خبرگزاری کار ایران

مستندی با دغدغه‌های محیط زیستی/ همراهی با پیرزنی تنها در حاشیه‌ی هامون

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۹۶۰

ماریا ماوتی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند کوتاه «پورزال» گفت که این فیلم دغدغه آب و محیط زیست دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماریا ماوتی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند کوتاه «پورزال» که متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است درباره ایده اولیه ساخت این مستند توضیح داد: دو سال پیش که در منطقه سیستان و بلوچستان مشغول ساخت یک مستند بودم، از شرایط موجود در آنجا، از آب و هوا و هامون و خشکسالی و رنجی که بر این مردم تحمیل شده است، وحشت کردم. حتی 10 درصد از آن رنج‌ها نیز در رسانه‌ها انعکاس پیدا نکرده است.

او ادامه داد: پس از آن سفر دریاچه  هامون به دغدغه من تبدیل شد و پژوهش را در این رابطه شروع کردم. یک سال این ایده در ذهنم بود و به ساختارش فکر می‌کردم که در نهایت با یکی از دوستانم به نام آقای احسان فرخی‌فرد که انیمیشن خوانده بودند به این فرم مستند انیمیشن رسیدیم.

این مستندساز داستان و حال و هوای فیلم خود را اینگونه توصیف کرد: حدود ۳۰۰ روستا در منطقه سیستان و بلوچستان هستند که در مرز افغانستان قرار دارند و تخلیه شده و فاجعه‌ای بزرگ مردم این منطقه را درگیر کرده است. میلیون‌ها ماهی در کف هامون مرده‌اند و اکوسیستم این منطقه ازبین رفته است. در روستایی که همه مردم از آنجا رفته‌اند پیرزنی تنها در یکی از روستاهای حاشیه دریاچه  هامون زندگی می‌کند...

ماوتی درباره دلیل انتخاب نام این مستند انیمیشن گفت: سیستان سرزمین باستانی زال و رستم است. از طرفی پورزال در آن منطقه معنی ننه، خاله و مادربزرگش دارد. در حین پژوهش ما این کلمه را از زبان مشاور پروژه آقای علی ملایی شنیدیم که کاراکتر فیلم را پورزال صدا می‌کردند و «پورزال» را به عنوان نام نهایی مستند انتخاب کردیم

این مستندساز درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» در سینمای مستند کشور بیان کرد: بارها گفته ام که جشنواره «سینماحقیقت» مهم‌ترین تریبون مستند کشور است و چه در حوزه ساخت و چه در حوزه دیده شدن مستندها تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

او با اشاره به اینکه هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با تمرکز بر دو موضوع آب و جمعیت برگزار خواهد شد، گفت: در حال حاضر بحران کم آبی و محیط زیست مهمترین مساله کشور ماست. تا کسی از نزدیک با تصویر غم‌انگیز هامون و دریاچه ارومیه مواجه نشده باشد، سخت است که آن شرایط و بحران موجود را درک کند. 

ماوتی در پایان درباره همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با او برای ساخت این مستند گفت: آقای عبدالحسین بدرلو معاون مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی  برای کشف طرح‌ها و ایده‌های جذاب مستندسازان جلسه می‌گذاشتند که من هم در آن جلسه ایده مستند انیمیشن «پورزال» را مطرح کردم. از این فرم استقبال کردند و با مساعدت ایشان خیلی سریع کار شروع شد و واقعا همکاری ایشان و مرکز باعث شد که کار ما برای این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» آماده شود.

عوامل مستند انیمیشن «پورزال» عبارتند از پژوهش و کارگردان: ماریا ماوتی، احسان فرخی فرد، فیلمبردار: مهدی آزادی، تدوین: حمید نجفی‌راد، ماریا ماوتی، صدابردار: محمد خدام، صداگذاری: مهرداد جلوخانی، موسیقی: مسعودیه سخاوت دوست، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره چیان، برنا جمشیدی، انیمیشن: عارف اسماعیلی، نرگس موسوی، کامپوزیت: احسان فرخی‌فرد، نریشن متن: ماریا ماوتی، زهرا کوهکن، مشاوره پروژه: علی ملایی، مدیر تولید: محسن کوثری، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز