خبرگزاری کار ایران

سفیر ایتالیا در ایران:

زبان؛ کلید شناخت فرهنگ‌هاست+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۵۲۱

همزمان با هفته زبان ایتالیایی، مراسم یادبود ایتالو کالوینو، نویسنده این کشور با حضور تعدادی از علاقمندان به زبان و فرهنگ ایتالیایی و همچنین دانشجویان ایرانی زبان ایتالیایی برگزار شد. در پایان نیز فیلم مستندی در مورد این نویسنده به کارگردانی مسعود میر و محمد مقدم به نمایش درآمد.

جوزپه پرونه (سفیر ایتالیا در ایران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه هر سال یک هفته به زبان ایتالیایی در جهان اختصاص داده‌ایم که در تمام کشورها، برنامه‌های مختلفی در این خصوص برگزار می‌شود، گفت: خوشحال هستم که امسال این هفته را در ایران نیز برگزار می‌کنیم و اقدامات خوبی انجام شد و در حال حاضر شاهد برگزاری  نمایشگاهی از عکس‌های مربوط به سفر ایتالو کالوینو به ایران که در سال 1975 انجام شد، همایش و پنلی که درخصوص این نویسنده برگزار می‌شود و علاوه بر آن اکران مستندی که به این مناسبت ساخته شده، هستیم.

وی افزود: این هفته برای ایتالیایی‌ها هفته بسیار مهمی است و خوشحال هستیم که بسیاری از ایرانی‌های علاقمند در این برنامه شرکت و ما را همراهی می‌کنند.

سفیر ایتالیا در ایران گفت: زبان ایتالیایی در دنیا طرفداران زیادی دارد؛ چون به عنوان کلیدی برای شناختن یک فرهنگ و تمدن بزرگ عمل می‌کند و به‌همین دلیل شباهت‌هایی با زبان فارسی دارد که کلیدی است برای شناختن فرهنگ و تمدن بزرگ ایرانی و در حال حاضر بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان، در حال یادگیری زبان و فرهنگ ایتالیایی هستند.

 زبان؛ کلید شناخت فرهنگ‌هاست+فیلم

وی در مورد سفر ایتالو کالوینو به ایران گفت: این نویسنده، در سال 1975 میلادی، به همراه یک روزنامه‌نگار دیگر ایتالیایی به ایران سفر کردند که سفر بزرگ و بااهمیتی بود. آنها از برخی شهرهای ایران مانند: شیراز، یزد، تهران، اصفهان و... بازدید کردند و تحت تاثیر جذابیت‌های این شهرها قرار گرفتند. آنها برای تمدن بزرگ ایرانی ارج و احترام زیادی قائل بودند؛ به نظرم لازم است که یک مستند در این مورد این سفر ساخته شود، اما متاسفانه نمی‌دانم چرا این اتفاق رخ نداده است، ولی ما عکس‌هایی از این سفر داریم که به مناسبت برنامه امروز آنها را به نمایش گذاشته‌ایم.

جوزپه پرونه در پاسخ به این سوال که شما تا چه اندازه ایران را دیده‌اید، گفت: من به بسیاری از شهرهای ایران مانند تبریز، ارومیه، اصفهان، یزد، مشهد، قم، کرمان و دیگر شهرهای ایران سفر کرده‌ام.

 زبان؛ کلید شناخت فرهنگ‌هاست+فیلم

سفیر ایتالیا در مورد تاثیر زبان و ادبیات ایتالیایی بر زبان فارسی و دیگر زبان‌ها، گفت: ادبیات ایتالیا بر زبان فارسی تاثیرات زیادی داشته و ایرانیان زیادی علاقمند به ادبیات ایتالیایی هستند.

جوزپه پرونه خاطرنشان کرد: ما برنامه‌های مختلفی در مورد دیگر شاعران، نویسندگان و هنرمندان ایتالیایی مانند پیر گائو پاسیلینی، لئوناردو شاشا و دیگر نویسندگان ایتالیایی داشته‌ایم و همیشه دیده‌ایم که آنها محبوبیت بالایی میان مردم ایران دارند؛ همچنین تعداد کتاب‌های ایتالیایی که از شاعران و نویسندگان و هنرمندان ایتالیایی به فارسی ترجمه شده، نشان می‌دهد که چه اندازه این نویسندگان معروف و مورد تحسین هستند.

وی در مورد شباهت‌های دو فرهنگ ایرانی و ایتالیایی نیز گفت: اینها دو فرهنگ و تمدن بزرگ هستند که همیشه با یکدیگر گفت‌وگو داشته‌اند و تبادلات بسیار بزرگی میان آنها صورت گرفته است و ما بسیاری از هنرمندان را داریم که در ایران و ایتالیا کار کرده‌اند و زندگی هنری و کاری آنها در دو کشور انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز