره سرش را بالا می‌گرفت و می‌گفت که از پایین شروع کردم.

او با اشاره به اینکه زنده‌یاد جعفری هر آنچه داشت از همت بالا، توانایی و سازندگی و غیرتش بود؛ ادامه داد: زنده‌یاد جعفری بنیانگذار معتبر‌ترین انتشاراتی و کتابفروشی ایران بود. دست‌کم تا زمانی که خودش موسسه امیرکبیر را سرپرستی می‌کرد و این موسسه را به بزرگ‌ترین موسسهٔ انتشارت در خاورمیانه تبدیل کرد.

سالمی افزود: تا زمانی که آقای جعفری خودش سرپرستی این موسسه را برعهده داشت، بهترین کتاب‌ها را از معتبر‌ترین شاعران، نویسندگان و پژوهشگران ایران به چاپ رساند. او حتی بسیاری از شعر‌ها و داستان‌ها و ترجمه‌های کسانی که با رژیم وقت هم سر ناسازگاری داشتند و عملاً مخالف‌خوانی می‌کردند را نیز منتشر می‌کرد و در اختیار مردم کتابخوان قرار داد. او همچنین با کمک مترجمان بسیار فاضل آن دورهٔ فعالیتش، بهترین و معتبرتین و گرانسنگ‌ترین کارهای نویسندگان خارجی را هم ترجمه و در ایران منتشر کرد.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: بی‌تردید در خانهٔ هر ایرانی کتابخوان، شما می‌توانید دست کم ۱۵-۱۰جلد کتاب چاپ انتشارت امیر کبیر را ببینید که جزء کارهای بسیار معتبر است. حتی یک شاعر یا مترجم یا نویسنده‌ای نیست که یک ریال، تأکید می‌کنم، حتی یک ریال از موسسهٔ انتشارات امیرکبیر آقای جعفری طلب داشته باشد. هیچکس از مترجمان، شاعران، پژوهشگران، چه آنان که در ایران هستند و چه آنان که از ایران رفتند؛ حتی قرانی از از ایشان طلب ندارند و این نشان می‌دهد که این مرد چقدر دست پاک بود و چقدر به اهل قلم احترام می‌گذاشت.

سالمی با بیان اینکه یادمان نرود که ایشان آثار جلال آل احمد، سیمین دانشور، فروغ فرخزاد و خیلی‌های دیگر از نویسندگان شاعران را چاپ کرده است، اظهار داشت: متأسفانه بعد از انقلاب به دلایلی که هنوز برای ما ناشناخته است این انتشارتی از او گرفته شد. تمام این کتابفروشی‌ها و انتشارات و چاپخانه را از او گرفتند و او را به زندان بردند. خوشبختانه بعد از بیرون آمدن از زندان، با راه‌اندازی نشر نو به سرپرستی پسرش، بازهم به کار فرهنگی خود ادامه داد.

او در پایان سخنان خود افزود: اگر صنعت نشر ایران واقعاً ۱۰ تا بلکه هم ۵ تا آدم مثل جعفری به خود دیده بود؛ امروز حرف اول را در خاورمیانه و آسیا می‌زد. یادش گرامی باشد و انشاالله راهش پررهرو باشد و انشاالله که قدر چنین ناشرانی بدانیم.

کد خبر : ۳۱۰۱۳۸