خبرگزاری کار ایران

در نشست پرسش و پاسخ فیلم «بهشت تبهکاران» مطرح شد؛

کشورهایی که دادگستری مستقل نداشته باشند، بهشت تبهکاران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۶۰۱

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور مسعود جعفری جوزانی (کارگردان)، علی قائم‌مقامی و فتح‌الله جعفری جوزانی (تهیه‌کننده)، مهدی حسینی‌وند (تدوینگر)، محمود موسوی‌نژاد (صداگذار)، آرش برومند (صدابردار)، امیرحسین آرمان، سحر جعفری جوزانی، رضا یزدانی، بهنام تشکر و حسام منظور (بازیگران) در خانه جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود جعفری جوزانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: یک سری دوستان خیلی خوب و وکلایی در انجمن حقوق‌شناسان ایران و همچنین آقای بهمن کشاورز خیلی مشوق ما بودند. مساله اعدام، قضاوت و حکم دادن برای ما مساله مهمی بود و ما بررسی کردیم که یک نمونه همیشگی پیدا کنیم. اول فکر کردیم یک قصه امروزی انتخاب کنیم که با خود گفتیم این دوباره همان بحث همیشگی و کلیشه‌ای درباره قصاص می‌شود و ما میخواستیم درباره حکم اعدام یک فیلم بسازیم اینکه حکم اعدام بازگشتی ندارد و می‌خواستیم آن را ریشه‌ای بررسی کنیم.

جعفری جوزانی تصریح کرد: این نکته برایمان مهم بود که واقعا کشورهایی که قوه قضاییه و دادگستری مستقل نداشته باشند، بهشت تبهکاران هستند. در هر جایی که امنیتی‌ها به قوه قضاییه دستور دهند بدون تردید آنجا بهشت تبهکاران و جهنم انسان است. آقای ابوالفضل تفضلی که جوانترین وکیل شخصیت اصلی فیلم ما بود توانسته بود پرونده‌ها را جمع کند و کتابی به نام «بی‌گناهی که بر دار شد» نوشت و ما به سراغ این شخصیت رفتیم که یک فیلم درباره قانون و استقلال قوه‌قضاییه و دادگستری ساخته شود.

وی افزود: هر چیزی درباره این آدم وجود دارد را من دارم و خوانده‌ام. داستانی از این آدم به دست آمده و ۹۸ درصد آدم‌ها در «بهشت تبهکاران» واقعی هستند و آن کتاب چون یک کتاب پژوهشی است، رمان نیست که بشود از آن اقتباس کرد. ما به هر چیزی رجوع کردیم تا حرفی که می‌زنیم قابل دفاع باشد. من همیشه دوست داشتم در ژانرهای مختلف فیلم داشته باشم و فیلم‌هایم بتواند جای پای من را نشان دهد که به چه چیزهایی علاقه داشتم. این داستان می‌تواند سریال هم باشد.

سحر جعفری جوزانی نیز اظهار کرد: همیشه باعث افتخارم است که در فیلم‌های پدرم باشم.

امیرحسین آرمان نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: خیلی خوشحالم و برایم باعث خوش‌شانسی بود که بازی در این نقش به من رسید. در طول زمان فیلمبرداری از لحظه به لحظه‌ کار لذت بردم، یاد گرفتم و با چالش‌هایی که دلم می‌خواست مواجه شوم، مواجه شدم و سعی کردم چیزی از شخصیت بسازم که بیشترین شباهت را به این کاراکتر داشته باشد. هم کتابی که آقای جوزانی فرمودند، هم دست‌نوشته‌هایی که وجود داشت و هم صحبت‌هایی که با برادرزاده ایشان داشتیم به من کمک کردند و سعی کردیم کدهایی را بگیریم که واقعیت را روایت کنیم.

رضا یزدانی نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: خواننده‌ای هستم که چند سالی هست که دارم در سینما کار می‌کنم و یاد میگیرم. به واسطه فیزیک و صورتم نقش‌های منفی به من پیشنهاد می‌شود، در این سالها نقش‌های منفی زیادی به من پیشنهاد شد که رد کردم ولی وقتی فیلمنامه آقای جوزانی را خواندم خیلی از نقش خوشم آمد و امیدوارم از پس این نقش برآمده باشم. آقای جوزانی جزو کارگردان‌هایی است که هدایت بازیگر را خیلی خوب بلد است.

بهنام تشکر نیز در بخشی دیگری از این نشست اظهار کرد: باعث افتخارم بود که در پروژه آقای جعفری جوزانی کار کردم. خیلی از ایشان یاد گرفتم. 

جعفری جوزانی اظهار کرد: هیچوقت دوست ندارم کاراکترها شبیه صد در صد ما به ازای بیرونیشان باشند ولی باید بگویم به شکلی کاملاً شانسی شخصیت‌ها و کاراکترهای فیلم شبیه ما به ازای واقعی خودشان شده‌اند. من به این تئوری که فیلم مال کارگردان است را اعتقاد ندارم، فیلم متعلق به همه کسانی است که در اثر نقش داشتند.

حسام منظور نیز اظهار کرد: وقتی اسم آقای جوزانی می‌آید آدم برای انتخاب خیلی فکر نمی‌کند. کار تاریخی برای ما به این دلیل جذاب است که دیگر کار تاریخی بازی کردن برای ما بازیگران گیر نمی‌آید و نمیدانم چرا اینقدر این آثار کم ساخته می‌شوند. در این کار خیلی لذت بردم و این کارها علاوه بر اینکه سینما هستند، پژوهشی هستند و تحقیق زیادی در پس آن وجود دارد.

علی قائم‌مقامی نیز اظهار کرد: فیلم بهشت تبهکاران کار سنگینی به لحاظ پروداکشن بود. من با تک تک مدیران جشنواره صحبت کردم که اگر امکان دارد به ما مهلت بدهند تا بعد از دو روز فیلم را به صورت کامل ارایه دهیم. نسخه‌ای که در روزهای اول نمایش دادند، نسخه‌ای بود که در بازبینی هیئت انتخاب ارسال شده بود. کاش این کار صورت نمیگرفت و مردم نسخه کامل را می‌دیدند.

جعفری جوزانی تاکید کرد: وقتی جشنواره را امنیتی می‌کنید همین است و اینکه نسخه ناقص را پخش کردند خیلی غیر حرفه‌ای و خیانت در امانت بود. در کدام فستیوال اینقدر اکران می‌گذارند. این‌ها تصمیم‌های سیاست‌زده است که یک سری جوان را یک جاهایی می‌گذارند و کارهای اینچنین خطا انجام می‌دهند. این کار تنها توهین به ما نیست، بلکه توهین به مردم است. اصلا اگر من خطا کرده‌ام، فیلم را بیرون بکشید، چرا فیلم ناقص را پخش می‌کنید، میخواهید من خراب شوم؟ مهم نیست و این کار غلطی بوده که به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.

وی درباره طراحی صحنه فیلم «بهشت تبهکاران» گفت: اگر کسی به خودش احترام می‌گذارد، مهم نیست که چه شغلی دارد، در آن شغل کار غلط نمی‌کند. اصغر نژادایمانی هم چنین آدمی است. ایشان برای تک‌تک لباسها تحقیق کرده و طراحی‌ها را انجام داده است.

مهدی حسینی‌وند درباره تدوین این اثر گفت: وقتی پایان‌نامه دانشجویی‌ام را دادم آقای جعفری جوزانی استاد من بود. کار کردن با ایشان به شدت سخت ولی لذت‌بخش است.

محمود موسوی‌نژاد (صداگذار) گفت: من از فیلم سینمایی بلوغ با آقای جوزانی کار کردم. کار کردن با ایشان به شدت سخت و لذت‌بخش بود.

امیرحسین آرمان نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: به تک‌تک جزییات در صحنه فکر شده و شما چیزی را تصادفی نمی‌بینید و این یکی از لذت‌هایی بود که در این فیلم بردم و در کمتر فیلمی چنین دقتی دیدم.

آرش برومند (صدابردار) نیز گفت: من از سال ۱۳۷۹ با آژانس دوستی وارد دفتر جوزان فیلم شدم. تشکر میکنم که برای صدابرداری این فیلم من را دعوت کردند‌. کار کردن با آقای جوزانی بسیار سخت است و امیدوارم باز هم بتوانم در خدمت ایشان باشم و از این دانشگاه درس بگیرم.

مسعود جعفری جوزانی در بخش دیگری از این نشست درباره نحوه اعدامی که در فیلم صورت می‌گیرد، گفت: اعدامی که در فیلم دیدید آن زمان هم دقیقا همینطور بود.

وی درباره نسخه نهایی فیلم گفت: تدوین کاملا درست است و فیلم همین شکل خواهد بود.

این کارگردان در ادامه درباره زمان طولانی ساخت «بهشت تبهکاران» گفت: یک مدت پروانه ساخت ندادند، گروه بعدی در وزارت ارشاد با عوض شدن رییس جمهور پروانه را تمدید نکردند و بعد کرونا آمد و کلا یک سری اتفاقات افتاد اما فیلم‌هایی هستند که ممکن است بیش از این طول بکشد.

وی در پایان درباره انتخاب سحر جعفری جوزانی نیز اظهار کرد: سحر جعفری جوزانی خیلی گزینه خوبی بود و عکس شخصیت واقعی را هم داریم که بعدها نشان می‌دهیم و می‌بینید که این انتخاب مناسب بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز