خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

«ضد» چالش‌های مدرنیته در جامعه ایرانی را بررسی می‌کند/ «گرداب تربیت» سوژه نخستین قسمت فصل سوم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۰۳۱

محسن کریمیان گفت: فصل سوم «ضد» با پرداختن به فضای مجازی چالش‌های مدرنیته در جامعه ایرانی را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن کریمیان تهیه‌کننده و کارگردان مستند «ضد»، جدیدترین محصول مرکز مستند سوره، که فصل سوم آن از امروز هشتم آبان ماه دوشنبه‌شب‌ها روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود، درباره ساخت فصل سوم این اثر عنوان کرد: اساسا مستند «ضد» بر اساس یک دغدغه شخصی پا گرفت؛ اینکه ما در ایران تقابلی بین سنت و مدرنیته داریم. در حقیقت شبکه زندگی سنتی وجود داشته و چند صد سال ادامه پیدا کرده و پس از آن مدرنیته وارد شده است.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند مظاهری که هم‌اکنون در زندگی ما وجود دارد، دارای ریشه تاریخی عمیقی، از ابتدا بوده و غیرقابل تغییر است. ما در «ضد» سعی کردیم نقد جدی به مظاهر مدرنیته که وارد زندگی ما شده است و مسیر زندگی را دچار چالش کرده و در آینده هم می‌کند، داشته باشیم و راه حل‌هایی را ارایه دهیم.

کارگردان مستند «ضد» یادآور شد: مظاهر مدرنیته روی خوراک، پوشاک، مصرف خبر و روش‌های تربیت بچه، پزشکی و نظام سلامت باشد و… تاثیر گذاشته است و شاید نتوان گفت بخش خاصی از زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حقیقت مجموعه مستند «ضد» تلاش می‌کند از چالش‌ها بگوید.

کریمیان با بیان اینکه در ۲ فصل ابتدایی «ضد» مباحث زیادی مطرح شده است، اظهار کرد: در فصل سوم درباره فضای مجازی که ردپای عمیقی روی زندگیمان گذاشته است، صحبت می‌کنیم. اینکه چه تاثیری روی خوراک، نحوه لباس پوشیدن، نحوه اطلاع‌رسانی و مصرف رسانه‌ای و… داشته است. جامعه ایرانی این جنس بحران‌ها را پوشش داده است. قطعا یک‌سری بحران ایجاد می‌کند و دانستن راه حل شاید بد نباشد.

وی با اشاره به اینکه نقد کردن معطوف به دوره زمان خاص نیست، گفت: جامعه در حال تغییر است، اثرات ایستا نیستند و بحران‌های جدید ایجاد می‌کنند. برخی مواقع جنس نقد متفاوت است. تسلطی که زیست مجازی روی زندگی ما خواهد داشت، قابل پیش‌بینی نیستند و ابعاد آن بزرگتر و گسترده‌تر شده است.

تهیه‌کننده مستند «ضد» درباره پژوهش‌های صورت گرفته برای فصل سوم این اثر مطرح کرد: ما از ابتدا پژوهش از صفر انجام ندادیم بلکه از مقالاتی که رسانه‌های غربی منتشر کردند، استفاده کردیم. حجم زیادی از مقالات ما از گاردین است که نگاه انتقادی به سرمایه‌داری دارد و مدام این باورها و ارزش‌ها را نقد می‌کند. یکی از چالش‌های ما این بود که ما چگونه روایت را پیش ببریم تا برای ذائقه ایرانی قابل فهم و به بحران‌های جامعه ما نزدیک باشد. اینها وجه تمایز ما با سایر مستندهاست. در حقیقت وقایع رخ داده در جهان را با وقایع داخلی معادل‌سازی کردیم و همچنین باتوجه به بازخورد مخاطبان در فصل ۱ و ۲، به سراغ تولید فصل ۳ رفتیم.

کریمیان در پایان خاطرنشان کرد: در این اثر گفتگویی با کارشناسان صورت نگرفته است و بیشتر جنبه خبری درباره یک بحران دارد که چگونه و چطور اتفاق افتاده است. ناگفته نماند که برای تصویریابی از سایت‌های فروش آرشیو، یوتیوب و… بهره بردیم. اگرچه این آرشیو در دسترس افراد بسیاری هست اما ما در قالب بسته‌بندی و روایت مشخص آن را کنار هم قرار دادیم.

قسمت اول فصل سوم مجموعه مستند «ضد» با عنوان «گرداب تربیت» امروز هشتم آبان میزبان مخاطبان خود در شبکه دو سیماست.

این قسمت مروری بر شیوه‌های تربیت فرزند از گذشته تا روزگار مدرن، تاثیرات سبک زندگی جدید، رسانه‌ها و… بر روش‌های تربیت فرزند و اتفاقاتی را که موجب شده است تربیت فرزند در ذهن بسیاری از والدین پُردردسر و سخت به نظر برسد، دارد.

«ضد» که به سراغ نقد جدی مظاهر مدرنیته رفته است، در این فصل که در ۲۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تولید شده، تلاش دارد از تسلط زیست مجازی بر زندگی انسان‌ها بگوید.

دیگر عوامل «ضد» عبارتند از؛ گوینده متن: فریبا رمضان‌پور، سرپرست پژوهش: امیر پیشرو، نویسنده: علی نیکجو، سرپرست تدوین: علیرضا حسنی، گروه تدوین: محسن صدر، محمدحسین اسماعیلی، رضا حیدرزاده و مانی قبولی، سرپرست آرشیو: مهدی افضل‌زاده، گروه آرشیویابی: سهیل حجرانی، زهرا مهربانی و محمد ابراهیمی، مدیر تولید: رضا رنجبر، صداگذار: اشکان ترابی، صدابرادار: مریم مومنی، ضبط صدا: استودیو نشانه، طراح گرافیک: علیرضا میری، طراح تیتراژ: مانی قبولی، گرافیک متحرک: صابر شب زنده‌دار، مترجم: محمد دانش، روابط عمومی: سپیده شریعت‌رضوی و شبکه‌های اجتماعی: اسماء زمانیان.

مجموعه مستند «ضد» از ۸ آبان، دوشنبه‌شب‌ها حوالی ساعت ۲۳ از شبکه دو و از ۱۱ آبان پنجشنبه‌شب‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز