خبرگزاری کار ایران

دبیر اولین دوره‌ی جایزه شعر شاملو خبر داد:

احتمال تمدید ارسال آثار به اولین دوره‌ی جایزه شعر شاملو تا 15مهر/ 73 اثر به دبیرخانه رسیده‌است

موسسه‌ الف.بامداد به منظور تقویت شعر فارسی امروز و گرامی‌داشت یاد شاعر معاصر احمد شاملو (ا. بامداد) جایزه‌ای ادبی راه‌اندازی کرده که هرساله در 21 آذرماه و همزمان با سالروز تولد او بهترین کتاب‌های شعر نو که در طول سال قبل منتشر شده‌اند معرفی و تقدیر شوند.

حافظ موسوی (شاعر و دبیر جایزه‌ی شعر شاملو) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با چگونگی شروع به کار این جایزه گفت: اصل ماجرا بدین صورت است که خانم آیدا شاملو و تعدادی از دوستان او، مدتی است که بنیادی به نام الف.بامداد تاسیس کرده‌اند. در جریان دقیق چرایی و چگونگی تاسیس این بنیاد نیستم ولی می‌دانم که خیلی قدیمی نیست. این موسسه ضمن اینکه به کارهای شاملو نظر دارد در تدارک خانه موزه‌ی شاملو نیز هست. علاوه بر این‌ها جایزه‌ای را نیز پایه‌گذاری کرده‌اند تحت عنوان «جایزه‌ی شعر شاملو» که اولین دوره‌ی آن  امسال برگزار می‌شود و من به درخواست خانم آیدا دبیری این جایزه را به عهده گرفتم.

موسوی درباره‌ی روند فعالیت‌های مرتبط با اولین دوره‌ی جایزه شعر شاملو گفت: از حدود 2 ماه پیش استارت کارهای مرتبط با جشنواره شعر شاملو خورده شده و طرح‌های اولیه را نیز آماده کردیم. فراخوان مرتبط با زمان و نحوه‌ی برگزاری نیز یک ماه پیش منتشر شده اما متاسفانه هنوز بسیاری از علاقه‌مندان اطلاعی از آن ندارند. امیدواریم رسانه‌ها با انعکاس مناسب این رویداد در هرچه بهتر برگزار شدن آن و مطلع شدن آحاد جامعه‌ی شعری از چنین جایزه‌ای به ما کمک کنند.

او همچنین به چگونگی بررسی آثار رسیده به دبیرخانه اشاره و بیان کرد: بررسی آثار ارسالی به این جایزه در دو مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله‌ی اوب از بین کتاب‌های ارسالی که حتما باید در سال 93 منتشر شده باشند بین 20 تا 30 کتاب انتخاب می‌شود. در مرحله‌ی دوم با اضافه شدن داورانی از چهره‌های سرشناس علوم‌انسانی که ارتباط میان‌رشته‌ای با ادبیان دارند (مثل منتقد هنری، جامعه‌شناس ادبیات و ....) انتخاب نهایی صورت می‌گیرد و همزمان با 21 آذر و سالروز تولد شاملو طی مراسمی برگزیدگان معرفی می‌شوند. البته تعداد نهایی برگزیدگان و تقدیری‌ها در ادامه‌ی کار و با رسیدن تمامی آثار مشخص می‌شود اما فعلا نظر بر روی معرفی 3 برگزیده است.

دبیر اولین دوره‌ی جایزه شعر شاملو  اضافه کرد: تاکنون 73 عنوان کتاب برای شرکت در این جایزه به دبیرخانه ارسال شده و تا پایان شهریور ماه نیز مهلت برای ارسال کتاب و شرکت در داوری این جایزه وجود دارد. حتی ممکن است به دلیل دیر رسانه‌ای شدن فراخوان تا 15 مهرماه نیز امکان ارسال آثار را تمدید کنیم.

موسوی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه شاملو نماد و سمبلی از شعر معاصر فارسی به حساب می‌آید و جزو نام‌های بزرگ شعر و ادب فارسی است امیدواریم که این جایزه بتواند رونق‌بخش شعر فارسی شود. البته منظور تنها رونق بازار نیست و توجه مخاطبان جوان به شعر و اعتلای شعر فارسی در درجه‌ی اول اهمیت هستند. درواقع می‌خواهیم توجه جامعه را به شعر جلب کنیم.

کد خبر : ۳۰۴۱۱۵