خبرگزاری کار ایران

موزه فرش ایران با نمایشگاه «بافته‌های تصویری» به استقبال نوروز می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۲۸۲

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، موزه فرش ایران با نمایش چهل قطعه فرش نفیس از گنجینه این موزه با عنوان «بافته‌های تصویری؛ پژوهشی در قالی‌های تصویری دوره قاجار» به استقبال نوروز می‌رود.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بافته‌های تصویری ایران در سده‌های سیزدهم و چهاردهم هجری، سرآغاز دوران شکوفایی تصویر و شکل‌گیری گفتمانی تازه در عرصة طراحی و بافت فرش‌های فاخر ایران عصر قاجار، بازتابی از سلیقه و زیبایی‌شناسی هنرمندان این دوران به حساب می‌آید. 

در همین راستا، بافندگان و طراحان قالیچه‌های تصویری این دوران، به‌دلیل شرکت فعالانه‌شان در شکل‌دادن و توسعة «جنبش تصویرگری»، یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جریانات تصویری در هنرهای فاخر درباری و همزمان عامیانه و مردمی زمانه خود را رقم زدند. 

در میان قالی‌های این نمایشگاه می‌توان نوآوری‌های طراحان عصر قاجار را با تکیه بر مفاهیمی چون هویت فرهنگی و حفظ اصالت در مواجهه با مضامین و تصاویر وارداتی، در ساختار بصری نمونه‌هایی ممتاز چون: تصاویر باستان‌گرایانه و اسطوره‌ای، روایت‌های داستانی عاشقانه و تغزلی، چهره‌نگاری‌های درباری، مضامین مذهبی و چهره‌نگاری از علما و دروایش، تصاویر کارت‌پستالی و فرنگی‌مآبانه و… مورد مطالعه قرار داد. 

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «بافته‌های تصویری» روز شنبه ۲۶ اسفندماه، ساعت ۱۶ الی ۱۸ در موزه فرش ایران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان فاطمی برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز