خبرگزاری کار ایران

«محمودرضا امینی» در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

برای مستکبران «شهید سلیمانی» از «سردار سلیمانی» خطرناک‌تر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۵۶۸

حجم گسترده دشمنی‌ها علیه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چه در زمان حیات ایشان و چه پس از آن، به خوبی از جایگاه مهم و محوری این شهید در منظومه انقلاب اسلامی حکایت دارد. با این حال، نکته مهم در مورد سردار شهید سلیمانی این است که ایشان در ترازوی توازن هستی، در برابر همه استکبار خودنمایی و سنگینی می‌کرد. دوران زندگی شهید سلیمانی نمودی عینی از مبارزه با ستم و پلیدی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز سیزدهم دی ماه سال جاری، سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» به دست نیروهای آمریکایی در نزدیک فرودگاه بغداد است. تروری که در بحبوحه ماموریت رسمی شهید سلیمانی به عنوان یک مقام ارشد کشورمان در کشور عراق صورت گرفت و در نوع خود، انتقادات گسترده‌ای را در مورد بانیان این ترور برانگیخت. البته که حضور میلیون‌ها انسان در مراسم تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در کشور عراق و ایران نیز جدای از اینکه نمودی عینی از احترام گسترده به جایگاه این شهید را برجسته کرد، در عین حال به نمودی عینی از یک گردهمایی استکبارستیزانه نیز تبدیل شد که بسیاری از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی را شوکه و بهت زده کرد.

شهید سلیمانی از جمله افرادی بود که چه در زمان حیاتش و چه پس از شهادتش، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی، مدام سعی در ارائه تصویری تحریف شده و مخدوش را از ایشان داشتند. دستورکار اصلی این جریان‌ها در حملات تبلیغاتی خود علیه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، برسازی تصویر یک تروریست از ایشان در ابعاد منطقه‌ای و بین المللی بود. با این حال، مشکل اصلی این جریان‌ها با شهید سلیمانی، جایگاه محوری وی در خنثی‌سازی سیلی از توطئه‌ها علیه ملل منطقه و کشورمان بود که طراح اصلی آن‌ها قدرت‌های غربی و حامیان و عوامل منطقه‌ای آن‌ها بودند.

البته که یکی از دلایل و محرکه‌های اصلی روانه شدن سیلی از خصومت‌ورزی‌ها از سوی جهان غرب علیه شهید سلیمانی این بود که تا جای ممکن ماهیت اصلی و حقیقی فعالیت‌های ایشان در ابعاد گوناگون، آنگونه که هست به جهانیان معرفی نشود و واقعیت مطرح در مورد سردار سلیمانی آن چیزی باشد که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی به خوردِ افکار عمومی بین المللی می‌دهند.

برای مستکبران «شهید سلیمانی» از «سردار سلیمانی» خطرناک‌تر است

از این رو ایلنا در گفتگو با «محمودرضا امینی» دکترای روابط بین الملل و کارشناس مسائل راهبردی، به رمزگشایی و واکاوی چند سوال مهم و محوری با محوریت شخصیت و فرهنگ به جا مانده از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمودرضا امینی را در ادامه می‌خوانید.

تاکنون مطالب و تحلیل‌های مختلفی در مورد جایگاه مهم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در منظومه انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت گفته و مطرح شده است. تحلیل و ارزیابی شما در این رابطه چیست؟

حجم گسترده دشمنی‌ها و اقدامات تبلیغاتی علیه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چه در زمان حیات ایشان و چه پس از آن، به خوبی از جایگاه مهم و محوری این شهید در منظومه انقلاب اسلامی حکایت دارد. با این حال، نکته مهم در مورد سردار شهید سلیمانی این است که ایشان در ترازوی توازن هستی، در برابر همه استکبار خودنمایی و سنگینی می‌کرد. دوران زندگی شهید سلیمانی نمودی عینی از مبارزه با ستم و پلیدی بود.

اساسا به همین دلیل هم است که شهید سلیمانی به یکی از نشانه‌های درخشان تاریخ مجاهدت و اسلامیت و حریت تبدیل شده و البته که کاملا ماندگار است. نکته قابل تامل در مورد شهید سلیمانی این است که وی نه تنها یار و یاور مظلومان جهان بود، بلکه به یک نماد و محور تفکر و فرهنگ مبارزه و مقاومت نیز تبدیل شد. اساسا به همین دلیل هم است که گفته می‌شود، شهید سلیمانی در قیاس با سردار سلیمانی، برای مستکبران خطرناک‌تر است. انسان‌های کمی در طول تاریخ هستند که به چنین جایگاهی دست پیدا می‌کنند و شهید سلیمانی بدون تردید از جمله افراد برجسته در این رابطه است.

اگر بخواهید به چند ویژگی عمده و محوری شخصیت شهید سلیمانی اشاره داشته باشید چه می‌گویید؟

در این رابطه مطالب مختلفی می‌توان گفت: اول اینکه ایشان به معنای واقعی کلمه ولایت مدار بودند. دوم اینکه در حوزه مسائل نظامی و راهبردی، حقیقتا صاحب نظر و باتدبیر بودند. در عین حال ایشان از بصریت و بینش قابل توجهی نیز برخوردار بودند. در کنار همه این‌ها باید توجه داشت که ایشان شهید زنده بودند و صرفا در حوزه مسائل نظامی برجسته نبودند. مثلا در حوزه دینی و فرهنگی و معرفتی، فردی زبده بودند.

ایشان توجه طیف‌ها و گروه‌های مختلف را به خود جلب کردند و هیچگاه به دنبال حذف نبودند. اساسا به همین دلیل هم بود که دیدیم در مراسم تشییع ایشان قشرهای مختلف و کثیری از مردم و شخصیت‌ها حضور یافتند و ناراحتی و اندوه خود را ابراز کردند. مسائلی که همه و همه موجب شدند تا حاج قاسم به یک مکتب و فرهنگ تبدیل شود و البته که در طول تاریخ، افراد بسیار کمی وجود دارند که به این مرحله و جایگاه رسیده باشند. در این راستا، شهید سلیمانی را به معنای واقعی کلمه بایستی یک مجاهد در راه خدا دانست که نهایت نیز به آرزوی خود که همان شهادت بود، دست یافت.

شهید سلیمانی پای امام خود، دین اسلام و جاودانه ماندن اسلام ماند. ایشان به سهم خود تاریخ اسلام را زنده و تکرار کرد و البته که رمز جاودانگی خودِ ایشان در دل تاریخ نیز همین خواهد بود.

به نظر شما مهمترین میراثی که شهید سلیمانی از خود برجا گذاشته چیست؟

به نظر من؛ اینکه شهید سلیمانی در دوران حیات و حتی پس از شهادت خود به یک فرهنگ تبدیل شد، میراث بزرگی است که از وی به جا مانده است. وقتی در ابعاد مختلف به شخصیت شهید سلیمانی می‌نگریم، می‌بینیم که ایشان در هر عرصه‌ای نوعی فرهنگ و نمادسازی را از خود برجا گذاشته‌اند.

رویکرد و منش دینی، فرهنگی، معرفتی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و غیره شهید سلیمانی همه و همه از ایشان یک شخصیت طراز اول و برتر ساخته که در نوع خود یک الگوی تمام عیار است. البته که در درون این فرهنگ، مجموعه‌ای از خوبی‌ها را شاهدیم که در قالب آن‌ها نیز می‌توان نکات برجسته‌ای را از سجایای اخلاقی و چهارچوب‌های زیستِ شهید سلیمانی ارائه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز