خبرگزاری کار ایران

یک تهیه‌کننده تئاتر:

سالن اجرا برای کارگردان و تهیه‌کننده همیشه دغدغه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۰۰۵

تهیه‌کننده نمایش «تله وزیون» معتقد است اگر مخاطب هنگام خروج از سالن، حال خوبی داشته باشد، با رضایت و حال خوب از سالن خارج می‌شود و این یعنی او توانسته با کار ارتباط برقرار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «تله وزیون» نوشته عبدالحی شماسی یکی از نمایش‌های روی صحنه است که در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است و الهه پورجمشید کارگردانی آن را به عهده دارد. این نمایش با تهیه‌کنندگی محمود مداحی اجرا می‌شود و بازیگرانی چون نادیا فرجی، محسن زرآبادی‌پور، محمود موسوی، هدیه طاهری در آن ایفای نقش می‌کنند. از دیگر عوامل این اثر می‌توان به علیرضا خضری (طراح صحنه)، لیلا سرنی (طراح گریم)، پریسا الماسی (طراح لباس) و علی خاتمی (نوازنده و آهنگساز) اشاره کرد. 

در خلاصه این اثر آمده است: «زن و شوهری از قشر ضعیف جامعه بچه خود را به خاطر خرید یک تلویزیون می‌فروشند. آن‌ها بعد از خرید تلویزیون دچار چالش‌های عجیبی می‌شوند.

سالن اجرا برای کارگردان و تهیه‌کننده همیشه دغدغه است

برخی از تئاتر مظلوم می‌ترسند! / با تئاتر دشمنی نکنیم! 

محمود مداحی، تهیه‌کننده نمایش «تله وزیون» با اشاره بر دغدغه‌های این اثر گفت: نمایش «تله وزیون» کاری است که در مورد آن فکر و برنامه‌ریزی شده؛ تا به این ترتیب بر اساس نمایشنامه و تغییرات داده شده، یک «تئاتر» و «نمایش» واقعی باشد و بتواند تماشاگر را راضی نگاه دارد. 

او افزود: شخصا براین باورم که تا به اینجای کار توانسته‌ایم رضایت حداکثری تماشاگران را در هنگام خروج از سالن اجرا ببینیم و این امر برای ما یعنی موفقیت و بدون شک در این موفقیت بازیگری، کارگردانی، مسائل فنی و دیگر موارد همگی سهیم هستند. 

مداحی ادامه داد: در کنار همه این موارد و دیگر اتفاقاتی هم هستند که سر راه تئاتری‌ها وجود دارند. برای مثال محل اجرای تئاتر چه برای کارگردان و چه برای تهیه‌کننده دغدغه است و این درحالی‌ست که تئاتر ذاتا بسیار مظلوم و بدون حمایت است. تئاتر از نگاه من «تنها»، «غریب» و «مظلوم» است؛ نباید فراموش کنیم که تعداد بسیاری از هنرمندان خانم و آقا در این عرصه درس خوانده‌اند و زحمت کشیده‌اند. 

وی درباره حضورش در نمایش «تله وزیون» به عنوان تهیه‌کننده گفت: بدون شک علاقه به این عرصه دلیلی شده تا از نظر تجاری زیاد به این موضوعات توجه نکنم؛ اما چرا نباید حمایت‌ جدی‌تری از این هنرمندان صورت گیرد؟ مگر تهیه‌کننده خصوصی چه اندازه دستش باز است؟

این تهیه‌کننده تئاتر درباره عناصر مهم یک اثر نیز گفت: فکر می‌کنم یک نمایش خوب از چندین جزء مختلف تشکیل شده است؛ اول یک نمایشنامه و قصه خوب و روان که می‌تواند بدنه اصلی کار باشد؛ بدین معنا که مخاطب بتواند به راحتی با داستان ارتباط برقرار کند و بتواند حرف اصلی خود را به مخاطب برساند. مخاطب می‎‌بایست هنگام خروج از سالن، از نظر نمایشی و هنری حال خوبی داشته باشد. این مخاطب می‌تواند از هر قشری باشد و دید و افکار مختلف و متفاوتی هم داشته باشد. چنین شخص باید درک خوبی از نمایش داشته باشد و بتواند با رضایت و حال خوب از سالن خارج شود. 

وی بیان کرد: سعی ما بر این است تا اثری را روی صحنه ببریم تا سخنی برای مخاطب داشته باشد؛ تئاتر خوب  می‌بایست از نظر معنی و مفهوم داستان و همچنین از نظر سمعی، بصری و هنری در جایگاه مناسبی قرار داشته باشد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده باشد. بنابراین نظرات، پیشنهادات و انتقادات مخاطبان می‌تواند پاسخگوی این موضوع باشد. 

مداحی ادامه داد: برای اجرا در سالن‌های دولتی یا می‌بایست مدت‌ها در نوبت بود یا نورچشمی! اجرا در سالن‌های خصوصی نیز هزینه‌های سرسام آوری دارد که حقیقتا از عهده بنده به عنوان بخش خصوصی خارج است.

وی افزود: مخاطب برای خرید بلیت نمایش بسیار سختگیر شده است چراکه امروز مخاطب برای تماشای نمایش چند مورد را در نظر می‌گیرد؛ ساعت اجرا، مدت زمان اجرا، هزینه بلیت و… که می‌بایست با توجه براین موارد یک نمایش خوب را انتخاب و تماشا کند. به هر حال باید به مخاطب حق داد، چراکه هزینه می‌کند و زمان می‌گذارد؛ بنابراین قاعدتا به دنبال تماشای یک اثر خوب و درخور است و این امر کار را برای یک گروه تولیدی که می‌بایست همه این موارد را در نظر بگیرد بسیار سخت می‌کند. 

او در رابطه با فعالیت‌های آینده‌اش در عرصه تئاتر، توضیح داد: تا پایان سال جاری دو اثر انشاالله روی صحنه خواهم برد که به زودی اعلام خواهد شد و قطعا از آثار خوب خواهند بود. 

این تهیه‌کننده در پایان گفت: می‌بایست از عوامل محترم مجموعه تئاتر شهر که با تیم و گروه ما همکاری کردند تشکر نمایم. باید بدانیم که همه دوستان هنرمند تنها برای نشان دادن هنرشان روی صحنه خواهند آمد بنابراین انتظار دارند از آن‌ها حمایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز