خبرگزاری کار ایران

همزمان با دهه فاطمیه برگزار شد:

آیین روضه خوانی در اتاق روضه خانه پدری جلال احیا شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۸۹۰

همزمان با دهه فاطمیه، جمعی از هنرمندان ایرانی_اسلامی با اجرای مراسمی در صدد احیا میراث ناملموس روضه خوانی در اتاق روضه خانه پدری جلال برآمدند.

به گزارش ایلنا، آیین سوگواری میراث معنوی ماندگار ایران با عنوان "روضه حضرت فاطمه (س)" با حضور هنرمندان هنرهای ایرانی و اسلامی، جمعی از بستگان و اعضای خانواده آل احمد در روز ۲۳ آذرماه در خانه پدری جلال آل احمد برگزار شد.

 شعرخوانی، نی نوازی، مداحی و اجرای خوشنویسی توسط هنرمندان از جمله برنامه‌های این مراسم بود که همزمان با ایام دهه فاطمیه در سوگ حضرت فاطمه زهرا (س) به منظور پاسداشت میراث ناملموس و فرهنگی روضه خوانی اجرا شد.

امیر عاملی (شاعر و خوشنویس) که در سوگ حضرت فاطمه زهرا (س) ابیاتی سروده است، گفت: به نام نامی زینب سلام بر خورشید/ به رغم مدعی و شب سلام بر خورشید/ به نام نامی زینب ترانه می‌خوانم/ غزل و مثنوی عاشقانه می‌خوانم/ به نام صبر به نام خدا به نام علی/ که بود پیمبر به کائنات ولی/ «بریده باد زبانی نگوید این کلمات »

آیین روضه خوانی در اتاق روضه خانه پدری جلال احیا شد

او ادامه داد:  بخشی از هویت ایرانی اسلامی ما به برگزاری چنین مراسم هایی باز می‌گردد. روزگاری خانه پدری جلال آل احمد محل برگزاری مراسم‌های حضرت فاطمه زهرا بود و اکنون بعد از سالها دوباره برگزاری این مراسم در این خانه احیا شده. 

محبوبه کاظمی (احیاگر خانه پدری جلال ) نیز گفت: امروز محفل کوچکی را در اتاق روضه خوانی خانه پدری جلال آل احمد برگزار کردیم. در این بنای تاریخی از سال ۱۳۱۰ اتاقی به نام روضه وجود داشته که به مناسبت‌های مختلفی از جمله سوگواری برای ائمه اطهار به صورت هفتگی و ماهانه در این اتاق روضه خوانی انجام می شده است. از آنجا که بخشی از کاربری این بنا، آئینی و فرهنگی است، آئین روضه خوانی نیز در این بنا اجرا شده است.

او با تاکید برآنکه قصد داشتیم احیا کننده آیین ها و میراث معنوی باشیم، اذعان داشت: همه اعضا جامعه در احیا میراث‌فرهنگی و سنت‌ها وظایفی دارد و ما نیز سعی داریم تا گامی در راستای احیای میراث‌فرهنگی برداریم. 

این مراسم با همکاری هیئت "اخ الزینب" برگزار و با مداحی یکی از مداحان این هیات ادامه یافت.

در پایان مراسم روضه خوانی از آثار خوشنویسی که توسط طاهره الله دادیان خلق شد، رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز