خبرگزاری کار ایران

قدرت مایاها در شناسایی خورشید گرفتگی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۰۶۵

مایاها یک سیستم تقویم پیچیده برای تنظیم دنیای خود ایجاد کرده بودند، یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های ماقبل عصر مدرن که خورشید گرفتگی را پیش بینی می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خورشیدگرفتگی ۸ آوریل ۲۰۲۴ یک خورشید گرفتگی از نوع خورشید گرفتگی کامل بود که همگان را هیجان زده کرد. این خورشید گرفتگی نخستین خورشید گرفتگی کامل بعد از خورشیدگرفتگی ۲۶ فوریه ۱۹۷۹ خواهد بود که در استان‌های کانادا قابل مشاهده بود. همچنین این خورشید گرفتگی نخستین خورشید گرفتگی بعد از ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۱ در مکزیک و نخستین خورشیدگرفتگی بعد از ۲۱ اوت ۲۰۱۷ در ایالات متحده بود. خورشیدگرفتگی آوریل ۲۰۲۴ تنها خورشیدگرفتگی کامل در قرن بیست و یکم بود که در سراسر مکزیک، ایالات متحده و کانادا قابل مشاهده بود. همچنین آخرین خورشیدگرفتگی کامل قابل مشاهده در ایالات متحده تا ۲۳ اوت ۲۰۴۴ خواهد بود. آخرین خورشیدگرفتگی سال ۲۰۲۴ میلادی شش ماه بعد، یعنی در ۲ اکتبر ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. 

این درحالی است که هزاران سال پیش جوامع پیشامدرن، سال‌ها آسمان را تماشا می‌کردند و به کیهان‌شناسی می‌پرداختند و نقشه‌هایی از آسمان ایجاد می‌کردند که اطلاعاتی را برای تقویم‌ها و چرخه‌های کشاورزی ارائه می‌کرد. آن‌ها همچنین کیهان‌شناسی‌هایی را ایجاد کردند که در کاربرد اصلی این کلمه، باورهای مذهبی برای توضیح جهان بودند. خدایان و آسمانها جدایی ناپذیر بودند. 

آسمان‌ها طبیعتی منظم و چرخه‌ای دارند که می‌توان ریتم آنرا تعیین کرد. بسیاری از جوامع قادر به پیش‌بینی دقیق ماه گرفتگی بودند، و برخی نیز می‌توانستند خورشید گرفتگی (مانند آنچه که در آمریکای شمالی در ۸ آوریل ۲۰۲۴ رخ داد) را پیش‌بینی کنند. 

هزاران سال پیش، دو خورشید گرفتگی مشابه در یک منطقه در عرض شش ماه رخ داد که اخترشناسان، کشیشان و فرمانروایان مایا را به یک جنون از فعالیت‌ها واداشت. مایاهای باستان مسلماً یکی از بزرگترین جوامع تماشاگر آسمان بودند. ریاضیدانان ماهر، مشاهدات منظمی از حرکت خورشید، سیارات و ستارگان ثبت کردند. از این مشاهدات، آن‌ها یک سیستم تقویم پیچیده برای تنظیم جهان خود ایجاد کردند و از قضا اشراف مایا در آن زمان قربانی‌های زیادی برای خدای خورشید در حال مرگ در هنگام خورشید گرفتگی ارائه می‌دادند تا دنیایشان در تاریکی فرو نرود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز