خبرگزاری کار ایران

روز دوم از جشنواره موسیقی «امیر جاهد»/ توجه نسل نوجوانِ موسیقی به درست کارکردن است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۴۸۳

روز دوم از جشنواره موسیقی «امیر جاهد» روز گذشته در برج آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دومین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی امیرجاهد عصر روز جمعه ۱۲ آبان‌ماه در برج آزادی تهران با همراهی هیئت داوران متشکل از آندره مرادیان (پیانو)، امیرپدرام طاهریان (ویلن) و آرام روحانی (گیتار) برگزار شد. 

در ابتدا و در بخش گروه‌نوازی، گروه «سام» به سرپرستی پیمان گودرزی با جانشینی آنوشا تقوی در رده سنی الف اجرای خود را برگزار کرد. پس از این اجرا، نوبت به اجراهای رده سنی ب رسید و گروه «گهواره سُل» به سرپرستی زهره حدادی، گروه «آلما» به سرپرستی پارسا شکوفه آبکنار، گروه «سورن» به سرپرستی آمنه خدادادی و گروه «فرداد» به سرپرستی امین غفاری‌خضری اجراهای خود را به روی صحنه بردند. 

در ادامه و بعد از استراحتی کوتاه، در کنار اجرای قطعات موسیقی کلاسیک چند گروه قطعاتی در ژانر موسیقی فیلم و پاپ قطعاتی اجرا کردند. در رده سنی الف، دوئت سازها با ترکیب فلوت و پیانو، ویلن و پیانو، پیانو و فلوت، و غیره برگزار شد. اجراهای دوئت در رده سنی ج ادامه پیدا کرد و در این بخش، دونوازی پیانو و ویلن، گیتار و هارمونیکا انجام شد و در بخش رده سنی د نیز دوئت هارمونیکا و گیتار و دیگر ترکیبات‌سازی به روی صحنه رفت. 

توجه نسل نوجوانِ موسیقی به درست کارکردن است

امیرپدرام طاهریان در مورد اجراهای روز دوم جشنواره گفت: «اجراها خیلی متفاوت بود و نوازندگانی از سنین بسیار پایین تا سنین بسیار بالا در این جشنواره حضور داشتند و سطح کیفی اجرای شرکت‌کنندگان متفاوت بود. در مجموع فرآیند جشنواره بسیار خوب است، به دلیل اینکه هر چقدر بتوانیم جشنواره‌های تخصصی خارج از جشنواره‌های عمومی که در جامعه باب است، داشته باشیم و بهای بیشتری به آن‌ها بدهیم، این نوازندگان سال به سال می‌توانند رشد بیشتری داشته باشند و سطح کیفی بالاتری برایشان به‌وجود بیاید و حتی می‌توانیم استانداردهای جشنواره را برای دوره‌های بعد بالاتر ببریم و استانداردی را تعریف کنیم که این نوازندگان بتوانند در هر رده سنی یکدست‌تر باشند و برای ورود این نوازندگان به جشنواره، معیاری تعریف شود.» 

وی افزود: «به هر حال این رویداد را می‌توان به فال نیک گرفت. این جشنواره تاکنون پنج دوره آن برگزار شده و دارای پنج سال تجربه می‌باشد که با توجه به برگزاری همین چند دوره، عملکرد خوبی داشته و امیدوارم هرساله سطح کیفی جشنواره بالاتر و بالاتر رود.» 

طاهریان همچنین در مورد سطح نوازندگی‌ها خاطرنشان کرد: «سطح نوازندگی‌ها بسیار متفاوت بود و در هر رده سنی نوازندگان مختلفی داشتیم. حتی گروهی داشتیم که در رده سنی الف اجرای بسیار خوبی داشتند و مشخص بود که هدفمند تلاش کرده‌اند تا در نهایت این اجرای فوق‌العاده را در جشنواره شاهد باشیم. ضمن اینکه در گروه‌های ویلن و گیتار نیز اجراهای خوبی را شاهد بودیم و این افراد نشان دادند اگر تمرینات درستی داشته باشند می‌توانند به سمت حرفه‌ای‌شدن سوق پیدا کنند و مشخص بود درک درستی از ریتم و موسیقی داشتند. جای خوشحالی دارد که توجه نسل نوجوانِ موسیقی به درست کار کردن، و درک و فهم درست از موسیقی سوق پیدا کرده است. به هر حال از اجرای سنین پایین بسیار لذت بردم هرچند که در رده‌های سنی بالا نیز نوازندگان خوبی حضور داشتند.» 

نوازندگان با استعداد، خودجوش و خودآموز بودند 

آندره مرادیان، از دیگر داوران جشنواره در مورد اجراهای روز دوم گفت: «تمام نوازندگانی که در این جشنواره حضور داشتند، اجراهای بسیار خوبی داشتند و با استعداد، خودجوش و خودآموز بودند، اما نباید به این مقدار کفایت کرد و می‌بایست هر سال سطح جشنواره بالاتر رود. باید قطعات و رپرتوار اجرایی به شرکت‌کنندگان تکلیف شود.» 

وی ادامه داد: «باید استانداردی تعریف شود تا همواره سطح جشنواره بالاتر رود و نوازندگان پیشرفت کنند. اگر نوازندگان به همین مقدار راضی باشند، قطعاً پسرفت خواهند کرد. به نظرم بهتر است در دوره‌های بعدی بخش پاپ و کلاسیک دو مرحله‌ای شود تا در مرحله اجرای صحنه‌ای سطح اجراها بالاتر رود. اما روی هم رفته نوازندگان با استعدادی در این جشنواره حضور داشتند.» 

مرادیان در پایان خاطرنشان کرد: «واضح است که زحمت کشیده و با عشق کار کرده‌اند و بسیار مهم است که در این مرحله با نوازندگان حرفه‌ای مقایسه نشوند اگرچه اجراهایشان بسیار امیدبخش بود.» 

نباید به همین سطح رضایت دهند

آرام روحانی، داور بخش گیتار جشنواره نیز در مورد اجراهای جشنواره گفت: «شرکت‌کنندگان می‌توانند آینده خوبی داشته باشند و نباید به همین سطح رضایت دهند وگرنه پیشرفت نخواهند کرد. به نظرم اگر از نمراتشان باخبر شوند و نظرات کلی داوران در اختیار آن‌ها قرار گیرد، بسیار مفید خواهد بود. امیدوارم برگزاری چنین جشنواره‌هایی ادامه‌دار باشد و با تلاش دست‌اندرکاران جشنواره و اهالی رسانه به گونه‌ای معرفی شود تا نوازندگان حرفه‌ای‌تر نیز در آن شرکت کنند.» 

پنجمین دوره جشنواره موسیقی  «امیر جاهد» از پنجشنبه ۱۸ آبان ماه با برگزاری بخش‌های دیگر موسیقی در برج آزادی تهران ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز