خبرگزاری کار ایران

همایون امیرزاده:

۲۹ ناشر از حضور در نمایشگاه سال آینده کتاب محروم شدند

ناشرانی که کتاب هایی غیر از کتاب های نشر خود عرضه می کنند متخلف شناخته شده و به مدت 1 روز کاری غرفه آن ها بسته می شود و همچنین از حضور در نمایشگاه سال آینده محروم خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون امیرزاده (رییس هیأت تجدید نظر و رسیدگی به تخلفات ناشران) گفت: قوانین نشر حرفه‌ای اقتضاء می‌کند که قوانین و مقررات موجود در نمایشگاه صیانت شود. تمام ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تهران قبل از ورود با آیین‌نامه انضباطی و قوانین و مقررات آشنا هستند.

وی ادامه داد: از سال گذشته ورود ۳۵ ناشر به بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر اساس آرای صادره در کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران حضورشان منع شد. بر اساس گزارشات دریافتی از کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران در خصوص تخلف تعدادی از ناشران مبنی بر ارائه و فروش کتاب‌های سایر ناشران هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران عصر امروز وارد شور و مشورت شد و پس از بررسی مستندات و با لحاظ کردن جمیع جهات نسبت به ۲۹ ناشر، آرایی را صادر کرد.

امیرزاده با بیان اینکه از این تعداد ۲۶ ناشر در بخش عمومی و سه ناشر در بخش دانشگاهی هستند گفت: علت صدور آرا این بوده که ناشرانی که توسط سایر ناشران کتاب‌هایشان بدون اجازه عرضه می‌شود خودشان مستقیماً در نمایشگاه حضور دارند و این موضوع باعث صدمه جدی اقتصادی به ناشر می‌شود. به منظور رعایت ضوابط نشر و حمایت از ناشران حرفه و برقراری نظم نمایشگاه و همچنین جلوگیری از عرضه صرف و تبدیل آن به تولید و از طرفی به منظور رعایت حقوق مصرف کننده و جلوگیری از بلاتکلیفی مراجعان به نمایشگاه، هیأت صدور آرا تصمیم به جلوگیری از فعالیت ناشران متخلف به مدت یک روز کاری و محرومیت از ورود در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سال آینده گرفت.

رییس هیأت تجدید نظر و رسیدگی به تخلفات ناشران افزود: بازگشایی مجدد این تعداد از ناشران منوط به جمع آوری کتب سایر ناشران و عرضه و فروش کتاب خود ناشر در غرفه خواهد بود. صبح ۲۹ غرفه که ۳ غرفه در بخش ناشران دانشگاهی و ۲۶ غرفه در بخش ناشران عمومی است، تعطیل خواهد شد و این ۲۹ ناشر از حضور در نمایشگاه بین المللی سال آینده محروم شدند. اگر ظرف ۲۴ ساعت کتاب‌هایی غیر از کتاب‌های خودشان را جمع آوری کردند می‌توانند پس از ۲۴ ساعت به فعالیت خود ادامه دهند اما اگر بازهم اصرار بر عرضه کتاب غیر داشتند ما تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره علت تعطیلی انتشارات جامعه‌شناسان گفت: ما نامی از متخلفین نمی‌بریم اما غرفه نام برده به دلیل تخلف به مدت ۴۸ ساعت یا دو روز کاری از فعالیت در نمایشگاه محروم شده است و این حکم از فردا اجرایی می‌شود. لازم به ذکر است که منعی برای حضور این ناشر در نمایشگاه سال آینده وجود ندارد.

کد خبر : ۲۷۵۹۷۳