خبرگزاری کار ایران

کتاب «آینده قدرت» به چاپ سوم رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۵۶۳

کتاب «آینده قدرت» باتاکید بر تغییر ماهیت و کارکرد قدرت در دنیای امروز به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «آینده قدرت» نوشته جوزف نای با ترجمه محمد حیدری و آرش فرزاد و با مقدمه محمود سریع‌القلم به همت نشر فرزان روز به چاپ سوم رسید. 

جوزف نای یک دانشمند و پژوهشگر سیاسی اهل ایالات متحده آمریکا است. اصطلاح قدرت نرم به نام او به ثبت رسیده است. وی معتقد است که فرهنگ آمریکائی با جاذبه بالای خود یکی از ستون‌های قدرت آمریکا و یکی از مهمترین ابزارهای نفوذ قدرت آن کشور در صحنه بین‌المللی است. 

نای درباره این کتاب نوشته است: من در نگارش کتابی کوتاه کوشیده‌ام تا شیوه‌ای بیش‌تر دست‌یافتنی و ملموس برای خواننده‌ای هوشمند، تا مخاطبی دانشمند، را برگزینم. سعی من بر این بوده که مفاهیم را، ضمن کندوکاوی در آینده‌ی قدرت امریکا، به شیوه‌ای عملی برای دیگر کشورها نیز بسط و تفصیل دهم. چه مشکلاتی بر سر راه تبدیل منابع قدرت به راهبردهایی زاینده‌ی نتایج دلخواه وجود دارند؟ مشکلات تندروی در مسیر دستیابی به اهداف جهانی و کندروی در بسیج منابع داخلی کدام‌اند؟ توازن بین این دو چگونه ممکن است؟ تحول وجوه گوناگون قدرت در قرن حاضر چگونه است و این تحول چه نقشی در تعریف و توصیف بُردی راهبردی دارد؟ در عصر اینترنت چه بر سر قدرت امریکا، یا قدرت چین، یا قدرت بازیگرانی غیر از دولت‌ها خواهد آمد؟ هیچ فصل‌الخطابی در رابطه با مفهوم جدل‌برانگیز قدرت وجود ندارد، اما گریزی از سخن گفتن در این باره نیز نیست. امید من این است که با شفاف‌تر کردن این مقال، گشاینده‌ی منظری فراگیرتر به افق‌های راهبردی باشم – این منظر چه بسا همان قدرت هوشمند باشد. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

در جهان امروز ماهیت و کارکرد قدرت در حال تغییر است. اکنون وقتی از کشورهای قدرتمند صحبت نمی‌شود باید متوجه مسائلی فراتر از قوای نظامی باشیم. در قرن بیست و یکم قدرتهای برتر جهان با چالشهای بزرگی روبرو شده‌اند چرا که موازنه قدرت نیز دچار دگرگونی شده است. از یک سو کشورهای بیشتری در حال صعود از پله قدرت هستند و از سوی دیگر بازی قدرت دیگر در انحصار دولت‌ها نیست فعالان جهان مجازی موسسات اقتصادی فراملی و کنشگران غیر دولتی روز به روز بر ازدحام صحنه سیاست می‌افزایند. در چنین جهانی منابع تولید قدرت چه هستند و چگونه می‌توان آن‌ها را به نتایج مطلوب تبدیل کرد؟ جوزف نای استاد علم سیاست در دانشگاه هاروارد و از نظریه‌پردازان بنام در جهان در این کتاب می‌کوشد تا با پژوهش در حوزه‌های گوناگون از امور نظامی گرفته تا اقتصاد و فضای مجازی تحلیلی همه جانبه از ساختار شبکه‌وار قدرت در صحنه سیاسی جهان پیش رو ترسیم کند. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز