خبرگزاری کار ایران

تاریخچه ساز «دوتار» خراسان شمالی در رادیو ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۸۰۵

برنامه موسیقیایی «ایرانآوا» پنج شنبه ها ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه رادیویی ایران، برنامه موسیقیایی «ایرانآوا» به معرفی بزرگان موسیقی و همچنین جدیدترین ترانه‌ها و تصنیف‌های تولید شده در صدا و سیمای مراکز استان‌ها می‌پردازد.

سعید مبشری تهیه کننده برنامه «ایرانآوا» بیان کرد: این هفته (۷ دی) به مناسبت هفته فرهنگی استان «خراسان شمالی» کوله بار سفری شنیداری را به مقصد این دیار فرهنگ‌پرور خواهیم بست و معرفی تاریخچه ساز «دوتار» که ساز بومی این استان است، محور موسیقایی برنامه خواهد بود.

وی ادامه داد: «دوتار» شمال خراسان یکی از سازهای کهن شمال شرقی کشور به شمار می‌رود و بخش اعظمی از فرهنگ موسیقایی این سرزمین را در خود جای داده است. سرزمین شمال خراسان از لحاظ جغرافیایی شهرهای قوچان، شیروان، بجنورد، اسفراین و درگز را در بر می‌گیرد. همین گستره جغرافیایی موسیقی این منطقه را به گونه‌ای چندفرهنگی تبدیل کرده است که از داشته‌های فرهنگ اقوام ترک، کرد و ترکمن که در این سرزمین‌ها ساکن هستند بهره می‌برد.

مبشری افزود: ساز «دوتار» پیشینه کهن در تاریخ فرهنگی این بخش از سرزمین ایران دارد که به سال‌های دور برمی‌گردد. روایت‌های افسانه‌ای، عاشقانه و حماسی در فرهنگ منطقه شمال خراسان همیشه با هم‌نوازی ساز «دوتار» همراه بوده است.

وی با تاکید بر این که در بخش آواهای ایرانی برنامه محصولات صوتی این استان با معرفی هنرمندان پدید آورنده این آثار تقدیم می‌شود، افزود: قطعاتی شنیدنی از نوازدگی ساز «دوتار» هم تقدیم همراهان «ایرانآوا» می‌شود.

گفتنی است «ایرانآوا» به تهیه کنندگی سعید مبشری، نویسندگی شهاب شهرزاد، اجرای میثم نیکنام و کارشناسی سیدحمید رضا حسینی پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران تقدیم همراهان این شبکه می‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز