خبرگزاری کار ایران

در نشست پرسش و پاسخ فیلم مطرح شد؛

«دو روز دیرتر» واقعیت‌ها را می‌بیند و دروغ نمی‌گوید

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۰۶۹

نشست خبری فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» با حضور اصغر نعیمی (کارگردان)، محسن غلامی (طراح صحنه)، محسن شیرازی (تهیه‌کننده) در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن شیرازی در ابتدای این نشست اظهار کرد: نسخه اولیه فیلم یک سال و نیم پیش نوشته شده، آن زمان مقداری تلخ و کمی سیاسی بود و بعدها به این نتیجه رسیدیم که تغییراتی باید در فیلمنامه ایجاد شود.

اصغر نعیمی نیز اظهار کرد: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت، سال گذشته موفقیت‌هایی در جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای داریوش مهرجویی و همسر محترمشان را داشتیم که میخواهم در روز اول جشنواره ادای احترامی کنیم به روح این فیلمساز بزرگ و تاریخ‌ساز ایران و از شما می‌خواهم یک دقیقه سکوت کنیم.

وی افزود: آن چیزی که همواره در فیلمسازی برای من اهمیت دارد یک مسیر تجربی ولی در عرصه سینمای حرفه‌ای است که دنبال راهکارهایی برای ارتباط برقرار کردن با مردم به شکلی سالم است. خودم که به فیلم‌هایم نگاه میکنم شاید وجوه افتراق زیادی داشته باشم و بر اساس تجربه به نظرم رسید جامعه ما در شرایطی به سر می‌برد که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است. ما فیلم‌های اجتماعی خوبی داریم و از طرفی فیلم‌های کمدی مطلق داریم که همین امسال آثار موفقی بودند ولی علاقه‌مندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است و یکی از فیلم‌هایی که خیلی دوست داشتم اولین فیلمم بی‌وفا است که قصه‌ای شیرین داشت.

نعیمی خاطرنشان کرد: در فیلم دو روز دیرتر سعی کردم با قصه‌ای شیرین و جاهایی ملودرام که زمینه‌هایی اجتماعی هم به قصه اضافه کنم. برای من پرداختن به زمینه‌های اجتماعی خیلی اهمیت داشته و دقت زیادی کردیم که دو جوان را که در جامعه امروز دنبال خوشبختی و موفقیت هستند در ارتباط با جامعه، مسائل جامعه و خانواده‌شان به شکل ملموسی روایت کنیم.

محسن غلامی نیز در ادامه اظهار کرد: مقوله صحنه و طراحی صحنه همیشه برای تولید و تهیه‌کننده بار مالی زیادی دارد و با توجه به شرایط اقتصادی و تهیه کردن یک فیلم با تعدد لوکیشن برای تهیه‌کننده با بودجه‌ای که در اختیارشان قرار داشت خیلی سخت بود که هم به فکر گرافیک و فضاسازی فکر کنیم و هم به فیلمنامه کمک کنیم و رضایت کارگردان را جلب کنیم. باید همه این فاکتورها را جمع می‌کردیم تا فیلم دارای رنگ و لعابی شود که از چارچوب قصه جدا نشود و فضاسازی درست صورت بگیرد.

وی افزود: تقریبا همه لوکیشن‌ها به خصوص لوکیشن اصلی یک لوکیشن خالی و مخروبه بود، بنایی کردیم، رنگ‌آمیزی کردیم و نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ روز برای آماده کردن لوکیشن کار کردیم.

نعیمی درباره عدم حضور بازیگران در این نشست گفت: سینا مهراد و پردیس احمدیه خارج از کشور هستند، فیلمبردار فیلم هم خارج از کشور است، آقای فرهاد آییش تشریف آوردند ولی برای اجرای نمایش به ناچار اینجا را ترک کردند.

وی افزود: به نظر من مشکلات و بحران‌های اقتصادی برای تصمیم‌گیری ازدواج خیلی تعیین‌کننده شده و به دنبال آن به دنیا آوردن فرزند هم به همین دلیل با نگرانی همراه است و ما تلاش کردیم این نگرانی را به شکلی واقعی در فیلم بازتاب دهیم. 

نعیمی درباره ژانر فیلم گفت: سعی کردیم شیرینی در جاهایی بر مسائل اجتماعی غلبه نکند و فیلم هم در دام نگاه ژورنالیستی نیفتد.

محسن شیرازی تهیه کننده فیلم سینمایی دو روز دیرتر در پاسخ به پرسشی بیان کرد: حمایت بنیاد از این فیلم به اعتقاد من نشان دهنده یک عزم جدی برای پرداختن به چالش‌های اجتماعی با رویکرد کاهش هزینه های اجتماعی است. حتما این فیلمنامه به چالش هایی پرداخته که از نظر آن‌ها قابل سرمایه‌گذاری بوده است و از آنجایی که اطلاع داریم حمایت بنیاد از آثار سینمایی با جدیت ادامه دارد.

نعیمی خاطرنشان کرد: روایت فتح به شکل شجاعانه‌ای وارد این عرصه شده و چه چیزی بهتر از اینکه فیلمی ساخته شود که بتواند با جوانان ارتباط برقرار کند. من فیلمساز بودجه‌خوار نیستم و به این فکر میکنم که فیلم بتواند با مردم و خانواده‌ها ارتباط برقرار کند. از کسانی که در ساخت این فیلم سرمایه‌گذاری کرده‌اند ممنونم، چرا باید نهادها فقط فیلم‌هایی بسازند که هیچ ارتباطی با مردم برقرار نمیکند و اسمش را فیلم ارزشی بگذاریم. 

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: من این فیلم را به دلیل تعهدی که به سلامت فیلم داشتم با چند گروه دیدم و از هیچ کدام بازتاب منفی نگرفتم. از آقای شیرازی هم خواهش کردم این امتحان را انجام دهند و ما نکته‌ای نگرفتیم. یک شوخی در فیلم بود که ما نسبت به آن مشکوک بودیم و گفتیم شاید سوتفاهم‌برانگیز باشد و من با اینکه این شوخی را دوست داشتم ریسک نکردم و شوخی را برداشتم. علاقه ندارم به هر قیمتی مخاطب را در مشت خودم بگیرم و اصلا نخواستم که مخاطب را خیلی بخندانم، فقط لحظات ملموس شیرینی در فیلم قرار دادم و فیلم سالمی برای جوان‌ها و خانواده‌ها ساختیم.

وی افزود: فیلم‌های من در نمایش‌های عمومی موفق بوده اما امروز موفقیت یک فیلم خیلی به خود فیلم مربوط نیست و مرحله اکران امروز به اندازه ساخت سخت و پیچیده است.

این کارگردان تصریح کرد: فیلم نمی‌گوید فارغ از واقعیت‌هایی که وجود دارد بچه‌دار شوید. در اینصورت من محکوم به دروغگویی بودم. این فیلم درباره نگرانی خانواده‌هایی می‌گوید که می‌خواهند فرزندآوری کنند. آیا موضوعاتی که فیلم مطرح می‌کند در جامعه ما وجود ندارد؟ آیا فیلم دروغ می‌گوید؟ این فیلم درباره یک ترس صحبت می‌کند که در یک زوج عاشق وجود دارد و رابطه عاشقانه‌شان دستخوش بحران می‌شود و اصلا شوخی جنسی در آن وجود ندارد. فیلم می‌گوید اگر قرار است سیاست‌هایی اجرا شود کسانی که مسئول هستند باید موانع زندگی را بردارند.

وی در پایان گفت: این فیلم به موانع فرزند‌آوری اشاره می‌کند و فیلم را به همه مقامات مسئول با افتخار نشان می‌دهم و همین سوالی که مطرح می‌کند را از آن مسئول هم می‌پرسم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز