خبرگزاری کار ایران

کشف انباری از سکه‌ با بیش از ۳ قرن قدمت

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۶۲۲

باستان‌شناسان در اسکاتلند ظرفی پر از سکه را در شومینه‌ای پیدا کردند که احتمال می‌دهند توسط رئیس قبیله مک دونالد پنهان شده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، به گفته باستان شناسانی که در حال حفاری بقایای یک کلبه شکار در گلنکو بودند، یک انبار سکه که در یک شومینه سنگی اسکاتلندی پنهان شده بود، ممکن است متعلق به یک رئیس قبیله باشد که در یک قتل عام در قرن هفدهم کشته شده است. مجموعه متنوعی از سکه‌ها در این شومینه پنهان شده است. 

گلنکو که در ارتفاعات غرب اسکاتلند واقع شده است، اکنون به دلیل آبشارها و طبیعت زیبایی که دارد یک منطقه توریستی است. این منطقه به دلیل درگیری خونین بین قبیله مک دونالد و نیروهای دولتی که در سال ۱۶۹۲ رخ داد، مشهور است. 

مک‌دونالدهای گلنکو به دلیل‌ عدم وفاداری خود به پادشاهان ویلیام سوم و مری دوم هدف قرار گرفتند. بیش از ۱۰۰ سرباز دولتی برای جمع‌آوری و کشتن مک‌دونالدها اعزام شدند، از جمله رئیس آن‌ها، آلاسدیر «مکلین» مک دونالد و در نهایت ده‌ها عضو قبیله قتل عام شدند. 

کاوش باستان‌شناسی که در تابستان امسال توسط دانشگاه گلاسکو انجام شد، در خانه مکلین بود که نوعی اقامتگاه شکار و تالار جشن را در آن شناسایی کردند که توسط رئیس در دوران تصدی وی از سال ۱۶۴۶ تا ۱۶۹۲ استفاده می‌شد. تیم حفاری همچنین سفال، شیشه و مواد چرم‌کاری، سنجاق و چرخش‌های دوکی که از جمله اقلام معمول و روزمره است را نیز بدست آوردند. اما آن‌ها از کشف یک گلدان پر از سکه که در شومینه بزرگ پنهان شده بود، شگفت زده شدند. 

کشف انباری از سکه‌ با بیش از ۳ قرن قدمت

لوسی انکرز (دانشجوی دانشگاه گلاسکو که گلدان را در زیر یک تخته سنگی اجاق گاز پیدا کرد) در اینباره گفت: انتظار چنین کشف هیجان‌انگیزی را نداشتم و فکر نمی‌کنم هرگز موفق به شکست آن شوم. احساس می‌کنم سکه‌ها از خاک دیگ بیرون می‌آیند. 

تاریخ ۳۶ سکه نقره و برنز بدست آمده در این کاوش، از اواخر ۱۵۰۰ تا ۱۶۸۰ میلادی متفاوت است. بیشتر آن‌ها به صورت محلی ساخته می‌شدند، اما سکه‌هایی از فرانسه و هلند اسپانیایی (امروزه، عمدتاً در منطقه بلژیک و لوکزامبورگ) نیز وجود داشت که احتمالاً یادگاری از سفرهای خارجی مکلین در دوران جوانی بود. 

مایکل گیون (مدرس ارشد باستان‌شناسی و یکی از مدیران پروژه) نیز اعلام کرد: آنچه واقعاً هیجان‌انگیز است این است که این سکه‌ها قدیمی‌تر از دهه ۱۶۸۰ نیستند. پس آیا آن‌ها با عجله دفن شدند زیرا قتل عام اولین بار در صبح روز ۱۳ فوریه ۱۶۹۲ آغاز شد؟ این یافته‌ها نمایی نادر از یک رویداد دراماتیک را به ما نشان می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز