خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیرعامل موسسه سینماشهر مطرح شد؛

راه‌اندازی گیشه‌های سیار در مراکز پرتردد/ هزینه جاری همه سینماها از طریق پخش تبلیغات پیش‌پرده تأمین خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۹۷۸

نشست خبری مدیرعامل موسسه سینماشهر به مناسبت افتتاحیه زیرساخت‌های نوین سینمای ایران صبح امروز دوشنبه ۲۴ مهرماه در ساختمان موسسه سینماشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست هاشم میرزاخانی (مدیرعامل موسسه سینماشهر) اظهار کرد: ۲۲ ماه است که در موسسه سینماشهر توفیق خدمت داریم و برخی از برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم به منصه ظهور رسیده است. آرم موسسه سینماشهر قریب به ۲۰ سال پیش ساخته شده بود و از آقای روح‌الامین خواستیم که آرمی جدید را با نگاهی به آرم قبل طراحی کنند.

در ادامه این نشست از آرم جدید موسسه سینماشهر رونمایی شد.

میرزاخانی در ادامه گفت: موسسه سینماشهر بازوی فنی سازمان سینمایی است و قریب سه دهه است که فعالیت میکند و در توسعه سینماهای کشور توانسته نقش بسزایی ایفا کند و در همه شهرهایی که فعال است خدمات ارزنده‌ای ارائه داده است.

وی افزود: موسسه سینماشهر مدتی از داشتن تارنما و سایت محروم بود و ما این سامانه را امروز رونمایی می‌کنیم. این سامانه در چند مدل طراحی شده است. ما در پنج استان سینماهای خوبی در حال فعالیت داریم ولی وقتی روی نقشه نگاه میکنیم چندین استان از سینمای فعال بی‌بهره هستند. در این اطلس تمامی اطلاعات فنی سینماها در دسترس است و از طرفی فروش سینماهای کشور به روز اعلام شود. تلاش داریم که فضای خبری را هم داشته باشیم. بحث خبری فیلمسازی در سایت‌ها مطرح می‌شوند اما رسانه‌ها معمولاً به بخش‌های فنی نمی‌پردازند و ما در این سایت به این بخش توجه خواهیم داشت.

در ادامه این نشست از تارنمای سینماشهر (اطلس سینمای ایران) رونمایی شد.

میرزاخانی در ادامه گفت: ما استان‌هایی داریم که فقط یک سینما در آن‌ها فعالیت میکند یا شهرهایی هستند که سینمایی ندارند و این خیلی ناراحت‌کننده است و امیدواریم بتوانیم به شعار "هر شهر یک سینما" جامه عمل بپوشانیم و در همین راستا ما سعی کردیم آمفی‌تئاترهای وزارت ارشاد را با تغییر کاربری به سالن سینما تبدیل کنیم. ما ۲۵ استان را به صورت حضوری بازدید کردیم و تلاش داریم بالای دویست شهر را به واسطه تغییر کاربری این آمفی‌تئاترها صاحب سینما کنیم چرا که ساخت و سازها بسیار هزینه دارد. پنجاه آمفی‌تئاتر در ۲۳ استان شناسایی شده و همکاران ما بیش از ۱۵ مجموعه را تجهیز و راه‌اندازی کرده‌اند.

وی افزود: ما تلاش کردیم موسسه از حالت ستادی به حالت صف تبدیل شود. بالا رفتن ارز باعث شده بود هزینه سینماها افزایش پیدا کند و ما بحث توسعه را راه‌اندازی کردیم تا به صورت میدانی در استان‌ها حاضر شوند و سینماها را تجهیز کنند. پنجاه ست صوت و تصویر را مهیا کردیم که طی قراردادهایی که با شهرها داریم با همان قیمت کمپانی این تجهیرات عرضه می‌شود.

مدیرعامل موسسه سینما شهر در ادامه گفت: ۱۱ بند فعالیت را برای دوره جدید موسسه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به این شرح هستند:

۱- حمایت از احداث، بازسازی، بهینه‌سازی و نوسازی سالن‌های نمایش فیلم و سینماها

۲- حمایت از ارتقاء فناوری تجهیزات سمعی و بصری سالن‌های سینما و نمایش فیلم

۳- حمایت از آثار سینمایی در حال اکران با روش‌های مختلف تبلیغاتی و اطلاع‌رانسی

۴- حمایت از توسعه دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزاتی سینماها

۵- حمایت از سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)

۶- برنامه‌ریزی جهت توسعه سامانه‌های فروش بلیط

۷- برنامه‌ریزی جهت عقد تفاهم‌نامه با مدیران ارشد استان‌های سراسر کشور برای ساخت «سینماهای فرهنگ» و تجهیز سالن‌ها آمفی‌تئاتر موجود در شهرستان‌های فاقد سینما

۸- ایجاد «باشگاه مشتریان سینمای ایران» و «سینما کرات»

۹- برنامه‌ریزی جهت ایجاد بستر و ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی کشور

۱۰- حمایت از شکرت‌های دانش‌بنیان و صنعتگران داخلی در خوصوص تأمین مالی سالن‌های سینما

۱۱- ارائه تسهیلات کم بهره به سازندگان و توسعه‌دهندگان سینماهای کشور

میرزاخانی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در همه این بخش‌ها توانستیم به نتایجی در فعالیت‌های توسعه سینماها برسیم. در بحث زیرساخت ملی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران تشکیل شده است. این شبکه از طریق فیبر نوری یا بی‌تی‌اس مخابرات همه سینماهای کشور را به هم وصل می‌کند. این زیرساخت تا امروز بیش از ۱۴۰ سینما را به هم متصل کرده و تلاش داریم که کل کشور در ۱۵ روز آینده به این شبکه متصل شوند. از این طریق امنیت فیلم‌ها به خوبی تامین می‌شود چرا که در ارسال هارد مشکلات بسیاری وجود داشت و خوشبختانه با این شبکه این مشکلات مرتفع می‌شود.

وی افزود: همچنین از این طریق ما می‌توانیم وقتی فیلمی برای اکران تایید می‌شود و مجوز پخش می‌گیرد را ظرف یک روز به همه سینماها ارسال کنیم تا همه سینماها با هم فیلم را اکران کنند. روز چهارشنبه آیین افتتاحیه مجموعه شناسا را خواهیم داشت.

وی افزود: بخش بعدی سرورهای سینمایی است. از این طریق فیلم در لابراتوارها کدگذاری می‌شود که امکان پخش در پلیرهای دیگر را نداشته باشد. ما در کشور تعدادی کمپانی واردکننده سرور داریم که خیلی فعالیت میکنند و در دوره دیجیتالی شدن سینماها خیلی دغدغه‌های زیادی در این عرصه داشتند. خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که شد سرور‌های دیگری وارد عرصه پخش فیلم شدند و با حمایت بخش داخلی تلاش داریم که سرورهای داخلی وارد کار شوند و تلاش ما بر این است که قیمت محصول چندان بالا نرود.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی سینماکارت است. همیشه برنامه‌ریزی میشد که از پرسنل دولت و... افراد بتوانند فیلم‌ها را ببینند. قبلا این شرایط با سختی فراهم میشد و خوشبختانه این مسئله با تدابیری که انجام شده و با ارائه کد  افراد می‌توانند در هر جای کشور به سینما مراجعه کنند و اگر این مصوبه انجام شود ده میلیون خانوار بازنشستگان، کارمندان دولت و... از این خدمات بهره‌مند می‌شوند و می‌توانیم از این طریق جامعه مخاطبین سینمای کشور را گسترش دهیم.

وی افزود» نکته دیگر این است که در مسائل فنی سعی داریم آموزش از راه دور را هم داشته باشیم تا برای کارهای کوچک و ساده سینماها تعطیل نشوند و از راه دور مشکلات ایجاد شده حل شوند. بخش دیگر ارائه تجهیزات روز سینما است. به دلیل اینکه کشور ما تحریم است و شرکتهای بزرگی در ایران فعالیت نمیکنند قیمت تجهیزات چندبرابری اعلام میشود. باید تلاش کنیم قیمت‌ها برای توسعه سینماها کاهش پیدا کند.

میرزاخانی درباره سایت سمفا گفت: سمفا در سال ۹۸ راه‌اندازی شد و در همان ابتدای فعالیت این سایت شاهد شیوع کرونا بودیم. سمفا سایتی است که در آن تجمیع آمار انجام می‌شود و برای فعالیت آن تلاش زیادی شده که مشکلاتی در آن وجود دارد و سعی داریم این مشکلات را مرتفع کنیم. در فروش بلیت دو سامانه دیگر راه‌اندازی شدند و ما باید تلاش میکردیم سوپراپلیکیشن‌ها را درگیر کنیم و امکان جذب مخاطب غیرسینمایی را داشته باشیم و از این طریق مخاطبان از طریق سوپراپلیکیشن‌ها بلیت تهیه کنند. یکی دیگر از کارهایی که انجام شده بحث گیشه سیار است. ما تا امروز فقط امکان خرید بلیت سینما به صورت آنلاین و حضوری داریم و الان کلیه سینماهای کشور می‌توانند در اتصال به درگاه‌های گیشه سیار که در مراکز پر تردد مثل مترو قرار داده می‌شوند بلیت تهیه کنند. سعی داریم ازا ین طریق نیز بازار حوزه نمایش را گسترده‌تر کنیم.

وی افزود: در زمان اکران از میزان فروش هر فیلم بخشی متعلق به صاحب اثر و بخشی متعلق سینما است. همیشه برای تسویه‌حساب مشکلاتی وجود داشته و با وجود اینکه شرایط تغییر کرده همچنان معضلاتی وجود دارد که در شورای راهبردی اکران به ما گفته شد این مشکل باید حل شود. بیش از ۸ ماه است که عزیزان ما درگیر این کار هستند و سیستمی راه‌اندازی شده که در چند سینما بلافاصله پس از خرید سهم تهیه‌کننده و سینمادار جدا می‌شود.

وی افزود: در‌ حوزه زیرساخت‌های پیش‌تولید و پس‌تولید که مربوط به لابراتوارها هستند طی برنامه‌ریزی انجام شده هزینه دی‌سی‌پی هر فیلم که اکران می‌شود را موسسه سینماشهر تقبل میکند. همچنین برای شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران برنامه‌ریزی کردیم. الان در کشور بیش از ۷۰۰ پرده سینما داریم و مجموعا پنجاه پرده امکان پخش تبلیغات پیش‌پرده را دارند. عمده سالن‌های کشور از این امکان بی‌بهره هستند. شاید مجموعا ده سینما مراجعه‌کننده داشته باشند و کاری که ما کردیم امکان نمایش کل تبلیغات را در سامانه سراسری نمایش سینماهای کشور ایجاد کردیم. موسسه سینماشهر وارد مذاکره با برندهای مختلف می‌شود و امکان پخش تبلیغات در کلیه سینماهای کشور را از طریق شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران فراهم می‌کند. برندها هم از این خیلی استقبال می‌کنند و این یک مدیای جدید تبلیغات برای کشور است. ما از این طریق امکان تبلیغات در همه سینماها قبل از نمایش را خواهیم داشت. به محض اینکه شناسا زیر بار برود امکان نمایش تبلیغات را در سراسر کشور خواهیم داشت که همین تبلیغات به راحتی بالای پنج برابر درآمد سینماها را افزایش می‌دهد و از یک کف گارانتی سینماهای کشور بهره‌مند می‌شوند. در حال حاضر ماهانه ما ۳۵۰ میلیون تومان تبلیغات داریم و امیدواریم این عدد را به بیش از پنج برابر برسانیم. مطمئن هستم بخش بالایی از هزینه جاری سینماها با این درآمد تامین خواهد شد و در کنار آن میتوانند از امکانات دیگر بازرگانی نیز بهره‌مند شوند.

میرزاخانی درباره فروش فیلم‌های سینمایی گفت: فروش سال ۱۴۰۱ اینگونه است که در پنج استان ۸۲.۲ درصد فروش کل کشور صورت می‌گیرد، پنج استان بعدی ۸ درصد و باقی مجموعاً ۹.۴ درصد فروش کل را دارند. در سال ۱۴۰۲ تا امروز ۷۹.۱ درصد مربوط به همان پنج استان اول می‌شود. ما ضریب اشغال هر استان را هم تعیین کرده‌ایم  و این اطلاعات برای اهالی فن خیلی کاربردی است. امسال با ۱۸.۲ درصد از ضریب اشغال مواجهیم که در مقایسه با سال‌ها ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که ۶.۱۸ درصد ضریب اشغال بود با رشد چشمگیری مواجه هستیم. فروش کل سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان بوده،‌ سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۲۷ میلیارد و سال ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۵۰۲ میلیارد بوده است. فروش کل فیلم‌های اکران شده در این چند دهه را دهه به دهه تجمیع خواهیم کرد و در این اطلس این آمار را خواهیم داشت. سعی ما بر این است تا پایان دولت به ۱۰۰۰ سالن سینمایی در کشور برسیم.

میرزاخانی در پاسخ به معافیت مالیاتی مال‌هایی که در آن‌ها سالن‌ها سینما احداث می‌شود، گفت: بحث معافیت مالیاتی چند دوره‌ای است که برداشته شهد و هیچ سینمای جدیدی از معافیت مالیاتی برخوردار نشده‌ است و می‌دانیم ساخت سینما صرفه مالی ندارد و به همین دلیل باید از این دوستان تشکر کنیم که سالن‌های سینما را احداث کرده‌اند چراکه میتوانستند آن طبقه را تجاری کند و سینما سود کلان آنچنانی برای مال‌ها ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: سینماهای قدیمی عمدتاً مالکانشان دنبال گرفتن مجوز تغییر کاربری هستند. ما به این نکته توجه داشتیم که یک نفر اگر سی سال پیش به توسعه سینمای ایران کمک کرده، نباید ملکش گروگان گرفته شود و این از عدالت به دور است. اگر کسی بخواهد از املاک سینماهایی که امکان استفاده ندارند استفاده کند و مجموعه‌ای بسازد به شرط آنکه فضای فرهنگی را هم تامین کند مورد حمایت ما قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز