خبرگزاری کار ایران

تپه خرگوش همچنان در انتظار مجوز

رمان «تپه‌ی خرگوش» روایت اتفاقات و ماجراهایی است که طی سه دهه (از سال 57 تا 88) بر اعضای یک خانواده می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی‌اکبر حیدری که مجموعه داستان «بوی قیر داغ»ش در جایزه‌ی ادبی مهرگان شایسته‌ی تقدیر شناخته شد، بیش از یکسال است در انتظار دریافت مجوز برای انتشار اثر جدیدش به سر می‌برد.

حیدری درباره‌ی این رمان گفت: داستان بلند یا رمان «تپه‌ی خرگوش» که روایت اتفاقات و ماجراهایی است که طی سه دهه (از سال 57 تا 88) بر اعضای یک خانواده می‌گذرد؛ قریب بیش از یکسال است که توسط نشر روزنه برای دریافت مجوز اقدام کرده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

او ادامه داد: برای مجموعه داستان «بوی قیر داغ» نزدیک به یکسال منتظر بودم اما دریافت مجوز برای این کار حتی از این مدت هم بیشتر طول کشیده است و من؛ اینکه گفته می‌شود روال ممیزی و صدور مجوز تسریع شده را احساس نکرده‌ام.

این نویسنده درحال حاضر مشغول نگارش داستانی با نام موقت «باغ استخوان» است اما یه دلیل اینکه هنوز نه نام داستان و نه ناشر قطعی شده و هنوز داستان در مرحله‌ی نگارش است، ترجیح داد توضیح بیشتری در این مورد ارائه ندهد.

حیدری درباره‌ی تاثیر جوایز ادبی بر پویایی ادبیات هم گفت: مطمئنا جوایز ادبی مهم هستند و هر نویسنده‌ای از اینکه به‌عنوان برگزیده یا شایسته‌ی تقدیر شناخته شود احساس رضایت و خوشحالی می‌کند، اما متاسفانه تعداد جوایز ادبی طی سال‌های اخیر مدام کاهش یافته و بیشتر جایزه‌‌های ادبی عمدتا مستقل از ادامه‌ی راه بازماندند. در هر صورت با برگزاری هر جایزه‌ی ادبی و اعلام نام کتاب‌ها و برگزیدگان؛ توجه طیف بزرگتری از مخاطبان را به کتاب و کتابخوانی جلب می‌کند و حتی می‌تواند باعث تجدید چاپ یک کتاب برگزیده با تقدیر شده شود. البته همین معدود جوایز ادبی هم آنقدر تحت فشار هستند که برد چندانی به دست نمی‌آورند.

وی افزود: همین جایزه‌ی مهرگان ادب امسال بنا بر ملاحظاتی مجبور شد در یک محفل خیلی خودمانی و محدود آیین اعلام برگزیدگان را برگزار کند. حتی من به عنوان نویسنده‌ی یکی از آثاری که شایسته‌ی تقدیر بود برای حضور در مراسم دعوت نشده بودم و از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری از شایسته‌ی تقدیر شناخته شدن «بوی قیر داغ» اطلاع یافتم. البته می‌دانم که دست‌اندرکاران مهرگان ادب معذورات و محدودیت‌های خود را دارند، حرف من سر بیش‌ازحد بودن این محدودیت‌ها برای جشنواره‌ها و جایزه‌های داستانی و ادبی است.

کد خبر : ۲۵۸۳۶۹