خبرگزاری کار ایران

در نشست پرسش و پاسخ فیلم مطرح شد؛

عباس نادران: باعث و بانی ساخت «مجنون» شهید قاسم سلیمانی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۵۷۳

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «مجنون» با حضور مهدی شامحمدی کارگردان، عباس نادران تهیه کننده، سجاد بابایی، حسام منظور، شبنم قربانی، بهزاد خلج، محمد رشنو، افشین حسنلو بازیگران، بهزاد آقابیگی طراح لباس، بهزاد جعفری طادی طراح صحنه، علیرضا محصولی نویسنده و حمید نجفی راد تدوینگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست عوامل فیلم‌ مجنون به احترام خانواده شهید زین‌الدین ایستادند و تشویق کردند.

عباس نادران تهیه کننده این فیلم در ادامه عنوان کرد: آقای مجید انتظامی گفتند که من امروز فقط به احترام نسل جوان فیلمساز در این جشنواره حضور دارم. ایشان از اهالی رسانه برای اینکه نتوانستند در نشست حضور داشته باشند، عذرخواهی کردند.

مهدی شامحمدی کارگردان این فیلم اظهار کرد: در اولین نمایش مردمی که در میدان هروی بود، از مسیریاب استفاده می‌کردم و برنامه گفت که وارد اتوبان زین الدین شوید. همانجا گفتم خدایا یعنی می‌شود پس از این فیلم ما کاری کنیم تا مردم و جوانان این شهید بزرگوار را به درستی بشناسند.

این کارگردان بیان کرد: ما در بخش پژوهش گروه مفصلی داشتیم. سکانس شهادت ایشان هم وجود داشت اما تصمیم گرفتیم که آقامهدی در خیبر زنده بماند و قهرمان را در پایان داستان زنده نگه داشتیم.

سجاد بابایی درباره مراحل نزدیک شدن به شخصیت شهید زین‌الدین گفت: در حضور دخترخانم آقامهدی و خواهرشان صحبت کردن سخت است. ما از روز اولی که قرار بود این فیلم را بسازیم دنبال یک تصویر نزدیک به واقعیت و کامل بودیم. در این زمینه من هرچیزی که در مستندات و مکتوبات بود، خواندم و سعی کردم به لحاظ فیزیکی هم به این شهید نزدیک شوم.

وی افزود: من نگاهی را از آقامهدی به ارث بردم و به نظرم این خیلی عجیب است که شما از کسی که هیچ طلبی نداری و اتفاقا به او بدهکاری چیزی را به ارث ببری و سعی کنی در مسیر او قدم بگذاری.

نادران درباره انتخاب نقش شهید زین‌الدین گفت: جلسه اول به سجاد بابایی گفتم تو اضافه وزن داری و باید وزنت را کم‌ کنی و تو گزینه ما نیستی و با وجود اینکه ما به او اطمینان ندادیم او تمام تلاش خود را برای نزدیک شدن به نقش بکار برده بود و به یقین می‌گویم که اگر سجاد بابایی نبود این فیلم ساخته نمی‌شد.

سجاد بابایی تاکید کرد: باید ده کیلو وزن کم می‌کردم و در زمان ۳۰ یا ۴۰ روز به این وزن رسیدم ولی جلوی آینه که رفتم احساس کردم باید سه یا چهار کیلو کمتر کنم و روی وزنه ۱۳ یا ۱۴ کیلو وزن کم کردم. 

وی افزود: جوانتر که بودم یک دوچرخه داشتم، با آن رکاب می‌زدم، می‌رفتم و برمیگشتم و در راه به دوچرخه می‌گفتم تا پا دارم پا میزنم تو هم من را به مقصد برسان. من فیلم کوتاه، تئاتر و ... کار کردم و در فیلمی بازی کردم که پارسال توفیق شد و سیمرغ گرفتم و حالا به این نقطه رسیدم که امیدوارم به مقصد رسیده باشم.

کارگردان این فیلم نیز در بخش دیگری از نشست اظهار کرد: بیست سال است که فیلم مستند میسازم و مستندهایم را در دهه هشتاد در روایت فتح ساختم و به نوعی خودم را در دفاع مقدس متخصص می‌دانم و هیچکس به اندازه من در سینمای مستند و ورود آن به داستانی غیرت ندارد. ما تلاش کردیم به قدری به واقعیت نزدیک شویم که مخاطب احساس کند که فیلم مستند می‌بیند. سینمای داستانی اقتضاعات خودش را دارد، شاید در آن برهه‌ای که من قصه‌اش را تعریف می‌کنم او دستش آسیب دیده باشد یا پایش را روی زمین بکشد اما نمی‌خواستم که او را اینگونه نشان دهم.

حسام منظور دیگر بازیگر فیلم گفت: من عضو کوچکی از این فیلم بودم. من معتقدم یک فیلم علاوه بر فیلمنامه و کارگردانی خوب برایش کست خوب هم بسیار مهم است و این فیلم هم اینگونه بود.

شبنم قربانی نیز اظهار کرد: باعث افتخار بود که نقش همسر شهید زین‌الدین را بازی کردم و خیلی خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم و دینی به گردنم بود که امیدوارم به خوبی ادا کرده باشم.

بهزاد جعفری طادی (طراح صحنه) اظهار کرد: نکته‌ای که برای فیلم‌های جنگی مهم است این است که برای تهیه و تولیدش دچار چالش بودم و فکر نمیکنم ماشین‌های چندانی از آن زمان برای فیلم‌ها باقی مانده و نمیدانم چه کسی می‌تواند کمک کند که این کمبود جبران شود.

بهزاد آقابیگی طراح لباس نیز مطرح کرد: ما یک گروه خیلی خوب کنار هم بودیم. ما در فصل زمستان فیلمبرداری کردیم و لوکیشن‌های سختی داشتیم. این مسائل چالش های مهم ما در هنگام فیلمبرداری بودند.

حمید نجفی راد تدوینگر عنوان کرد: دوستان خوبی در این فیلم پیدا کردم و این فیلم ثمره یک رفاقت طولانی و زندگی در سینمای مستند است. فیلم مجنون به نوعی معجزه فیلم مستند است.

محمد رشنو (بازیگر) گفت: خوشحالم که توانستم نقش مجید زین‌الدین را بازی کنم. مثل اینکه مادرشان روی مجید خیلی حساس بوده اند. حاج خانم امیدوارم توانسته باشم مجیدتان را زنده نگه داشته باشم.

افشین حسنلو (بازیگر) نیز اظهار کرد: جشنواره ۳۵ یا ۳۶ مخاطب جشنواره بودم، میخواستم وارد خانه جشنواره شوم دو نفر جلوی در ایستاده بودند و نمیگذاشتند داخل شوم و به آنها باید بگویم سلام من اینجا ایستاده‌م.

بهزاد خلج (بازیگر) در بخش دیگری از این نشست گفت: من تصمیمم را از فیلمنامه می‌گیرم، وقتی فیلمنامه را خواندم از مهدی خواستم این نقش را بازی کنم. خیلی کار سختی بود و شاید دیگر کار جنگی بازی نکنم. 

علیرضا محصولی (فیلمنانه‌نویس) نیز اظهار کرد: ما تعدد کاراکتر داشتیم و به جز نقش افشین همه ما به ازای واقعی داشتند و به همین دلیل دست نویسنده خیلی بسته می‌شود و همه بچه‌ها در نقش‌هایشان کمک کردند و امیرحسین عسگری در بازنویسی خیلی کمک کرد.

عباس نادران در بخش پایانی این نشست گفت: چهار ماه برای دو تا هلیکوپتر دویدیم و همه به ما قول دادند که همکاری کنند اما در میان ارگان‌های دولتی به شکلی رفتار می‌کنند که انگار شهید ما و شهید آنها دارند و در نهایت ما مجبور شدیم بخشی که مربوط به نقش ارتش در عملیات خیبر می‌شد را کنار بگذاریم. این فیلم یادگار یک عزیز بزرگواری است که امروز در جمع ما نیست، باعث و بانی ساخته شدن مجنون شهید حاج قاسم سلیمانی است. ایشان دو سال پیش از شهادتشان منزل شهید زین‌الدین رفته بودند، حاج خانم گلایه کرده بودند که چرا فیلمی درباره پسرم ساخته نشده و همان زمان حاج قاسم به سازمان اوج رفتند و گفته بودند که بیایید کاری کنید که من نمیتوانم گلایه مادر شهید را تحمل کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز