خبرگزاری کار ایران

رمزگشایی یک کتاب گمشده ۲۰۰۰ساله توسط هوش مصنوعی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۰۷۷

هنگامی که کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد فوران کرد، کتابی در مورد فرمانروایانی که پس از اسکندر مقدونی حکومت می‌کردند در پی این فوران آسیب دید و بخش‌های زیادی از آن سوخت و تبدیل به کربن شد. اکنون هوش مصنوعی در حال رمزگشایی از این کتاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، در سال ۳۳۲ ق. م. با آمدن اسکندر مقدونی، حکومت ایران در مصر به پایان رسید. پس از مرگ او، سلسله‌ای از پادشاهان یونانی کنترل مصر را در دست گرفتند و تا سه قرن بعد حکومت کردند. در یک طومار با قدمت دو هزار سال اطلاعاتی درباره حاکمانی که از اسکندر پیروی می‌کردند، آورده شده. 

اما این کتاب که دربردارنده اطلاعاتی درباره سلسله‌های جانشین اسکندر مقدونی است، در فوران کوه وزیوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد تقریبا نابود شده است و قرن‌ها بعد به ناپلئون بناپارت سپرده شد. اکنون محققان درصدد آن هستند تا با کمک هوش مصنوعی بتواند اطلاعات این کتاب را استخراج و رمزگشایی کنند. 

محققان درصدد آن هستند تا با کمک هوش مصنوعی، برای تشخیص جوهر اندکی که روی طومار پاپیروس باقی مانده استفاده کنند هرچند گفته می‌شود که تلاش برای باز کردن پاپیروس منجر به آسیب بیشتر شده است. 

رمزگشایی یک کتاب گمشده ۲۰۰۰ساله توسط هوش مصنوعی

در حال حاضر فقط بخش‌های کوچکی از متن که به شدت آسیب دیده قابل خواندن است. این شامل نام تعدادی از سلسله‌های مقدونی و ژنرال‌های اسکندر است. پس از اسکندر کبیر در سال ۳۲۳ قبل از میلاد، امپراتوری او از هم پاشید. در این متن از ژنرال‌های مقدونی سلوکوس نام برده می‌شود که بر سرزمین‌های زیادی در خاورمیانه حکومت کردد و کاساندر که پس از مرگ اسکندر بر یونان حکومت کرد. 

برای کشف اسرار کتاب گمشده، محققان برنامه کامپیوتری را طراحی کردند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نقش جوهر بر روی پاپیروس را تشخیص و داده‌های آنرا تجزیه و تحلیل کند. با این حال، بسیاری از موارد در مورد طومار همچنان یک راز باقی مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز