خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری ارکستر نیلپر مطرح شد:

موسیقی بتهوون؛ زبان مشترک ملل دنیاست

موریتس ارنست معتقد است: اگر ما درباره زبان جهانی موسیقی صحبت می‌کنیم باید قبول کنیم که موسیقی بتهوون همیشه توسط تمام دنیا پذیرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مویتس ارنست (پیانیست آلمانی) در نشست خبری کنسرت ارکستر نیلپر درباره اجرای کنسرتو پیانو شماره سه بتهوون گفت: نوازندگان جهانی همگی به نوعی تحت تاثیر بتهوون هستند و درواقع بتهوون نقطه مشترک همه‌ی ماست. از سوی دیگر تاثیر این موسیقی بر ملل مختلف هم مشترک است و اگر ما درباره زبان جهانی موسیقی صحبت می‌کنیم باید قبول کنیم که موسیقی بتهوون همیشه توسط تمام دنیا پذیرفته می‌شود.

او ادامه داد: من همواره درباره اهمیت موسیقی ایران از استادام مطالبی شنیده بودم اما باید پذیرفت که موسیقی معاصر ایران چندان در جهان شناخته شده نیست. به هرحال یکی از وظایف سفارت آلمان ارائه محصولات فرهنگی ایران است و خوشبختانه من رپرتواری که از سوی آقای رامین صدیقی به من داده شد را گوش دادم و تعدادی از قطعات را به عنوان رپرتوار اجرا انتخاب کردم و بیشتر با موسیقی معاصر ایران آشنا شدم.

این پیانیست درباره رپرتوار اجرایی کنسرت توضیح داد: در ابتدای این کنسرت قطعه‌ای یک موزیسین هندی - آلمانی (SANDEEP BHAGWATI) اجرا می‌شود که به نوعی از فرهنگ ‌آسیای شرقی الهام گرفته و کارهایی که ارائه می‌کند یادمانی برای جان کیج محسوب می‌شود. او در هند متولد شده و مقیم برلین است. پس این قطعه؛ (seas seven days) از هوشیار خیام و پارانویا اثر پیمان یزدانیان اجرا می‌شود.

وی همچنین افزود: در ادامه این کنسرت؛ قطعه‌ای از (Wolfgang rihm) به نام piano  piece no.4 اجرا می‌شود. این آهنگساز یکی از مطرح‌ترین موزیسین‌های معاصر آلمان است که قطعاتش اکثرا تحت تاثیر بتهوون نوشته شده است. اجرای قطعه‌ای از ویکتور اولمان هم جزو برنامه است که او هم تحت تأثیر سونات‌های بتهوون است و تکنیک‌های خاصی در نوازندگی دارد.

راینر بوتس (رایزن فرهنگی آلمان) نیز با بیان اینکه کنسرت پیش رو با هدف گسترش روابط فرهنگی آلمان و ایران برگزار می‌شود؛ عنوان کرد: ما از اجرای این برنامه بسیار خوشحالیم که البته تنها فعالیت ما در زمینه اجرای موسیقی نبوده.ما چندی پیش همکاری با گروه پالت که سک متفاوتی دارد هم داشتیم و این برنامه هم یکی دیگر از سلسله فعالیت‌های ماست.

رایزن فرهنگی آلمان با بیان اینکه سفارت به‌صورت مونوپل مشاوره نمی‌گیرد؛ ادامه داد: آقای رامین صدیقی یکی از مشاوران ماست و با توجه به اینکه نشر هرمس فعالیت مشخص و حرفه‌ای و با کیفیتی دارد؛ فعالیتمان با ایشان تاکنون ادامه داشته. از سوی دیگر ما مجبوریم با بودجه موجود بهترین کیفیت را ارائه کنیم اما به‌طور قطع تنها مشاور ما آقای صدیقی نیست.

احسان تارخ (مدیر ارکستر نیلپر) نیز در این نشست از برگزاری کارگاه آموزشی در ادامه کنسرت یازدهم مرداد خبر داد و گفت: با پایان اجرای یازدهم؛ ما در روزهای چهاردهم تا شانزدهم مرداد از ساعت ده تا دو ظهر کارگاهی را در آموزشگاه نوای امین با حضور موریتس ارنست برگزار می‌کنیم. علاقمندان می‌توانند از طریق سایت تیوال در این کارگاه که 10 عضو فعال و 30 عضو غیر فعال می‌پذیرد؛ ثبت‌نام کنند. در این کارگاه سبک‌شناسی و تکنیک‌های اجرای پیانو بررسی می‌شود و قطعات با مشورت شرکت‌کنندگان انتخاب خواهد شد.

نوید گوهری (رهبر ارکستر نیلپر) در پایان نشست درباره ارکستر خود اظهار کرد: همکاری با این نوازندگان با اخلاق برای من باعث افتخار است و خوشحالم که سرانجام پس از ده سال فعالیت ارکستر؛ امروز مثل یک خانواده شدیم که دور از حاشیه های مرسوم ارکسترها فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: یکی از نکات مهم این کنسرت حضور آقای نیما زاهدی به عنوان کنسرت مایستر است. من در ده سالگی شاگرد ویولن نزد این استاد بودم و حالا خوشحالم که در برنامه حضور دارند. موزیتس ارنست نیز نوازنده بسیار حرفه‌ای است که همکاری با او لذت بخش خواهد بود.

این رهبر ارکستر همچنین تصریح کرد: من فکر می‌کنم این کنسرت تجربه صوتی بی‌نظیری برای مخاطبان باشد هرچند معتقدم تجربه‌های نیلپر تا امروز بی‌نقص نبوده اما به واقع نیلپر همواره یک روند تدریجی رو به پیشرفت را طی کرده است.

این پروژه که در راستای گسترش ارتباطات بین فرهنگی ایران و آلمان با حمایت سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران و انستیتو گوته برگزار می‌شود؛ به مدت 90 دقیقه از ساعت 9:30 شب یازدهم مرداد در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند. بهای بلیت این کنسرت از 35000 تا 65000 تومان تعیین شده است.

فهرست نوازندگان ارکستر به شرح زیر است:

کنسرت مایستر: نیما زاهدی- سولیست پیانو: موریتس ارنست - ویلن یک: پندار پارسی، پوریا اصانلو، فرمهر بیگلو، روناک معماری، آنیتا واحدی، آناهیتا خانزاده، مهتاب جعفرزاده - ویلن دو: مهدی جوانبخت، علیرضا چهره قانی، امین مجدم زاده، پویا فراگردی، مرجان فیروزآبادی، سبا علی محمدی - ویلن آلتو: عادل پورصمدی، صبا صفوی، نسیم دارا، مینا آقارضایی، سهراب جلایی - ویلنسل: مهرداد عالمی، نامدار مجیدی، یاسمن کوزه گر، علی آقاجانی، هستی سپاسی، هانیه کازرونی - کنترباس: فرشید پاتی نیان، محمدرضا جبار - فلوت: کلاریز کشاورز، شقایق صادقیان - ابوا: یاسمن کیمیاوی، امیرحسین محمدخانی - کلارینت: یلدا احسانی، رهام ایرانخواه - فاگوت: امیرحسین محمدیان، علیرضا متوسلی - هورن: میلاد عباسی، فرزان بیژنی - ترومپت: علی ضرابی، مهسا خطیب زاده.

کد خبر : ۲۹۳۰۹۸