خبرگزاری کار ایران

الواح هخامنشی به موزه ملی ایران منتقل شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۵۸۶

۳۵۰۶ لوح هخامنشی با تدابیر امنیتی شامگاه پنجشنبه ۳۰ شهریورماه به مخزن موزه ملی ایران منتقل شد.

به گزارش ایلنا، در بدو ورود رییس جمهور از سفر نیویورک به کشور، وزیر میراث‌فرهنگی با انتشار متنی در توئیتر نوشت: پیگیری‌ها نتیجه داد و سرانجام ۹ صندوق، هر کدام به وزن ۷۵ کیلوگرم که شامل مجموعه‌ای ارزشمند از میراث‌فرهنگی و تمدنی کشور است، از آمریکا تحویل گرفته شد.

 ضرغامی نوشت: در فرودگاه هستم. قرار است از آقای ‎رئیس‌جمهوری و ۳۵۰۶ لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی که در هواپیمای ایشان است استقبال کنم.

پیگیری‌های مستمر نتیجه داد و سرانجام ۹ صندوق، هر کدام به وزن ۷۵ کیلوگرم که شامل مجموعه‌ای ارزشمند از میراث فرهنگی و تمدنی کشور است، از آمریکا تحویل گرفته شد.

این ۳۵۰۶ لوح تاریخی متعلق به دوره پادشاهی داریوش اول است که در سال ۱۳۱۱ در محل باروی تخت جمشید کشف شده است.

محتوای الواح مربوط به مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه در دوران هخامنشی است.

این الواح هخامنشی در ۹ صندوق و هر صندوق به وزن ۷۵ کیلوگرم نگهداری می‌شود و از طریق هواپیمای حامل هیات ایرانی در زمان برگزاری مجمع سالانه سازمان ملل به ایران بازگشتند.

این مجموعه دارای ۲۶۷۰ قطعه لوح بزرگ به خط میخی و زبان عیلامی و ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط میخی و زبان آرامی است.

الواح بعد از رایزنی‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه، مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری و وزارت میراث‌فرهنگی با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ایران بازگشته‌ است.

درحال حاضر ۳۵۰۶ لوح هخامنشی که عصر پنجشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۲ با هواپیمای رئیس جمهوری وارد کشور شد، با تدابیر امنیتی به مخزن موزه ملی ایران منتقل شد.

این الواح تاریخی به زودی در موزه ملی ایران برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

زمان دقیق نمایش این الواح هخامنشی طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

گفته می‌شود محموله بعدی الواح هخامنشی در فروردین ماه به کشور بازخواهد گشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز