خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه دائمی ساز افتتاح شد/ ایجاد پیوند عمیق میان «سازگری» و «نوازندگی»

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۲۹۶

نمایشگاه دائمی ساز با حضور برخی از اهالی موسیقی و سازندگان سازهای ایرانی روز جمعه بیست و چهارم آذرماه افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه دائمی ساز با حضور هنرمندان عرصه موسیقی به همت موسسه هنری موسیقی سورنامهر روز جمعه بیست و چهارم آذرماه افتتاح شد. 

حسین علیشاپور، هومان رومی، هوشنگ اکبری، محسن راسخ و رضا مهدوی برخی از هنرمندان عرصه موسیقی بودند که در این رویداد حضور داشتند. 

این نمایشگاه تلاش دارد پیوندنی عمیق‌تر میان سازسازی و نوازندگی ایجاد کند. 

ویولن هوشنگ اکبری، گیتار ملک محمدی، کمانچه کرمخانی مریم سورنامهر، کمانچه ۸۰ ترک جاوید مقدم، تنبک ایرج طباطبایی، عود فاطمه موسوی، ویولن حمیرا اکبری، ویولن مینا قلیجانی، تار مجتبی صفری، تار کریمیان، تنبور امجد مرادی و سه‌تار محسن طاهری از سازهای برجسته‌ای هستند که علاقمندان می‌توانند از نزدیک تماشا کنند و البته در آینده شاهد سازهای بیشتری باشند. 

مریم سورنامهر (مؤسس و مدیر سورنامهر) درباره اهداف برگزاری این رویداد، گفت: می‌خواهیم ارتباطی دوطرفه میان سازساز و نوازنده برقرار کنیم. سازسازی و نوازندگی را نباید جدا از یکدیگر تصور کرد. این دو عرصه مکمل یکدیگر بوده و چنانچه نوازنده و سازگر درک عمیقی از یکدیگر داشته باشند، در نتیجه‌سازی درخور و بالطبع موسیقی خوبی خلق خواهد شد. 

او ادامه داد: پیش‌تر بهره‌مندی از محضر استادان برجسته سازسازی دشوار بود. در این مؤسسه تلاش می‌کنیم جوانان علاقه‌مند و مستعد را کنار استادان بنشانیم تا این هنر را زنده نگه داریم. جهان نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده و موسیقی نیز از هجوم تحولات بی‌نصیب نبوده، بنابراین باید شیوه معرفی هنرهای اصیل به نسل‌های آینده را نیز جذاب و نظر جوانان را جلب کرد. 

سورنامهر همچنین درباره اهمیت فراگیری سازسازی برای نوازندگان گفت: نوازنده‌سازی مانند کمانچه سال‌های بسیاری زحمت کشیده تا نوازندگی بیاموزد. ممکن است نوازنده به شهری یا کشوری دیگر سفر کرده و ساز او به دلیل تغییر آب و هوا نیازمند تغییر پوست باشد؛ در چنین شرایطی اگر دو ماه برای یادگیری رگلاژ، سیم‌کشی، تعمیر خرک و تعویض پوست زمان بگذارد، دیگر هنگام وقوع اتفاقی ناگهانی روی صحنه دچار چالش نخواهد شد. این دوره برای نوازندگان دوره‌ای نیز مفید بوده و حتی ضرورت دارد؛ به‌ویژه استادانی که اجراهای فراوانی در خارج از کشور داشته یا سفرهای متعددی به شهرهای مختلف ایران دارند. وقتی آن‌ها بدانند با ساز خود چگونه رفتار کنند، در شهر یا کشوری غریب نیازی به دیگری نداشته و شخصا می‌توانند به حل مشکل بپردازند. 

هوشنگ اکبری (سازنده ساز)، محسن راسخ (سازنده ساز سنتور و دارنده نشان درجه یک هنری)، حسین علیشاپور (خواننده موسیقی اصیل ایرانی)، هومان رومی (نوازنده و مدرس کمانچه) حاضرانی بودند که در روز افتتاحیه درباره رویداد و جزییات آن صحبت کردند. 

گفتنی است نمایشگاه ساز توسط موسسه هنری موسیقی سورنامهر برگزار شده و یک نمایشگاه دائمی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز