خبرگزاری کار ایران

قدیمی‌ترین کتاب مسیحیان بیش از دو میلیون دلار فروخته می‌شود!

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۱۱۸

حراج کریستیز قصد دارد یک اثر مکتوب متعلق به قرن سوم یا چهارم میلادی را بیش از دو میلیون دلار در معرض فروش قرار دهد. این کتاب به لحاظ تاریخی مهم و دارای جایگاه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از «سی‌ان‌ان»، اولین کتاب مذهبی مسیحی کشف شده، در حراج کریسیتیز فروخته می‌شود.

کتاب مذکور یکی از اولین آثاری است که تا اواخر امسال به قیمتی معادل دو میلیون و ششصد هزار دلار تا سه میلیون و هشتصدهزار دلار فروخته خواهد شد.

به گفته خانه حراج بین‌المللی «کریستیز» که در یازدهم ژوئن امسال در لندن فروش خواهد داشت.

قدیمی‌ترین کتاب مسیحیان بیش از دو میلیون دلار فروخته می‌شود!

صفحه‌ای از کتاب که رمزگونه است و روی کاغذ پاپیروس نوشته شده است/ این کتاب به دلیل مناسب بودن شرایط اقلیمی تا به امروز باقی مانده است

چرا کتاب « Crosby-Schøyen Codex» اهمیت دارد؟

این کتاب قدیمی و معتبر، با عنوان « Crosby-Schøyen Codex» / «کدکس کراسبی-شوین» در مصر به زبان قبطی بر روی پاپیروس نوشته شده و اولین کتاب مذهبی مسیحیان به شمار می‌آید. 

گفته می‌شود که یک کاتب که نامی از او برده نشده، این کتاب قبطی و رمزگونه را که از ۵۲ برگ (معادل با ۱۰۴ صفحه) را در یک دوره چهل‌ساله در یک صومعه نوشته است. بنا به گفته‌ها این صومعه در مصر علیا قرار داشته است.

راستی‌آزمایی‌های تخصصی و تاریخ‌‌نگاری با تکنیک کربن نشان می‌دهد که قدمت این کتاب به اواسط قرن سوم و چهارم بازمی‌گردد. موضوع دیگر اینکه این اثر مکتوب شامل اولین رساله پطروس و کتاب یونس است. که هر دو در مراسم عید پاک استفاده می‌شده‌اند.

این اثر کشف شده در واقع بخشی از اسنادی است که در دهه ۱۹۵۰ کشف شد و شامل متون کتاب مقدس، نوشته‌های مسیحی و متون ادبی بود.

نظرات کارشناسان درباره ارزش «Crosby-Schøyen Codex» 

یوجنیو دونادونی (کارشناس ارشد کتاب و نسخ خطی در کریستیزِ لندن) در ایمیلی به «سی‌ان‌ان» این اثر را معتبر دانسته و گفته مطمئنا وجود چنین اثری برای موسسات و پژوهشگران جذاب و کارآمد خواهد بود و به کشف جزییات بیشتر تاریخی و فرهنگی خواهد انجامید.

دونادونی افزود: این کتاب به عنوان شاهدی بر اولین گسترش مسیحیت در اطراف مدیترانه است و به همین دلیل است که خیلی اهمیت دارد. اولین راهبان مصر علیا در اولین صومعه مسیحی از همین کتاب برای گرفتن اولین جشن‌های عید پاک، چند صد سال استفاده می‌کرده‌اند.

کراسبی شوین یکی دیگر از کارشناسان کتب خطی از زمان چاپ گوتنبرگ تا انقلاب قرن بیستم و امروز، نیز درباره کتاب «کدکس کراسبی-شوین» چنین نظر داده است: این  اثر یکی از اولین نمونه‌های کتاب به شکلی است که ما هنوز آن را می‌شناسیم. این کتاب یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های خطی است و بعید است که چنین اثری دوباره در حراج در معرض فروش گذاشته شود.

این اثر که در حال حاضر در فضایی از جنس پلکسی  و در دو جعبه قفل‌دار نگهداری می‌شود در زمان تالیف و نگهداری هم به لحاظ اقلیمی در شرایط خوبی نگهداری شده است.

قدیمی‌ترین کتاب مسیحیان بیش از دو میلیون دلار فروخته می‌شود!

به گفته کریستز برخی از صفحات کتاب تکه تکه هستند یا در بخش‌هایی پاره شده‌اند

نگاهی به تاریخچه فروش کتاب مصری

کتاب مذکور در نهایت توسط دانشگاه «می سی سی پی» خریداری شد و تا سال ۱۹۸۱ در اختیار این مکان آکادمیک قرار داشت. این اثر در ادامه و در دهه نود قبل از خرید توسط مارتین شوین (مجموعه‌دار نروژی) تا سال ۱۹۸۸ چند باری دست به دست شده است. بنا به همین دلایل کتاب مصری را قدیمی‌ترین اثری می‌دانند که از ابتدا در اختیار بخش خصوصی و مجموعه‌داران قرار داشته است.

این کتاب همچنین به‌عنوان بخشی از مجموعه گسترده‌تری از «شاهکارهای خطی» از مجموعه Schøyen فهرست شده، که کریستیز آن را به‌ عنوان یکی از بزرگترین و جامع‌ترین مجموعه‌های دست‌نوشته‌هایی که تاکنون گردآوری شده، توصیف می‌کند.

در وب سایت  کریستیز در اینباره آمده است: اهمیت مطالب این مجموعه بسیار فراتر از محدوده یک مجموعه خصوصی یا حتی یک مجموعه عمومی ملی است. این کتاب شامل 1300 سال تاریخ فرهنگی است و شامل نسخه‌های خطی میراث جهانی مانند انجیل عبری هولخام و انجیل « Geraardsbergen » است.

این اثر در حال حاضر در کریستیز نیویورک قابل مشاهده است و تا ۹ آوریل باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز