خبرگزاری کار ایران

رونمایی از دو پرتره بسیار کوچک رامبراند/ آثاری که چهارده میلیون دلار قیمت دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۷۹۳

اوائل ژوییه امسال بود که دو پرتره کوچک از رامبراند کشف شد. حال این آثار قرار است در موزه «رایکسئوم» نمایش داده شوند تا به این ترتیب هنردوستان با وجهه‌ی جدید از زندگی این نقاش هلندی مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از «سی‌ان‌ان»، کوچکترین پرتره‌های رسمی ساخته شده توسط رامبراند پس از کشف مجدد در اوایل سال جاری در Rijksmuseum در آمستردام، هلند به نمایش گذاشته شد. 

این تصاویر کوچک و بیضی‌شکل با عناوین «یان و یاپگن» زوجی ثروتمند از شهر لیدن هلند هستند که برای دو قرن ناپدید شده بودند و بعدتر مشخص شد که در یک مجموعه خانوادگی نگهداری می‌شوند. 

این نقاشی‌های ۱۱.۲ میلیون پوندی (۱۴.۲ میلیون دلاری) پس از تحقیقات گسترده، به عنوان بخشی از کار استاد هلندی پذیرفته شده‌اند و به‌صورت امانت بلندمدت در موزه «رایکسئوم» رونمایی شده‌اند. 

جاناتان بیکر (متصدی موزه قرن هفدهم نقاشی هلندی)، می‌گوید: اینکه از یک هنرمند کارهای کاملا ناشناخته‌ای یافت شود؛ اتفاقی نادر است و برای ما و هنردوستان و هنرمندان معاصر اتفاقی شگفت‌انگیز به حساب می‌آید. ما در تلاشیم این آثار را به دوست‌داران رامبراند و آن‌هایی که هنر کلاسیک را دنبال می‌کنند نشان دهیم.

رونمایی از دو پرتره بسیار کوچک رامبراند/ آثاری که چهارده میلیون دلار قیمت دارند

تصاویر در اندازه‌های ۱۹.۹ در ۱۶.۵ سانتی متری معادل ۷.۸ در ۶.۵ اینچ، یان ویلمز ون در پلیم ۶۹ساله و یاپگن کائرلز را در سن هفتاد سالگی نشان می‌دهد که از دوستان خانوادگی هنرمند بوه‌اند.

موزه مربوطه درباره این آثار تازه کشف شده توضیحاتی جزیی داده است؛ رامبراند در سال ۱۶۳۵ آن زمان که معروف‌ترین چهره‌نگار آمستردام بوده از این زوج هلندی پرتره‌هایی را کشیده است. این اتفاق زمانی رخ داده که یاپگن برای غسل تعمید به شهر آمستردام رفته بود. متصدی موزه قرن هفدهم می‌گوید ممکن است این پرتره‌های کوچک شروعی برای خلق همین آثار در ابعاد بزرگتر بوده‌اند و رامبراند قصد داشته آن‌ها را در ابعاد بزرگ خلق کند. 

آن‌ها در واقع نسخه‌های کوچک‌تری از دو اثر بزرگ هستند که به رامبراند نسبت داده نشده‌اند؛ اما برای اولین بار گمان می‌رود که خودش این نقاشی‌ها را کشیده باشد. این گمانه زمانی رخ داد که ایزابلا ون ایگن (مجموعه‌دار هلندی) در ال ۱۹۷۷ هر چهار اثر را در کاتالوگی کشف کرد که در سال ۱۷۶۰ چاپ شده بود. 

در ادامه این روند بود که موزه «Rijksmuseum» بالاخره آزمایش‌های لازم را روی آثار کوچک کشف شده انجام داد. در نهایت اینکه به لطف شواهد قانع‌کننده حاصل از رادیوگرافی ایکس، عکاسی و بازتاب‌نگاری مادون قرمز، فلورسانس اشعه ایکس ماکرو، استریومیکروسکوپی و تجزیه و تحلیل نمونه رنگ، اثر انتسابی به رامبراند نسبت داده شد. سپس در ماه جولای بود که حراج کریستیز در لندن این انتساب را رسما اعلام کرد. 

جاناتان بیکرمی گوید که سبک، رنگ و تغییرات با آثار رامبراند مطابقت دارد. او می‌گوید: این نقاشی‌ها، با توجه به سبکشان، بسیار طرح‌دار و خودانگیخته هستند و این کاری است که یک نقاش کپی‌کار انجام نمی‌دهد! وقتی کپی می‌کنید، سعی می‌کنید دقیق و دقیق باشید، اما رامبراند مشخصاً در طول فرآیند نقاشی تغییراتی ایجاد می‌کند. 

او افزوده: به هرحال ردپایی از نقاشی‌های قبلی و تغییرات بسیار کوچک دیگری که وجود داشته می‌توان گفت این آثار یقینا به رامبراند تعلق دارند. 

خانواده ون در پلوم پس از ازدواج پسرشان دومینیکوس با پسر عموی رامبراند، کورنلیا کورنلیسدر ون سویتبروک در سال ۱۶۲۴، پیوند نزدیکی با خانواده رامبراند داشتند. خانواده هنری هولترمن، کلکسیونر پرتره‌ها را در اوایل امسال خریدند.

تاکو دیبیتس (مدیر موزه رایکس) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده: دو اثر تازه کشف شده بازدیدکنندگان را به حلقه خانوادگی رامبراند نزدیک‌تر خواهند کرد. اینکه نقاشی‌ها به موزه رایکسئوم سپرده شداند تا میلیون‌ها نفر از آن‌ها لذت ببرند، اتفاقی خوب و شگفت‌انگیز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز