خبرگزاری کار ایران

جلیل اکبری صحت:

عروسک (قولچاق) به لحاظ زبان و ادبیات ترکی یک فیلم مهم است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۹۴۲

آیین و نشست رونمایی فیلم سینمایی عروسک (قولچاق) به کارگردانی زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد و تهیه‌کنندگی جلیل اکبری صحت شب گذشته (۲۵ فروردین) توسط گروه هنر و تجربه و با حضور سازندگان اثر، هنرمندان سینما و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، در ابتدای این مراسم جلیل اکبری صحت تهیه‌کننده اثر با تشکر از محمد طیب مدیر گروه هنر و تجربه و همکارانش برای تلاششان در به اکران رسیدن فیلم گفت: این فیلم به لحاظ زبان و ادبیات ترکی یک فیلم بسیار مهم است. علت این سخن این است که این فیلم پر از واژه‌ها، متل و مثل‌هایی است که به لهجه تبریزی است. به همین دلیل بسیار فیلم خاصی است من این مسئله را مدام تکرار می‌کنم و امیدوارم که چنین  فیلمی برای همه زبان‌ها و لهجه‌های مختلف رایج در ایران ساخته شود و این تسلط همه جانبه لهجه تهرانی به زبان فارسی را نیز تا حدودی رفع کند چرا که ما از اینکه کسی با لهجه اصفهانی و یا شیرازی صحبت می‌کند لذت میبریم و فکر می‌کنم که این تاثیر فضای مجازی است که در دوباره جان گرفتن زبان و هویت بومی ما تاثیر فراوان داشته است.

وی ادامه داد: این فیلم سه بار پیش‌تولید شد و در نهایت تمام این پروسه تا پایان ساخت چهار سال طول کشید. در پایان از صفا اصلانی همسر زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد تشکر می‌کنم که جوانمردانه پای این فیلم ایستاد و هر جا نیاز به حضور اصغر یوسفی‌نژاد بود بجای ایشان حضور پیدا کرده و با صفا و مهرشان پای کار ایستاده‌اند و من اینجا از ایشان تشکر می‌کنم.

صفا اصلانی: قولچاچ یک قاچ شیرین از زندگی است

صفا اصلانی همسر زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با تشکر از جلیل اکبری صحت گفت: درست است که این فیلم، اصغر را از من گرفت ولی خواهر و برادران زیادی به من داد. یکی از این برادران عزیز آقای اکبری صحت است که خیلی زحمت کشیدند. قولچاق دقیقا یک قاچ شیرین از زندگی است، یک برش بسیار جذاب. ما در این فیلم تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی حقیقی را به عینه تجربه می‌کنیم در این فیلم می‌گوییم، می‌خندیم، آواز می‌خوانیم و زندگی حقیقی را با هم زندگی می‌کنیم. شاید به همین علت بود که استاد اصغر یوسفی‌نژاد دوست داشتند که پلان سکانس کار کنند. او همه دیالوگ‌های این فیلم را زندگی کرده بود و همه آنچه می‌شنوید در زندگی روزمره ما هست. کسانی که در تبریز زندگی کرده‌اند، ترکی بلد هستند یا حتی بلد نیستند و زبان مادریشان هم نیست زبان بدن فیلم را درک می‌کنند که نشان می‌دهد چقدر ما تلاش داریم تا شکلی واقع‌گرایانه یک برش از زندگی را به تماشاگر بچشانیم. یادمان نرود که زندگی، تلخی و شیرینی دارد ولی ما باید پشت‌گرمی هم باشیم و پشت‌گرمی بودن برای یک هنرمند یعنی حمایت از آن اثر و دیده شدن آن اثر. آرزوی من این است که آثار هنرمندان ما در جای جای ایران و در هر شاخه‌ای دیده شود و همانقدر که هنرمند برای خلق اثرش انرژی و احساس گذاشته است ما هم با همان احساس آثار هنرمندان را ببینیم و لذت ببریم. من خوشحالم که عروسک و قولچاق اصغر که بهترین یادگار برای زنده ماندن این بزرگوار هست الان در مقابل چشم شما عزیزان اکران خواهد شد و امیدوارم که شما لذت ببرید.

فیروز عاقلی: چقدر زیبا می‌شود که همه اقوام بتوانند به زبان خودشان فیلم بسازند

فیروز عاقلی با گلایه از عدم پذیرش فیلم «عروسک» در جشنواره فجر گفت: دلم می‌خواهد خیلی خوشحال باشم ولی راستش را بخواهید نمی‌توام اگر امروز یوسفی‌نژاد در کنارمان بود واقعا یکی از بهترین لحظات زندگی‌ام ‌بود. من چهار سال با این مرد زندگی کردم نه تحت عنوان رابطه یک بازیگر و کارگردان بلکه بهترین دوران عمرم بود تا آنکه آن شب تلخ پیش آمد. تصویر آینه شکسته‌ای در پوستر فیلم است که به حال و روز ما پس از آن شب تلخ می‌ماند شاید طراح پوستر با دید دیگری پوستر را به این شکل طراحی کرد ولی من دید دیگری دارم چرا که قلب همه بخاطر مسائلی که برای فیلم پیش آمد شکست. همانگونه که فوتبال پس از آنکه از تهران به شهرستان‌ها انتقال یافت پیشرفت چشمگیری داشت و در سراسر ایران مطرح شد ولی سینما فقط در تهران مانده است. چقدر قشنگ می‌شد اگر همه اقوام بتوانند فیلم بسازند شاید عده‌ای بگویند که ما متوجه نمی‌شویم خب مگر فیلم‌های خارجی را با زیرنویس نمی‌بینید و فهم و درک می‌کنید پس این نیز همانگونه است. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که همه اقوام بتوانند به زبان خودشان فیلم بسازند و همه یکدیگر را بفهمیم.

پرستو فانید: با حمایت شما عزیزان از عروسک روح استاد یوسفی‌نژاد در آرامش خواهد بود

پرستو فانید کاراکتر رویا در فیلم «عروسک» با تشکر از تماشاگران فیلم گفت: آقای یوسفی‌نژاد بسیار شوخ بودند روزی سر تمرین‌ها به ما گفتند که انقدر این فیلم و پروسه تولیدش سخت و فرسایشی شده است که شاید زمان اکرانش پس از شروع فیلم ببینیم که جلوی اسم چند نفر نوشته‌اند زنده‌یاد و خیلی متاسفم که این شوخی به یک تراژدی تبدیل شد و امروز دیگر ایشان پیش ما نیستند ولی می‌دانم که پس از تماشای فیلم و حمایتی که شما عزیزان از این فیلم دارید روح ایشان نیز در آرامش خواهد بود.

وحید شیرزاد: اگر از فیلم خوشتان آمد حتما آنرا تبلیغ کنید

وحید شیرزاد با تشکر از تماشاگران گفت: قولچاق فیلمی است که ۴ سال طول کشیده تا ساخته شود. من امیدوارم که از دیدنش لذت کافی را ببرید و اگر از این فیلم خوشتان آمد حتماً آن را تبلیغ کنید.

اجرای این مراسم را محیا ساعدی برعهده داشت.

فیلم سینمایی «عروسک» آخرین اثر زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز