خبرگزاری کار ایران

مصطفی خرقه پوش؛ رییس هیات داوران جشنواره "نسیم شرقی" شد

درحالی‌که تنها سه روز تا آغاز فستیوال بین‌المللی فیلم «نسیم شرقی» باقی مانده، پویان طباطبایی(دبیر فستیوال) از اولین نمایش جهانی فیلم «هفت وجه یک منشور در جشنواره فیلم نسیم شرقی خبر داد.

 به گزارش ایلنا، طباطبایی ضمن اعلام نام «مصطفی خرقه‌پوش» به عنوان رییس هیات داوران، گفت: در دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم Eastern Breeze بیش از ۵۴۰ فیلم به دبیرخانه ارسال شد و آثار همچون گذشته در سه بخش داستانی، مستند و انیمیشن (کوتاه و نیمه بلند) دسته‌بندی شدند و درنهایت ۴۸ فیلم از ۳۲ کشور در مدت ۳ روز در «سینما کارلتون» تورنتو به رقابت خواهند پرداخت.

از میان ۴۸ فیلمی که در جشنواره به نمایش درمی‌آیند، ۱۲ اثر از ایران است که عبارتند از: آن صبح (عباس داوودی)، پسرک چشم آبی (امیرمسعود سهیلی)، آنچه که دارم (محمد علییزدان پرست)، پنکه (فاطمه سوهانی)، رویا (گلناز مقدم)، نوار ویدیو (حسین شاعری)، درخت (سارا شفیع‌پور)، مرگ جمشید (امیرعلی نوایی)، پرتره (الشان اسدی)، Refill-free (مریم کتان فروش)، زنانه مردانه (فهیمه شرفی) و هفت وجه یک منشور.

در میان آثار راه یافته به جشنواره، فیلم «هفت وجه یک منشور - ۷sides of A Cylinder» نیز قرار دارد. این فیلم به تهیه‌کنندگی هاله انواری، سفر «منشور کوروش» به ایران و پنج موزه مهم آمریکا را از نگاه هفت کارگردان روایت می‌کند. اولین نمایش جهانی فیلم «هفت وجه یک منشور - ۷sides of A Cylinder» در فستیوال بین‌المللی فیلم «نسیم شرقی» خواهد بود.

 «منشور کوروش» در سال ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ به‌صورت امانت در اختیار موزه ملی ایران قرار گرفت و بیش از یک میلیون نفر از آن بازدید کردند. سپس نخستین بار راهی موزه‎های بزرگ آمریکا شد تا علاقمندان به این اثر منحصر بفرد بتوانند آن را تماشا کنند.

استقبال چشمگیر از این اثر تاریخی و نگاه متفاوت هریک از ملل به آن باعث شد تا «هاله انواری» از هفت کارگردان جوان ایرانی که در ایران، انگلیس و آمریکا زندگی می‌کنند، دعوت کند تا منشور کوروش را از نگاه خود و رابطه نسل امروز را با این اثر ۲۵۰۰ ساله به تصویر بکشند. حمیدرضا احمدی، نرگس باجقلی، مریم کاشانی، سارا خاکی، اگی ابراهیم بزاز، آرش ساعدی نیا و امیرعلی نوایی ازجمله کارگردانانی هستند که در این فیلم با «هاله انواری» همکاری داشتند.

در این میان «امیرعلی نوایی» که پیش از این نیز در جشنواره حضور داشت و برنده جایزه ویژه هیات داوران به عنوان «کارگردان خلاق» شد، در این دوره از او فیلم دیگری به نام «مرگ جمشید نوایی» به نمایش درمی‌آید که روایت «امیرعلی نوایی» از مرگ پدرش است.

کد خبر : ۲۷۴۹۷۹