خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ایران از دبی و ترکیه برای گردشگران ازبک گران‌تر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۷۹۰

سخت‌گیری‌های ترکمنستان برای سفر ازبک‌ها به ایران

رییس انجمن دوستی ایران و ازبکستان از گران بودن بسته‌های سفر به ایران خبر داد و گفت: سفر به ترکیه، دبی و قطر ارزانتر از ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روشن گولیلمو​ (Ravshan Gulyamov) (رییس انجمن دوستی ایران و ازبکستان و فعال حوزه گردشگری) با اشاره به آنکه برای توسعه گردشگری بین ایران و ازبکستان نیاز است تا قیمت سفر به ایران متعادل‌سازی شود، گفت: اگر نگاهی به بسته‌های سفر کشورهای اطراف ایران از جمله قطر، ترکیه، دبی و… بیاندازیم شاهد آن خواهیم بود که در میان این کشورها، سفر به ایران گران‌تر است. برای مثال اگر گردشگر ازبک بخواهد به دبی سفر کند بسته سفر شش روزه حدود ۶۰۰ دلار خواهد شد و بسته سفر به ترکیه حدود ۷۰۰ دلار. قطر حتا ارزان‌تر است و با ۳۰۰ دلار می‌تواند به قطر سفر کند. این درحالی است که سفر به ایران کمتر از ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ دلار نمی‌شود. نیاز است تا خط مستقیم پروازی بین ازبکستان و ایران فعال شود و افزایش یابد چراکه فقط بلیت پرواز به کیش حدود ۷۰۰ دلار می‌شود. 

به گفته او، درواقع این قیمت پرواز است که نرخ بسته‌های سفر به ایران را برای گردشگران ازبک گران کرده. هرچند اکنون کمی قیمت پروازها کاهش یافته اما نیاز است تا گردشگری ایران نگاهی به بسته‌های سفر به کشورهای همسایه خود داشته باشد و نرخ‌ها را متعادل‌سازی کند. اگر یک گردشگر بخواهد بین مقاصدی چون دبی، قطر، کیش و تهران یکی را انتخاب کند شاید گزینه‌ای جز ایران را انتخاب کند. 

رییس انجمن دوستی ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: البته گردشگرانی که از سمرقند و بخارا دوست دارند به ایران سفر کنند، تمایلشان برای سفر به مشهد و قم برای زیارت است از این رو به نوعی می‌توان گفت پروازهای این شهرها پر هستند. باتوجه به تعاملاتی که رییس جمهور ایران در سفر به ازبکستان با مسئولان این کشور داشت، درحال حاضر میزان سفر تجار ازبک هم به ایران افزایش یافته. 

گولیلمو در پاسخ به این سئوال که درحال حاضر سفر گردشگران ازبک که به ایران سفر می‌کنند بیشتر در کدام بخش‌ها از جمله گردشگری سلامت، زیارت، تجارت و… است، گفت: درحال حاضر بیشتر گردشگران از ازبکستان برای زیارت به ایران سفر می‌کنند. به مشهد و قم می‌روند و از آنجا به کربلا و نجف می‌روند و باز می‌گردند. حتا ممکن است اول به نجف و کربلا بروند و بعد شش روز در ایران اقامت داشته باشند که بیشتر آن‌ها در ایام عادی در هتل‌ها و در ایام اربعین در حسینیه‌ها اقامت می‌کنند. 

او که رییس فدراسیون کشتی سمرقند است، ادامه داد: گردشگران فرهنگی نیز از ازبکستان به ایران سفر می‌کنند. هرچند بیشتر گردشگران ازبک اطلاعات زیادی درخصوص ایران ندارند. حتا با وجود ارزان قیمت بودن گردشگری سلامت در ایران، ازبک‌ها بیشتر به هندوستان و حتا ترکیه سفر می‌کنند. چراکه نمی‌دانند اگر همان درمان را بخواهند در ایران انجام دهند با وجود کیفیت بالاتر دو برابر ارزان‌تر برایشان تمام خواهد شد. معرفی درستی از ایران در ازبکستان صورت نگرفته. 

رییس انجمن دوستی ایران و ازبکستان با اشاره به جمعیت ۳۵ میلیون نفری ازبکستان یادآور شد: تنها یک انجمن نمی‌تواند کارهای معرفی ایران را در ازبکستان انجام دهد. نیاز است تا تبلیغات بیشتری صورت گیرد. سعی ما بر آن است تا بتوانیم سرمایه‌گذاران را هم به سمت ایران جذب کنیم. 

او همچنین در خصوص تاثیر اجرایی شدن لغو روادید گردشگری با ازبکستان، گفت: وقتی برای سفر به ایران ویزا نیاز نباشد، خوب است و حتا شاید لغو روادید از سوی ازبکستان نیز برای ایرانی‌ها اجرایی شود. البته ویزا گران نیست و به هر حال لغو آن برای مردم عادی که برای زیارت می‌آیند موثر خواهد بود. 

این فعال گردشگری با اشاره به آنکه در گذشته گردشگران ازبکستان با قطار به ایران سفر می‌کردند، گفت: در گذشته ترکمنستان مشکلی برای تردد به ایران ایجاد نمی‌کرد اما این روزها مشکلاتی ایجاد کرده. باید راه ترکمنستان باز شود و سخت نگیرد. اگر ریاست جمهوری‌های سه کشور ایران، ازبکستان و ترکمنستان بتوانند در این خصوص به تعامل برسند، مسیر سفر به مشهد نزدیک خواهد شد. اما اکنون ترکمنستان سختگیری‌های زیادی به خرج می‌دهند و معتقد هستم سیاست خوبی اخذ نکرده‌اند. 

در هفدهمین نمایشکاه بین‌المللی گردشگری تهران مقرر شد کمیته مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ازبکستان در آینده نزدیک تشکیل شود و در آن موضوعاتی از قبیل پروازهای مستقیم، تبلیغات مشترک گردشگری دو کشور و همکاری‌های بخش خصوصی در دو حوزه گردشگری دنبال و پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز