خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هنوز بخش‌هایی از عرصه و حریم فلک‌الافلاک آزادسازی نشده/ توقف استحکام‌بخشی ضلع جنوبی قلعه به دلیل نبود اعتبار

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۴۱۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان عنوان کرد: به محض تحویل بخش‌های آزادسازی شده قلعه فلک‌الافلاک، درصدد پایش برخواهیم آمد و ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع بلند هستند و حریم منظری را خدشه دار می‌کنند، تخریب خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آزادسازی عرصه و حریم قلعه فلک‌الافلاک یکی از مهم‌ترین پیش شرط‌های یونسکو برای ثبت جهانی این قلعه ساسانی است. هرچند اواخر سال ۱۳۹۹ سند مالکیت قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به‌نام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شد و این گام مهمی در راستای آزادسازی حریم و ثبت جهانی این اثر تاریخی به شمار می‌رود اما هنوز کارهای تخلیه ساختمان‌ها به اتمام نرسیده. 

درواقع، سند قلعه تاریخی فلک الافلاک به مساحت حدود ۲۰۳ هزار متر مربع صادر شد و عرصه قلعه ۱۲ هکتار است که پیش‌تر در اختیار دانشگاه لرستان، اداره پست، سازمان زندان‌ها، سپاه و مهمانسرای ارتش بود و از این ۱۲ هکتار، ۸ هکتار به‌نام دولت و به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر شد. بخشی از ۴ هکتار باقیمانده در اختیار سپاه است و بخش دیگر آن تپه‌ای است که قلعه فلک الافلاک روی آن بنا شده است و در مالکیت هیچ نهادی نیست. 

ارتش و سپاه در دو بخش این اثر تاریخی مستقر بودند که در حال حاضر ارتش حریم قلعه را به‌طور کامل رهاسازی کرده و در خصوص سپاه نیز توافق سه جانبه‌ای بین استانداری، سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفته که بر مبنای آن، حریم قلعه آزاد می‌شود. 

عطا حسن‌پور (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان) دراین باره به ایلنا گفت: تملک بخش‌های مختلف درحال انجام است و حدود ۱۰ مغازه دیگر باید خریداری شود. بخش‌هایی از عرصه و حریم قلعه فلک‌الافلاک که در دست سپاه بود نیز با وجود آنکه سند آن به نام میراث‌فرهنگی زده شده اما هنوز به ما تحویل داده نشده. اوایل هفته جاری، استاندار با معاون اجرایی رییس جمهور جلسه داشت و بنا شد تا هفته آینده در خلال جلسه هیات دولت در خصوص تخلیه کامل و چگونگی روند تخلیه و تحویل به میراث‌فرهنگی گفتمان شود. 

او ادامه داد: با وجود آنکه سند این بخش‌ها به نام میراث است اما هنوز تخلیه نشده است چراکه گفته می‌شود تخلیه پادگان‌ها زمان بر است. 

حسن‌پور درخصوص وضعیت مرمت قلعه فلک‌الافلاک نیز گفت: به محض تحویل بخش‌های آزادسازی شده، درصدد پایش برخواهیم آمد و ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع بلند هستند و حریم منظری را خدشه دار می‌کنند، تخریب خواهند شد. ساختمان‌های تاریخی بررسی و مرمت می‌شود و برای سایر بخش‌ها نیز کاربری تعریف خواهیم کرد. از آنجایی که ایده‌ای درخصوص این بخش که در اختیار سپاه بود نداریم و پایشی هم تا زمان تخلیه صورت نگرفته، بعدها می‌توانیم دراین خصوص صحبت کنیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان همچنین از تعریف فصول کاوش در فلک‌الافلاک خبر داد که آن هم منوط به آزادسازی و تخلیه همه بخش‌ها است. همچنین گفته می‌شود، فضای آزادشده، پس از تخریب و بازسازی اصولی به محوطه پشت پارک قلعه اضافه می‌شود و محیط گردشگری دلنشینی ایجاد خواهد شد. 

او همچنین درخصوص استحکام بخشی ضلع جنوبی قلعه فلک‌الافلاک گفت: درحال حاضر استحکام بخشی به دلیل نبود اعتبار متوقف شده اما در آینده از سر گرفته خواهد شد. درحال حاضر وضعیت قلعه خوب است و مرمت‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود. همچنین موزه به زودی به بخش باشگاه افسران و سربازخانه انتقال خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز