خبرگزاری کار ایران

تربیت شاعران و نویسندگان از اولویت‌های ما است/ فراخوان طرح «مطلع» همین هفته منتشر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۲۸۱

نشست رسانه‌ای سه رویداد «ایرانسرا»، طرح «مطلع» و «خانه‌ام خرمشهر» صبح امروز با حضور میلاد عرفانپور (مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری) و علی داودی (مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ، در نشست خبری رویداد ملی شعر و موسیقی «ایران سرا»، میلاد عرفان‌پور (مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری) و علی داودی (مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری) حضور داشتند.

طی رویداد «ایران سرا» شاعران و خوانندگان کشور آثار خود را ارائه کرده و همچنین نمایشگاهی از آثار منتخب شعر و موسیقی حوزه هنری نیز برگزار خواهد شد.

در ابتدای برنامه میلاد عرفان‌پور ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول و روز شعر پارسی گفت: شعر پارسی مهمترین سرمایه ماست و ما در این زمینه واقعا ثروتمند هستیم.

او افزود: ما به قله‌هایی رسیده‌ایم که هیچ ملتی به آن نرسیده و همه آنها آرزوی این را دارند که به جایگاهی که ما در آن قرار داریم برسند.

پیش از ما استادان مرکز آفرینش‌های ادبی را اداره کرده‌اند

عرفان‌پور در ادامه به محوریت کلی فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری پرداخت. او گفت: مرکز آفرینش‌های حوزه برای اصحاب ادبیات و فرهنگ مکانی بسیار پرخاطره است. پیش از من قبلا بزرگانی برای فعالیت بهتر مرکز نقش آفرینی کرده‌اند. در این بخش از حوزه هنری هنر جریان داشته و اکنون هم همینطور است و این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد:  امیرحسین فردی و دیگران را در حوزه هنری داشته‌ایم که حال  نبودشان حس می‌شود. عباس احمدی، استاد قزوه، آقای مصطفی رحمان دوست برخی از اساتیدی هستند که روزگاری در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری مسئولیت داشته داشته‌اند و باید بگویم اعتبار حوزه هنری و مرکز آفرینش‌ها از تلاش آن‌ها حاصل شده است. 

 ادبیات انقلاب جزو اولویت‌های ما است

 او افزود: مرکز آفرینش‌ها نگاهی جدی به شعر و داستان دارد. ما بعد ازمشورت‌ها و تجارب در شعر به این باور رسیدیم که مرکز آفرینش‌های ادبی باید همتش را برای اولویت‌ها خرج کند که ادبیات انقلاب اسلامی است. به طور واضح اگر ما در این زمینه از ادبیات تلاش نکنیم و به آن توجه نداشته باشیم، دیگران چنین کاری نمی‌کنند. لذا توجه به این عرصه بسیار برای ما با اهمین است. 

همه خودشان را در ادبیات کنشگر می‌بینند!

او افزود: اینگونه است که هر مسئول فرهنگی و هر نهاد و تشکل فرهنگی دیگر، خودش را در ادبیات موثر  و متولی می‌بینید و تلاش‌ها بر این است که در این عرصه نقشی کنش‌گر داشته باشند که البته درست هم هست؛ اما باید در نظر داشته باشیم که برگزاری شب شعرها، جشنواره‌ها و دیگر رویدادهای ادبی هم بخشی از کنشگری است. به هرحال همه اینها برکات و مزایایی دارند اما صحبت این است که مرکز آفرینش چه می‌کند. مهمتر از همه پرورش هنرمند در حوزه ادبیات است. حوزه هنری سال‌ها از این قصیه غفلت کرده است و ما تلاش داریم این توجه شکل گیرد.

تربیت شاعران و نویسندگان از اولویت‌های ماست

عرفان‌پور در ادامه اذعان داشت: همه اینها در حالی است که ما قبلا به تربیت شاعر و نویسنده می‌پرداختیم. الان هم طی رویدادها و عملکردهایی که داریم، توجه‌‌مان روی پرورش است. بحث ترویج مولفان و خالقان آثار هم موضوع دیگری است که آن چنان ترویج نشده‌ است. مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یکی از وظایفش کار کردن روی این موضوع است. البته اگر بناست شب شعر ی هم باشد، آنرا برگزار می‌کنیم. اما در کل تلاش‌مان این است این بخش و برگزاری چنین رویدادهایی چون شب شعر را به بخش‌های دیگر بسپریم تا تمرکزمان روی موضوعاتی که گفتم جدی‌تر باشد.

او تاکید کرد: با شاعران و نویسندگان تعامل خواهیم داشت و این مسیر کاملا تعاملی و گفتگو محور است.

شعر امروز تحت تاثیر رسانه‌هاست

عرفان‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: رویداد «ایران سرا» برنامه مهمی است که  همزمان با روز شعر و ادب پارسی است. همواره شعر مهمترین رسانه بوده و این تاثیر بر همه اهالی ادبیات و فرهنگ واضح و مبرهن است. باید گفت شعر در روزگار کنونی تحت تاثیر رسانه‌های جدید است. رهبر انقلاب گفته‌اند اگر در تمام هنرها فعالیت کنیم، باید روی شعر بیشتر کار کنیم و اگر هنری نباشد ما فقط به شعر می‌پردازیم؛ لذا باید از شعر پاسداری کنیم، تا بیش از قبل امکان بروز پیدا کند.

وی در توضیحات بیشتر گفت: ما در رویداد «ایران سرا» جمعی از شاخص‌ترین شاعران کشورها را داریم که انتخابشان با دشواری‌هایی صورت گرفته است؛ به این دلیل که  تعداد شاعران ما بیش ازحد تصور است. در رویداد «ایران سرا» مرکز حوزه هنری هم سهیم است. موسیقی این بخش هم با محوریت شعر است و اغلب آثار شاعران برای اجرا  انتخاب شده‌اند. طی رویداد خوانندگان مطرحی اجرا خواهند داشت.

مدت برگزاری رویداد «ایران سرا» دو شب با حضور چهل شاعر

او بیان کرد: مهمتر اینکه چندین و چند برنامه داریم. به طور مثال سه استودیو داریم و شعرا در این بخش آثارشان را می‌خوانند و ضبط خواهد شد و این آثار در آینده تولید خواهند شد.

عرفان‌پور با اشاره به اینکه شاعران  شعر را باصدای خودشان دکلمه خواهند کرد، گفت: یکی از استادان حوزه آتلیه‌ای تشکیل داده تا آثاری تهیه شوند. همه اینها یعنی ارزش قائل شدن برای شاعران و مخاطبان، و امیدوارم طی این روند کارها به خوبی انجام شود. 

مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری در ادامه گفت: در رویداد «ایرانسرا» که دو شب است بیست شاعر را داریم که همگی شاخص هستند.

وی در ادامه از افرادی چون  یوسفعلی میرشکاک، اکرامی‌فر، فرید طهماسبی، محمدرضا ترکی، هادی سعیدی کیاسری، سعید بیابانکی، محمدسعید میرزایی، مهدی جهاندار. محمدمهدی سیار سریع، لیلا کر بچه، نفیسه سادات‌موسوی، اعظم سعادتمند، محمود حبیبی و علی‌محمد مودب به عنوان تعدادی از چهل شاعر حضور یافته در «ایران سرا» نام برد.

او سپس گفت: از خوانندگانی که درباره ایران و شعر فارسی خوانده‌اند هم افرادی را خواهیم داشت. برخی هم مسافرت بودند و نشد در خدمتشان باشیم. از افغانستانی‌های مقیم ایران عارف جعفری را داریم که شاعر است. اجرای برنامه هم توسط سید محمدجواد شرافت انجام می‌شود. 

عرفان‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: پیش از من برنامه نگارش چندین رمان در باب خرمشهر در دستور کار بوده که به آنها پرداخته‌ایم. این رویداد سوم مهر در خرمشهر برگزار می‌شود. خانه‌ام خرمشهر عنوان این برنامه است. برنامه‌های مختلفی در در این رویداد است که زمانش دوم تا چهار مهر است که همزمان شش کتاب و یک شهر را داریم که در قالب خانه‌ام خرمشهر رخ می‌دهد. نویسندگان شش رمان جوان هستند و آثار را سوره مهر منتشر کرده است. با داستان نویسان خوزستان جلسه داریم که اختتامیه‌اش شش رمان یک شهر است.

رویداد طرح «مطلع»احیای شاعران قدیمی است

این شاعر و ترانه‌سرای انقلابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره رویداد طرح «مطلع» توضیحاتی داد و گفت: برای حضور در رویداد حدود پانزده، بیست شاعر انتخاب می‌شوند و طی چند ماه مراحلی را می‌گذرانند تا کتابشان چاپ شود. استادان با تعامل شاعر آثارشان را تصحیح می‌کنند و این روال طبیعی است. این روند در ادامه به انتشار بیست مجموعه می‌رسد.

او با تاکید بر اینکه طرح «مطلع» اتفاقی تازه و نو است،‌ توضیح داد: طی این روند شاعران قدیمی و استادان هم احیا می‌شوند و طی این فرایند است که آن‌ها هم شکوفا می‌شوند و به شعر سرایی دوباره رو خواهند آورد. فراخوان همین هفته منتشر می‌شود.

عرفان‌پور درباره موضوعات مورد نظر در طرح «مطلع» اینگونه گفت: در رابطه با انتخاب آثار محدودیت و ممنوعیت موضوع نداریم. ممکن است اثری عاشقانه، حماسی یا مذهبی باشد. باید در نظر داشته باشیم که معمولا شاعر نیت نمی‌کند تا برای مجموعه‌اش بر اساس یک موضوع شعر بگوید. ترجیح ما هم ایجاد تنوعی است که به دور از محدودیت باشد. ترجیح ما سرودن شعر با موضوع زندگی است، حال اثر مربوطه می‌تواند در هر قالبی باشد.  

شش رمان درباره خرمشهر در خرمشهر رونمایی می‌شود

عرفان‌پور درباره بخش «خانه‌ام خرمشهر» هم توضیحاتی داد.

 او گفت: در بخش رمان هم در خرمشهر شش رمان درباره این شهر رونمایی می‌شود. لازم به یادآوری است طرح «مطلع» با همکاری و مشارکت شهرستان ادب و باشگاه آفتاب شهرستان ادب برگزار می‌شود. 

برای ایرانیان هر روز روز شعر و ادب است

در ادامه علی داودی (مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری) ضمن تبریک بابت فرا رسیدن روز شعر و ادب پارسی گفت: برای جامعه ایرانی هر روز روز شعر و ادب است و ما به واسطه برگزاری یک رویداد، تنها مقطعی را برای رویداد در نظر گرفته‌ایم. از این گذشته در تقویم‌مان روزهای فراوانی به نام شاعران داریم که نشان از اهمیت ادبیات دارد.

مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه گفت: حوزه در ادوار مختلف فعالیت‌هایی داشته که براساس شرایط بوده اند. در کل همه اینها به نفع شعر است. آموزش هم مقوله‌ای مهم است که برای ما در دفتر شعر حوزه هنری اهمیت دارد.

طرح «مطلع» نوعی استعدادیابی در سطوح بالاست

وی در ادامه درباره رویداد طرح «مطلع» توضیحاتی داد. او گفت: این رویداد نوعی استعدادیابی است. البته استعدادیابی به این معنا نیست که از صفر شروع کنیم. اسم دوره بخش تکمیلی استعدادیابی است.

داودی گفت: شاعرانی داریم که سال‌هاست مشغول فعالیت هستند و تازه برای می‌خواهند برای چاپ کتاب اقدام کنند. معمولا هم این دسته از شاعران آثار بسیاری  را برای کارشناسی به حوزه می‌فرستند؛‌ اما اغلب آنها را نه می‌توان رد کرد و نه پذیرفت. چنین شاعری می‌توانند از طرف حوزه هنری و مرکز آفرینش‌ها حمایت شوند تا در سطح بالاتری کتاب چاپ کنند. از طرفی استادان هم مدنظر داشته‌ایم. طرح «مطلع» آمیخته‌ای از شاعران و استادان است که باهم تعامل دارند. مجموعه‌ای از شیوه‌های آموزشی ترتیب خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز