خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

غار علیصدر و ماجراجویی در آن

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۹۱۸

درحالی که چند سالی است ماجراهای پیرامون غار علیصدر تمامی ندارد، این روزها بهره‌بردار از کنترل چالش‌های محیط زیستی و گردشگری در این مجموعه خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاید بتوان از آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، حمام قلعه، گنبد علویان، تپه هگمتانه، دریاچه سد اکباتان، حمام تاریخی قلعه و بازار سنتی همدان به عنوان جاذبه‌های دیدنی همدان یاد کرد اما قطعا غار علیصدر و دره عباس آباد دو جاذبه مهم و بزرگ همدان هستند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی در کنار سایر جاذبه‌ها برای گردشگران نوروزی باشند. 

سیدمسعود حسینی (شهردار همدان) درخصوص مسائلی و مشکلاتی که حوزه گردشگری همدان با آن روبه‌روست، گفت: چندین طرح مدیریت شهری با هماهنگی شورای اسلامی شهر و استانداری آماده جذب سرمایه گذار شده است که از آن جمله می‌توان به طرح‌هایی همچون کارخانه سیمان، میدان میوه و تره بار، باغ پرندگان، احداث باغ ویلا اشاره کرد. درواقع نیاز است تا بخش خصوصی به حوزه بهره‌برداری از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ورود کند. از اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری ورود کنند و زیرساخت‌ها را برای توسعه گردشگری در همدان مهیا سازند، استقبال می‌کنیم. 

غار علیصدر و ماجراجویی در آن

او ادامه داد: برای مثال، سال‌هاست شرکت سیاحتی علیصدر در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کرده و حتا اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگری هم باشند که برای این کار اعلام آمادگی کنند ما حاضر هستیم پیشنهادها را بررسی کنیم. به سیستم اقتصاد آزاد اعتقاد داریم و مزایده برگزار می‌کنیم. تقاضایی که ما از میراث و متولیان امر داریم آن است که نگاه حاکمیتی و نگاه دستوری به گردشگری نداشته باشند چراکه یک سم است. در حوزه غارعلیصدر باید با توجه به مخاطبی که داریم، انواع و اقسام خدمات را ارائه دهیم. درحال حاضر یک نرخ بلیت داریم و بر اساس آن هم یک مدل خدمات ارائه می‌دهیم درحالی که بازه مخاطبان ما گسترده است و وضعیت تمکن مالی آن‌ها و خدماتی که می‌توان به آن‌ها ارائه داد هم متفاوت است. 

بنابراین گزارش، به گفته مسئولان میراث و گردشگری استان همدان، غار علیصدر در سال ۹۹ به مدت سه سال به شرکت سیاحتی علیصدر واگذار و سال گذشته به مدت یک‌سال تمدید شد و جلسات انجام مزایده غار در حال برگزاری است و کار کارشناسی انجام و به‌زودی مزایده انجام می‌گیرد و مشخص خواهد شد که به چه شرکتی واگذار می‌شود و فرآیند قانونیش طی خواهد شد. 

حسینی تصریح کرد: نیازمند تعریف مسیرهای ویژه هستیم حتا می‌توان امکانات غواصی در غار ایجاد کرد. از این رو ارائه نرخ و خدمات ثابت سبب می‌شود که بازدید از غار علیصدر برای گردشگران یکنواخت شود. می‌توانیم تنوع خدمات و قیمت‌های متنوع داشته باشیم و گردشگران را چندین باره به همدان بکشانیم. اگر بتوانیم امکانات گردشگری را در منطقه افزایش دهیم و حتا باند فرودگاه احداث کنیم، خواهیم توانست گردشگران خارجی را در کنار گردشگران داخلی جذب کنیم. غار علیصدر نیازمند تعریف برنامه بلند مدت است تا بتواند سودآوری داشته باشد و افزایش سرمایه دهد. 

او خاطرنشان کرد: همدان طرح شهر دوستدار کودک را تهیه کرده و در صدد معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری است. اگر شهری، شهر دوستدار کودک باشد، قطعا شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار معلول نیز خواهد بود. آمادگی کامل برای انجام برنامه‌های این حوزه هستیم. هرچند در ابتدای کار هستیم اما کارهای فرهنگی خاصی برای نوروز ۱۴۰۳ داریم. اما در حوزه سرمایه‌گذاری فعلا اقبال خاصی وجود ندارد. نیازمند تبلیغ و معرفی هستیم تا سرمایه گذار جذب و به درآمدزایی برسد. 

فروش اینترنتی بلیت غار برای دسترسی راحت‌تر

کریم ملکی (مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر) نیز با تاکید برآنکه در استان همدان دو مجموعه گردشگری از جمله غار علیصدر که ۱۲ ماه سال هر روز و بدون تعطیلی فعال است و به گردشگران خدمات ارائه می‌دهد، گفت: غار علیصدر در تمام ایام نوروز آمادگی ارائه خدمات را دارد با وجود آنکه نوروز ۱۴۰۳ همزمان با ماه مبارک رمضان شده است، همچنان به گردشگران نوروزی خدمات ارائه خواهیم کرد. 

غار علیصدر و ماجراجویی در آن

به گفته او، قیمت بلیت بازدید از غار علیصدر حدود ۱۵۰ هزار تومان است که تمام خدمات از جمله قایق‌سواری، گشت داخل غار و بازگشت می‌شود و این گردش حدود ۴۵ دقیقه تا ۳ ساعت می‌تواند به طول انجامد. خارج از مجموعه غار علیصدر نیز مجموعه گردشگری عباس آباد همدان پذیرای گردشگران نوروزی خواهد بود که در بام همدان قرار دارد. در این منطقه ۳۰ باب واحد اقامتی و تفریحی از ویلاهای فلت تک واحد گرفته تا ویلاهای دوبلکس فعال است که قیمت آن‌ها از شبی یک میلیون تومان برای دونفر شروع می‌شود و نسبت به تعداد نفرات و تک خوابه یا دوبلکس قیمت‌ها تغییر می‌کند. واحدهای دوبلکس برای ۸ نفر شبی حدود ۲۴۰۰۰۰۰ تومان می‌شود. همچنین شهربازی و فضای گردشگری خوش آب و هوا در اختیار گردشگران خواهد بود. 

ملکی درخصوص وضعیت غار علیصدر و ماجراهایی که طی سال‌های گذشته پشت سر گذاشته، گفت: شاید بهتر باشد مسائل غار را به دو دسته تقسیم کنیم. یک بخش مسائل زیست محیطی غار است که بسیار اهمیت دارد. از ایام کرونا به بعد مراقبت‌های زیست محیطی داخل غار به شدت افزایش یافته. از آن جمله می‌توان به مراقبت از جلبک‌های داخل غار، نورها و… اشاره داشت. حتا بازرس‌های اداره محیط زیست نظارت‌های متعدد دارند و تاکنون موفق عمل کرده‌ایم. 

او ادامه داد: چالش بعدی درخصوص ارائه خدمات است. برای مثال در ایام پیک سفر مانند نوروز، عید فطر، تعطیلات نیمه خردادماه و… با تعداد زیادی از گردشگران روبه رو می‌شویم. حتا گاهی در یک روز با ۱۰ هزار نفر گردشگر در غار علیصدر روبه رو می‌شدیم. برای جلوگیری از این ازدحام جمعیت، دو راهکار در نظر گرفتیم. نخست آنکه امکانات مانند اقامتگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و مراکزی که خدمات‌رسانی می‌کنند را افزایش دادیم و تقویت کردیم. همچنین در حوزه فروش بلیت با مشکل روبه رو بودیم. از ابتدای سال ۱۴۰۲ سایت اینترنتی فروش بلیت را بعد از ۳۰ سال از بهره‌بداری از غار، راه‌اندازی کردیم و اکنون هر گردشگر از هر کجای ایران می‌تواند بلیت خود را برای هر سانسی که می‌خواهد از سایت به صورت اینترنتی تهیه کند و برای او پیامک ارسال می‌شود و با مراجعه به غار از خدمات موجود استفاده کند. ضمن آنکه از طریق سایت متوجه می‌شود که آیا ظرفیتی باقی مانده یا خیر. درحال حاضر حدود ۵۰ درصد فروش بلیت، اینترنتی است. وضعیت سرویس‌های بهداشتی خوب است و تکمیل و تجهیز سرویس‌ها انجام شده.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز