خبرگزاری کار ایران

جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه برگزار می‌شود/شاهنامه‌خوانی مدت‌هاست منسوخ شده و آنچه مانده فقط نقالی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۰۵۲

پنجاه و ششمین جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از  دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در پنجاه و ششمین جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه، با اشاره به منسوخ شدن شاهنامه خوانی به معنای درست آن خاطر نشان کرد: شاهنامه خوانی مدت‌هاست برافتاده و تنها خوانش امروزین آن نقالی است. شاهنامه روایت است و در خواندن آن باید فرض کنیم که داریم یک رمان می‌خوانیم و یا یک فیلم می‌بینیم. 

، در این جلسه، که عصرسه‌شنبه ۶ دی ۱۴۰۲به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری درسالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، در این باره ادامه داد: شاهنامه متنی روایی است و در روایت کوتاه‌ترین وزن‌ها به کار می‌روند تا ایجاد تحرک ذهنی کنند. 

میرشکاک در بخش دیگری ازاین جلسه، که به خوانش و تحلیل و تشریح ادامه داستان رستم و سهراب اختصاص داشت، رستم را بزرگترین اسطوره ایرانی دانست و گفت: انسان ایرانی همواره اسطوره‌سازی را یک ضرورت پنداشته است. وی اسطوره‌سازی‌های کاذب امروزین را نیز درادامه و انحراف از همان سنت اسطوره‌سازی ایرانی و نیاز به آن پنداشت و گفت: اسطوره گرایی بی‌مبنا، فقط برای عوام‌فریبی است! 

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، ساعت ۳۰:۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقمندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسه هفتگی می‌توانند درسالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز