خبرگزاری کار ایران

برنامه مشترک ایران و چین برای مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۶۰۴

برنامۀ مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین به امضای طرفین رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم امضای تفاهم نامه مبادلات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین،  با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و لو اینگ چوانگ (معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزارشد.

لو اینگ چوانگ (معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین) با ابراز امیدواری مبنی بر آنکه بتوانیم در اجرایی شدن این تفاهم نامه  تلاش خودرا داشته باشیم، گفت: فعالیتهای زیادی برای برگزاری این جلسه از سوی دو طرف ایرانی و چینی انجام شده است.

او تاکید کرد: طرفین امید دارند که با تشکیل کمیته مشترک فرهنگی ایران و چین و با تعمیق فعالیت‌های دو طرف پروژه‌هایی را اجرایی کنیم تا فعالیت‌های دو طرف را به معنای تمام پیش ببریم. 

در ادامه این جلسه؛ متن تفاهم‌نامه قرائت و از برنامۀ مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین برای سالهای 1405 ـ 1402 هجری شمسی (2027 ـ 2024 میلادی) رونمایی شد.

این برنامه در بخش‌های فرهنگ و هنر، میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، علوم و آموزش، رسانه های جمعی، ورزش و جوانان تنظیم شده. در بخش‌هایی از این تفاهم نامه بر اموری مانند مبادله اطلاعات، تجربیات، کتاب، نشریات، عکس و اسلاید، فیلم و میکروفیلم در    زمینههای فرهنگی، هنری، ادبی، جهانگردی، مردمشناسی، باستانشناسی و موزه داری، برگزاری هفته‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های آثار فرهنگی و هنری، اجرای موسیقی و هنرهای نمایشی، همکاری در حوزه طراحی لباس و مد، برگزاری سال فرهنگی و گردشگری به ویژه در شهرهای خواهرخوانده میان دو کشور، برای برگزاری جلسات گفتگوی بین ادیان، مبادله تجربیات، از تبادل تجربیات کارشناسان در حوزه حفاظت، نگهداری و مرمت آثار، نسخ خطی و اسناد و کارشناسان و کارآموزان در زمینه‌های علوم کتابداری و آرشیو، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها و نیز مبادله کتاب و نشریات تاکید شده است.

این برنامه هچنین همکاری در زمینه تولید فیلم را تشویق نموده و نسبت به برگزاری "هفته‌های فیلم" و شرکت در جشنواره‌های فیلم دو کشور، تشویق مؤسسات جهانگردی به منظور برقراری ارتباطات و مبادلات مستقیم، تشویق موزه‌های دو کشور به تعمیق همکاری‌های بین‌کتابخانه‌ای و انجام مبادلات و همکاری‌های چندجانبه از طریق ابزارهایی همانند اتحادیه بین‌المللی موزه‌های جادۀ ابریشم را مورد تاکید قرار داده است.

مهدی ایمانی پور (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) در ادامه این مراسم گفت: روابط ایران و چین طی سال‌های گذشته، استناد تاریخی می‌شد چراکه هزاران سال پیش در قالب جاده ابریشم همکاری دیرینه داشتیم این خوب است اما این به تنهایی کافی نیست. ما در دوره‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که ضرورت دارد نوع جدیدی از همکاری‌ها را تعریف کنیم. خوشحالیم که سند رسمی همکاری‌های دوجانبه فرهنگی و آموزشی ایران و چین منعقد شد. امیدواریم این برنامه راهگشای برنامه‌های آینده دو طرف باشد. امیدواریم که بتوانیم در نظم نوین جهانی و منطقه نقش موثری ایفا کنیم.

او ادامه داد: تشکیل کمیته فرهنگی و آموزشی در کنار کمیسیون‌‌های اقتصادی و سیاسی نشان از روابط خوب دو کشور دارد و بهتر است زمان برگزاری این کمیته‌ها را کوتاه‌تر کنیم. دیدار از مراکز فرهنگی کشور را خواستاریم تا زمینه‌های گسترش گردشگری، فرهنگی و سینمایی را ایجاد کند. در راستای اجلاس شانگهای امکان همکاری‌های منطقه‌ای را داریم و امیدواریم گسترش روابط را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز