خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تاثیر گردشگری زیارتی بر توسعه گردشگری داخلی از اربعین تا شهادت امام رضا(ع)/ تردد جاده‌ای با رشد ۳۰ درصدی همراه بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۵۸۹

تلاش برای بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از رشد تردد جاده‌ای در ایام اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) به میزان ۳۰ درصد خبر داد و گفت: در این ایام با سه پیک سفر روبه رو هستیم که مهم‌ترین آن دهه آخر صفر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گفته ستاد اربعین با پایان مراسم راهپیمایی اربعین؛ در مسیر رفت و برگشت شاهد برپایی ۱۸۸۶ موکب بودیم که در جهت پیشبرد طرح هر خانه – یک موکب بود. همچنین برگزاری ۱۸ نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها از جمله اقدامات شاخص در ایام خدمتگزاری اربعین بوده است. در این راستا مسئولان گردشگری نیز تاکید داشتند که مراسم اربعین نه تنها رونق سفر و گردشگری را برای عراق به همراه دارد بلکه در حوزه گردشگری داخلی نیز تاثیرگذار است. 

مصطفی فاطمی فیروزآبادی (دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر) در این باره گفت: اربعین حرکت بزرگی است که جمع عظیمی را از یک مبدا به یک مقصد زیارتی می‌رساند. همین امر بر اساس تعاریف بین‌المللی یک رویداد گردشگری است چراکه کسی که کمتر از یک سال و بیشتر از ۲۴ ساعت از یک مبدا به مقصدی دیگر سفر کند، گردشگر محسوب می‌شود و با این تعریف اربعین نیز، در زمره موارد گردشگری جای می‌گیرد. 

او درخصوص توسعه گردشگری داخلی به واسطه راهپیمایی اربعین که سالانه با حضور میلیون‌ها زائر به سمت عراق انجام می‌شود، گفت: سعی کردیم امسال در زمان بازگشت زائران از اربعین، پایگاه‌هایی در شهرهای مسیر بازگشت ایجاد کنیم تا شدت بازگشت را تا حدودی کاهش دهند. همین موضوع سبب کاهش تصادفات و شلوغی جاده‌ها شد ضمن آنکه امکانی برای بازدید از جاذبه‌ها و اسکان در مراکز اقامتی طول مسیر برای زائران فراهم شد. همچنین شرایط آشنایی با صنایع دستی شهرهای در طول مسیر فراهم شد. تمام این موارد می‌تواند به معرفی شهرهای غرب کشور کمک کند. 

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از دراختیار نداشتن آمار زائران اربعین خبر داد و گفت: از آنجا که ستاد اربعین به صورت مجزا فعالیت می‌کند تاکنون آماری از میزان زائران، اقامت و… در اختیار ما گذاشته نشده است. 

تعطیلات آخر ماه صفر

بعد از اربعین و پایان سفرهای آن با پیک سفر دیگری به واسطه تعطیلات آخر ماه صفر روبه رو هستیم. این ایام نیز به لحاظ گردشگری زیارتی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه با رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام رضا (ع) روبه رو هستیم. در این راستا نیز گروهی به سمت خراسان رضوی حرکت خواهند کرد تا در این ایام به زیارت حرم امام رضا (ع) بروند. ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی برای ۷۰۰ هزار نفر – شب اقامت تدارک دیده است که به گفته مسئولان تاکنون بیش از ۷۰ درصد مراکز اقامتی رسمی مشهد تکمیل شده است. طبق آمار بیش از ۷۶ درصد سفرهای هموطنان سراسر کشور به صورت زمینی انجام می‌شود. 

تاثیر گردشگری زیارتی بر توسعه گردشگری داخلی از اربعین تا شهادت امام رضا(ع)/ تردد جاده‌ای با رشد ۳۰ درصدی همراه بود

فاطمی فیروزآبادی دراین باره نیز گفت: در این ایام با سه پیک سفر روبه رو هستیم که مهم‌ترین آن دهه آخر صفر است. در این ایام نه تنها زائرانی از کشور عراق بلکه از بیشتر کشورهایی که دین تشیع دارند، بر اساس تبلیغاتی که صورت گرفته برای زیارت حرم امام رضا (ع) به ایران می‌آیند. این زائران از پاکستان، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق هستند. هر سال نیز تعداد این زائران افزایش پیدا می‌کند. درحال حاضر شاهد حرکت این زائران به سمت مشهد هستیم و هر سال تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. 

به گفته او، این زائران خارجی هم در قالب تورهای زیارتی به ایران سفر می‌کنند هم به صورت انفرادی. البته که بیشتر آن‌ها در قالب تورهای گروهی و خانوادگی سفر می‌کنند که الزاما در قالب تورهای تعریف شده در حوزه گردشگری نیستند. عموما زائرانی که از عراق می‌آیند از مسیر شمال کشور تردد می‌کنند و در این مسیر هم از جاذبه‌های طول مسیر دیدن می‌کنند و اقامت دارند و هم در مشهد اقامت می‌کنند و باز می‌گردند. بیشتر این افراد در هتل‌ها اقامت دارند. 

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین درخصوص میزان تردد گردشگران داخلی گفت: عمدتا مسافرانی ایرانی که به مشهد می‌روند چه در مسیر رفت یا در مسیر برگشت از شمال کشور عبور می‌کنند. سال‌هاست این مسیر شناخته شده و مورد علاقه گردشگران است. در این راستا سعی کردیم تا علاوه بر ساماندهی مسیر، به سرویس‌های بهداشتی و جاده‌ها توجه نشان دهیم. معتقد هستیم با وجود موانع و مشکلات زیادی که وجود دارد، وضعیت سرویس‌های بهداشتی در بهترین شرایط خود در چند سال اخیر است. البته ممکن است شرایط برخی از این سرویس‌های بهداشتی خوب نباشد اما نسبت به سال‌های گذشته شدت نظارت‌ها افزایش یافته و سعی داریم تا بهترین شرایط را ایجاد کنیم و در هر استان بیشتر سرویس‌های بهداشتی بازسازی شده‌اند. تقریبا تمام توان وزارت میراث در حال حاضر به این مهم معطوف شده که واحدهای بین راهی و مجموعه‌هایی که در طول مسیرها خدمت‌رسانی می‌کنند در وضعیت مطلوبی باشند. هرچند تعداد زیادی از سرویس‌های بهداشتی در کل کشور وضعیت خوبی ندارند اما باید یک به یک به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود. 

فاطمی فیروزآبادی با اشاره به آمار میزان سوخت و تردد جاده‌ای نیز گفت: این آمار نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته با ۳۰ درصد رشد روبه رو بوده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز